• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka för prisbild runt 50k

Will_

Basic
Goddagens KS,

Har försökt hitta svar på mina funderingar i forumet, men jag behövde skapa en ny tråd ändå.

Intresset har vuxit mycket kring klockor genom åren och det är en väldigt kul hobby, men jag behöver er expertis om både märken, service, värde över tid o.s.v. vilka märken/modeller borde jag titta på för en prisbild runt 50.000:- då detta är en nivå jag inte har koll på förutom Rolex Submariner som många har, hehe.
Det finns ju så mycket att välja på hos tillverkarna Omega, Tag Heuer, Rolex, Breitling m.fl. så man blir gärna nästan förvirrad.

Är mycket för kronografer, men denna klockan måste inte vara det, men får gärna visa datum.
Storlek från 42mm och uppåt med läder, stållänk eller gummi.

Vill ni länka till någon klocka är det bara att länka på oavsett färg på tavlan, stuk o.s.v. så jag får en bättre bild även från det.
Jag har börjat luta åt Omega Seamaster Planet Ocean 600M (215.32.44.21.01.001) och det orange/svarta temat är ju väldigt snyggt.

Hoppas ni kan hjälpa mig på vägen till nästa nivå i klockvärlden :)

MVH
William

Speedy. Köp en speedy. Här på nato
20200129_102540.jpg

Goddagens KS,

Har försökt hitta svar på mina funderingar i forumet, men jag behövde skapa en ny tråd ändå.

Intresset har vuxit mycket kring klockor genom åren och det är en väldigt kul hobby, men jag behöver er expertis om både märken, service, värde över tid o.s.v. vilka märken/modeller borde jag titta på för en prisbild runt 50.000:- då detta är en nivå jag inte har koll på förutom Rolex Submariner som många har, hehe.
Det finns ju så mycket att välja på hos tillverkarna Omega, Tag Heuer, Rolex, Breitling m.fl. så man blir gärna nästan förvirrad.

Är mycket för kronografer, men denna klockan måste inte vara det, men får gärna visa datum.
Storlek från 42mm och uppåt med läder, stållänk eller gummi.

Vill ni länka till någon klocka är det bara att länka på oavsett färg på tavlan, stuk o.s.v. så jag får en bättre bild även från det.
Jag har börjat luta åt Omega Seamaster Planet Ocean 600M (215.32.44.21.01.001) och det orange/svarta temat är ju väldigt snyggt.

Hoppas ni kan hjälpa mig på vägen till nästa nivå i klockvärlden :)

MVH
William

Speedmaster alla gånger!

Varför?
(Har absolut inget emot SPM)

Tidlös, coolaste arvet av alla klockor, fungerar på alla band man kan tänka sig, kronograf, lagom storlek, varken för stor eller för liten. Otroligt snygg. Det enda minuset som finns i mina ögon är vattentätheten men det är ju inget problem eftersom man bara använder den på sina rymdpromenader :)

Tidlös, coolaste arvet av alla klockor, fungerar på alla band man kan tänka sig, kronograf, lagom storlek, varken för stor eller för liten. Otroligt snygg. Det enda minuset som finns i mina ögon är vattentätheten men det är ju inget problem eftersom man bara använder den på sina rymdpromenader :)

Jag glömde nämna, balanserad prisnivå jämfört med många andra märken.

Håller med de andra som föreslår en Speedmaster. När jag läser vad du är ute efter så känns det som ett klockrent val.

Själv är jag väldigt nöjd med min. Tycker om den mer och mer för varje dag!

Håller med till 99 %. Enda jag har emot den är att den är lite vanlig. Med det sagt funderar jag själv på att införskaffa en :doctor:

Underbart roligt att se så mycket alternativ och idéer, uppskattat! Det blir inte lätt detta valet :D

Vad är skillnaden förresten mellan en Seamaster och en Speedmaster?
Tudor är något systermärke till Rolex? Likt VW och Skoda, den ena har nyare grejerna och den andra äldre?

När jag satt och kollade F1 Drive to Survive på Netflix igår såg jag Christian Horners klocka från Tag Heuer som såg väldigt trevlig ut med (tror det är denna CV2A1R.FC6235).

tag-heuer-CV2A1R.FC6235.jpg

Senast ändrad:
Utöver kronograf funktion och stl på 42mm vad och hur vill du använda den? Skall det vara en daily beater, ska den klara av badet och stranden eller andra utomhusaktiviteter? Jag älskar min Speedmaster och skulle rekommendera en (favoriten i klocklådan). Också sugen på en Zenith (som nämnts ovan). Men om du vill klara av bad etc kanske just en Planet Ocean är bättre eller varför inte en Aqua Terra (sorry, är lite insnöad på Omega ;)). Älskar min Speedy men för bad åker AT’n på istället.
Grand Seiko är också ett prisvärt alternativ med hög hantverksnivå.

Enda riktiga köprådet är att inte ”välja en viss model som substitut för”. Ex om du vill ha en Sub eller Explorer, köp inte något annat då. Vänta och spara istället.

Den kommer inte användas varje dag, i alla fall inte i början då jag kommer vara väldigt rädd om den, hehe, men egentligen kommer det vara mest i svenskt väder och inomhus ;)
Jag får titta närmare på de modeller du nämner så totalt har jag 9st alternativ att välja på som det ser ut nu :)
Absolut, det blir spara och vänta i så fall i ett sådant läge, men den jag tillslut bestämmer mig för nu kommer bli ett köp av något jag gillar :D

Jag har ägt några speedmaster och säljer dem alltid. Varför? Klockan är ju snygg och en riktig klassiker. Problemet enligt mig är att den gör sig perfekt på bild men tavlan känns ganska död och tråkig i verkligheten.
Jag hade nog lagt pengarna på en Seamaster diver 300M istället. Den har en fantastisk finish, en riktigt fin tavla och ett grymt urverk. Det är bara ett fel på klockan och det är länken som jag inte gillar och gummit passar inte mina handleder. (Samt att jag tycker att den typen av klocka ska vara på länk.)
Annars hade jag absolut haft en i samlingen.

(Ocean Planet är för topptung tycker jag.) SMP är ett mkt bättre val. Svart eller vit tavla hade jag valt mellan.

Jag har ägt några speedmaster och säljer dem alltid. Varför? Klockan är ju snygg och en riktig klassiker. Problemet enligt mig är att den gör sig perfekt på bild men tavlan känns ganska död och tråkig i verkligheten.
Jag hade nog lagt pengarna på en Seamaster diver 300M istället. Den har en fantastisk finish, en riktigt fin tavla och ett grymt urverk. Det är bara ett fel på klockan och det är länken som jag inte gillar och gummit passar inte mina handleder. (Samt att jag tycker att den typen av klocka ska vara på länk.)
Annars hade jag absolut haft en i samlingen.
Jag var väldigt skeptisk till länken innan jag hade provat en.. alltid tyckt smp haft ful länk (endast utgått efter bilder)
Men den nya är inte alls som på de tidigare modellerna, mycket snyggare irl och faktiskt förvånansvärt bekväm :)

Jag var väldigt skeptisk till länken innan jag hade provat en.. alltid tyckt smp haft ful länk (endast utgått efter bilder)
Men den nya är inte alls som på de tidigare modellerna, mycket snyggare irl och faktiskt förvånansvärt bekväm :)
Kul att höra:) För det är en grym klocka och förtjänar en bra länk.

Kul att höra:) För det är en grym klocka och förtjänar en bra länk.
Ska jag vara ärlig använder jag smpn mer än min sub för tillfället, den ligger nästan på samma plan i kvalitétskänsla och finish (i mitt tycke) och mtp att subben kostar mer än dubbelt så mycket så är Omegan jäkligt prisvärd :)

Underbart roligt att se så mycket alternativ och idéer, uppskattat! Det blir inte lätt detta valet :D

Vad är skillnaden förresten mellan en Seamaster och en Speedmaster?
Tudor är något systermärke till Rolex? Likt VW och Skoda, den ena har nyare grejerna och den andra äldre?

När jag satt och kollade F1 Drive to Survive på Netflix igår såg jag Christian Horners klocka från Tag Heuer som såg väldigt trevlig ut med (tror det är denna CV2A1R.FC6235).

tag-heuer-CV2A1R.FC6235.jpg

Tycker den är finare med brun tavla.

En Breitling Navitimer 1 med 7750 urverk kanske? Modellen kom i mitten på 80-talet och har inte ändrats sedan dess (dvs tidlös klassisk design som står sig).

Du kan få en ny från gråhandlare inom EU för en bit över 40 tkr. Det är väldigt prisvärt.

Lånade bilder (men jag har en själv från tidigt 90-tal).
C5BE4D55-9ADD-4F6F-BBFC-56F31942AA49.jpeg

58151612-970B-4AFB-9BF6-019F37A2D61B.jpeg

Zenith El Primero ”1969”.
Om det ska vara kronograf slår den allt i den prisklassen enligt mig.
Omega speedmaster är inte dum heller, men då har el primero-verket en ännu mer intressant historia.

Nedan i 42mm-version på originalband, originalläder och mocka.

E2413E30-84EE-4725-868C-8609798D3223.jpeg
CB945160-D99B-4E9B-9D15-256E1778D1BC.jpeg
8AB8D6C4-E317-462B-9B7C-2003037F3E08.jpeg
34D96E9E-258F-47D0-AF90-884D381B9206.jpeg

Tillbaka
Topp