• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka söker jag?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kapar tråden lite. Hoppas det är ok.
fc2
Vad har du för tips på vintage-kronografer utan vridring i någorlunda dressiga boetter, typ Breitling top time:
949298d1359206753-crown-info-top-time-breitling-top-time-ref-810.jpg


Borde ju finnas några alternativ menar jag, men det är svårt att googla sig fram om man inte är bekant med vintagekronografer.

Edit: Förutom Omegan ovan då.
 

fc2

Rolex
Ang. gamla Breitling så är de ofta snygga och jag hade länge en Navitimer Venus 178 på min köplista men efter ett snack med min urmakare (väldigt erfaren, utelämnar dock namn) så har dessa gamla Breitlings inte alls samma finish som motsvarande Omega, Lemania eller för den delen Rolex. Jag ska dock inte säga för mycket då jag aldrig hanterat en vintage Breitling och är intresserad av andras åsikter.

I övrigt är många bestyckade med Venus 178 och där är jag helt novis om hur pass servicebara de är. Vet varken tillgång på delart eller priser, eller ens vilka som tar emot de men det kan kanske andra svara på. När 70-talet närmade sig verkar Breitling liksom många andra schweiziska firmor bytt till enklare och billigare verk och i fallet Breitling eller Heuer betyder det ofta Valjoux 7733/7734 eller liknande. Jag personligen undviker gärna dessa för att jag inte gillar den lätt "billiga" känsla de urverken för med sig (påhitt måhända men de är likförbannat så jag tycker).

Däremot måste jag säga att Breitling och Heuer gjorde riktigt snygga klockor på 60- och 70-talet och din TopTime kvalar definitivt in där.

Personligen skulle jag satsa på en 861 Omega pga av bra urverk med fin finish som fortfarande är väldigt servicevänliga, alternativt en Lemania kronograf från samma tidsperiod (1968- ~1975). Fyra bra alternativ enligt mig är 145.014, 145.017, 145.018 och klassikern 145.022. En Omega 321 är givetvis valet no 1 om man inte börjar tänka på service och kostnaden för densamma.

Heuer kan vara intressant för mig om de har Lemania 1873/1872 (har nog inte sett en dock så vitt jag kan minnas) alternativt Lemania 1340/1341.

Andra alternativ är alla dessa med Valjoux 72/92. Där har vi en hög med Heuer, GP, Benrus (Sky Cheif närmare bestämt), Wittnauer, Longies, Angelus, Minerva och Universal att välja bland men återigen vet jag ingenting om hur pass servicebara dessa är.

Lite exempel:
http://www.chrono24.de/heuer/carrer...-jahren-mit-valjoux-72-kultuhr--id1947699.htm
http://www.farfo.com/menswatches/Page2/clebartriple.html (förmodligen radium)
http://www.farfo.com/menswatches/Pa...riple_register_vintage_chronograph_watch.html
http://www.farfo.com/menswatches/Page1/heuer_2-register_valjoux-23_vintage_chronograph.html
http://www.farfo.com/menswatches/Pa...808_vintage_swiss_made_chronograph_watch.html
En Omega jag inte gillar men som andra verkar fastna för:
http://www.farfo.com/menswatches/Pa...tainless_steel_vintage_chronograph_watch.html
http://www.farfo.com/menswatches/Page1/heuer_triple-date_chronograph_steel.html
http://www.farfo.com/menswatches/Pa...solid_18k_gold_vintage_chronograph_watch.html
http://www.farfo.com/menswatches/Page2/benrus-sky-chief_triple_date_chronograph_steel.html

Som du märker är jag nörd när det kommer till vilket verk som sitter i men det är väl därför som vi alla trivs på detta forum.
 

fc2

Rolex
Andra magnifika exempel är Longines med 30CH och 13ZN men återigen vet jag inte hur pass lätta eller svåra dessa är när det kommer till service. De blir också ganska dyra att köpa men en 13ZN-klocka är definitivt något som får mig att höjja på ögonbrynen.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Här lärde man sig en del... :). Men hur mycket brukar gamla Heuer kronografer gå på?


ca. 12-15k och uppåt :D
1163V kan du köpa för 15k och då är den i ett sådär skick och för 10k till så är det en NOS typ.. 2446C GMT som är en av mina absoluta favoriter kan du nog hitta för 25k i ett sådär skick och för 35-40k så har du en i ett skick som du aldrig kommer att släppa :)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
I övrigt är många bestyckade med Venus 178 och där är jag helt novis om hur pass servicebara de är. Vet varken tillgång på delart eller priser, eller ens vilka som tar emot de men det kan kanske andra svara på. När 70-talet närmade sig verkar Breitling liksom många andra schweiziska firmor bytt till enklare och billigare verk och i fallet Breitling eller Heuer betyder det ofta Valjoux 7733/7734 eller liknande. Jag personligen undviker gärna dessa för att jag inte gillar den lätt "billiga" känsla de urverken för med sig (påhitt måhända men de är likförbannat så jag tycker).

Hoppsan, det var hårda ord om Heuer och Breitling med Valjoux-verk. Jag förutsätter att du har stor personlig erfarenhet av dessa klockor när du säger så? Eller är det andrahandsinfo?

Det gäller dock att ha koll på vissa grundläggande fakta: Valjoux köpte upp Venus och döpte om Venus 188 till Valjoux 7730, som sedan utvecklades till 7733/-34/-36 etc. Kvaliteten på urverket försämrades knappast pga av att man bytte namn på det vid en företagsöverlåtelse.

Jag har bokstavligen haft hundratals klockor med Valjoux-verk, både Heuer, Breitling och andra märken, och håller inte alls med om att de har en "billig känsla". Visst, de kanske estetiskt inte är de vackraste urverken men maken till pålitligt kronografverk är svårt att hitta, när det väl är dags för service görs detta för en mycket rimlig peng (på kontinenten).

Detta betyder inte att jag föredrar Valjoux framför Lemania eller tvärtom, jag har ungefär lika många Lemania som Valjoux i samlingen just nu - det är helt enkelt urverk med olika karaktär. Att Valjoux-verk har en "billig känsla" håller jag som sagt definitivt inte med om. Var och en får naturligtvis tycka som man vill men uttalar man sig så kategoriskt när man rekommenderar andra att välja klocka så tycker jag man bör ha ordentligt på fötterna. Det bästa vore naturligtvis att dra sina egna slutsatser utifrån egna erfarenheter.
 

fc2

Rolex
Hoppsan, det var hårda ord om Heuer och Breitling med Valjoux-verk. Jag förutsätter att du har stor personlig erfarenhet av dessa klockor när du säger så? Eller är det andrahandsinfo?

Det gäller dock att ha koll på vissa grundläggande fakta: Valjoux köpte upp Venus och döpte om Venus 188 till Valjoux 7730, som sedan utvecklades till 7733/-34/-36 etc. Kvaliteten på urverket försämrades knappast pga av att man bytte namn på det vid en företagsöverlåtelse.

Jag har bokstavligen haft hundratals klockor med Valjoux-verk, både Heuer, Breitling och andra märken, och håller inte alls med om att de har en "billig känsla". Visst, de kanske estetiskt inte är de vackraste urverken men maken till pålitligt kronografverk är svårt att hitta, när det väl är dags för service görs detta för en mycket rimlig peng (på kontinenten).

Detta betyder inte att jag föredrar Valjoux framför Lemania eller tvärtom, jag har ungefär lika många Lemania som Valjoux i samlingen just nu - det är helt enkelt urverk med olika karaktär. Att Valjoux-verk har en "billig känsla" håller jag som sagt definitivt inte med om. Var och en får naturligtvis tycka som man vill men uttalar man sig så kategoriskt när man rekommenderar andra att välja klocka så tycker jag man bör ha ordentligt på fötterna. Det bästa vore naturligtvis att dra sina egna slutsatser utifrån egna erfarenheter.

Skrev lite slarvigt märker jag så får försöka förklara vad jag menade.

När jag skrev "billigare" menade jag givetvis inte verkets verkliga kvalite eller förmåga att hålla/mäta tiden, enbart hur jag ser på vissa av verken (7733/7734) jämfört med mina personliga favoriter Omega 321/320/861/860. Högst personliga åsikter som inte tar hänsyn till pålitlighet men personliga åsikter är väl vad denna hobby handlar om? En del på 7733 som jag har speciellt svårt för är bryggan som en "billig" ut i mina ögon men som vi alla vet behöver inte estetik hos ett urverk gå hand i hand med pålitlighet. Venus 178/175 i Navitimer/Cosmonaute/Chronomat tilltalar mig estetiskt, men inte 188:an.

Du beskrev precis som jag borde gjort när du skrev "Visst, de kanske estetiskt inte är de vackraste urverken men maken till pålitligt kronografverk är svårt att hitta" och det är där mitt ord "billig" kom in. Kanske skulle valt "oförfinad" eller liknande istället men du förstår vad jag menar tror jag.

Hoppas ingen valde att tolka mitt inlägg som att man ska hålla sig ifrån alla klockor med Valjoux-, eller Venusverk för det tycker jag inte. Jag personligen har dock valt att göra det men det grundar sig enbart i estetiken hos verken. Hoppas mitt inlägg blev lite klarare nu.
 

fc2

Rolex
För övrigt är jag intresserad av att veta mer om tillgänglighet när det kommer till service på Venus 178/175 och Valjoux 72/92. Jag har ingen erfarenhet av att serva dessa men är intresserad att höra från folk som vet mer.
 

benganb

Omega
Bara att lyfta på hatten - det är entusiaster som @f2c , som gör detta forum till en guldgruva för klocknördar. Tack för att du tar dig tiden att dela med dig av din erfarenhet och kompetens!
 

fc2

Rolex
En liten reflektion angående denna Valjoux/Lemania debatt som oavsiktligt blev; både Valjoux 72 och Lemania 2310/2320 har använts/används av de märken som många av oss klocknördar suktar mest efter - PP (bla 5090/5970 samt äldre kronografer), VC (äldre kronografer), AP (2320 moddad för tourbillon samt äldre kronografer), Roger Dubois (2320) och Breguet (3237/5237 mfl).

Däremot ser man nästan aldrig andra Lemania eller Valjoux-verk i dessa märkens klockor, såsom Valjoux 7733 eller Lemania 1270. Vet att VC kört med Lemania 1872 i någon modern klocka men annars är det uteslutande 72 eller 2320 som gäller vilket borde säga något iaf.

Utöver dessa klockgiganter är det andra stormärken som också kör/kört 72/2320-verk såsom Omega, Rolex och UN.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
För övrigt är jag intresserad av att veta mer om tillgänglighet när det kommer till service på Venus 178/175 och Valjoux 72/92. Jag har ingen erfarenhet av att serva dessa men är intresserad att höra från folk som vet mer.

Den kan jag svara lite lätt på, min breitling med venus 178 servades för några månader sen och då var det lite delar som byttes ut, har för mig urmakaren beställde de från cousins, är lite osäker men kan ta reda på det...
 

fc2

Rolex
Den kan jag svara lite lätt på, min breitling med venus 178 servades för några månader sen och då var det lite delar som byttes ut, har för mig urmakaren beställde de från cousins, är lite osäker men kan ta reda på det...

Precis sånt där som är intressant att veta. Vad händer när Cousins lager är slut liksom? En 321 må vara dyr men kan alltid servas hos Omega. Antar att detsamma gäller PP eller Rolex med Valjoux 72.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jovisst, lagret måste ju sina någon gång, frågan är när? Borde inte valjoux 72 lida av samma problem? Eller är det så att den tillverkades i så stor skala att det förmodligen alltid kommer tillverkas reservdelar till den?
 

fc2

Rolex
Jovisst, lagret måste ju sina någon gång, frågan är när? Borde inte valjoux 72 lida av samma problem? Eller är det så att den tillverkades i så stor skala att det förmodligen alltid kommer tillverkas reservdelar till den?

Undrar detsamma angående Valjoux 72. Servar inte Rolex Daytona's i Schweiz? De borde i så fall nytillverka delar till 72:an. Jag har så svårt att köpa klockor som det är tveksamt om man kan serva om tio år (eftersom jag inte flippar speciellt ofta.)

Just därför är klockor med Lemania 1873 väldigt attraktiva för mig personligen, och efter idag ( http://www.hodinkee.com/blog/introducing-the-zenith-el-primero-410-a-new-take-on-the-70s-classic ) även första El Primeron eftersom deras verk fortfarande nytillverkas. Detsamma gäller förvisso även Lemania 2310/2320 men jag är tveksam om Breguet mfl delar med sig utan delar...
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Undrar detsamma angående Valjoux 72. Servar inte Rolex Daytona's i Schweiz? De borde i så fall nytillverka delar till 72:an. Jag har så svårt att köpa klockor som det är tveksamt om man kan serva om tio år (eftersom jag inte flippar speciellt ofta.)

Just därför är klockor med Lemania 1873 väldigt attraktiva för mig personligen, och efter idag ( http://www.hodinkee.com/blog/introducing-the-zenith-el-primero-410-a-new-take-on-the-70s-classic ) även första El Primeron eftersom deras verk fortfarande nytillverkas. Detsamma gäller förvisso även Lemania 2310/2320 men jag är tveksam om Breguet mfl delar med sig utan delar...
Jovisst tror definitivt att det kommer finnas reservdelar till daytonan. Rolex måste ju tillverka de eftersom 72an som sitter i är väl modifierat av rolex?
 

fc2

Rolex
Modifierad ja, men de flesta delarna är väl ändå original till 72an? Nytillverkar Rolex delar till de Daytona's som kommer in för service?

Hört att PP lovar att alltid serva alla modeller de någonsin gjort och där är 72an ett av de verk de utnyttjat så de lär väl om inte köpa delar så i alla fall tillverka.
 
Topp