• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka ska jag välja?

Helleman

Basic
Hej!
Har kikat in här på forumet till och från under ett par år, men har nog aldrig skrivit något själv. Ser mig nog inte själv som en superseriös klocksamlare kanske och därför inte "kvalat in" :), men jag älskar verkligen klockor.
Nu står jag i valet och kvalet inför mitt största klockinköp hittills och jag skulle vilja lyssna på lite tankar från er som vill bidra. Risken är så klart att min känsla för dessa klockor minskar beroende på vad ni skriver, men den risken är värd att ta. :)
Jag vill inte ha hjälp med att bestämma vilken klocka jag ska köpa egenltigen, för det är ju till mig själv jag köper den, men lite objektiva uppfattningar om klockorna från er som kanske sett och tagit på dem i verkligheten skulle vara kul!

Klockorna jag funderar mellan är framförallt Tag Heuer Carrera Calibre 02 i blått:

Samt Tag heuer Carrera Calibre 02 i svart och roséguld:

Jag har alltid haft ett tycke för Tag Heuer-klockor och dessa senaste Carrerra-modeller tycker jag är supersnygga, iaf på bild och på Youtube-videos. Jag har inte sett dem i verkligheten ännu, därav min post här. :)

Samtidigt har jag alltid haft Omega Seamaster 300m med blå urtavla, som min drömklocka. Detta har dock svalnat på senare tid och jag tycker nog faktiskt om Tagen bättre, men Omegan finns kvar i tankarna så klart.

Finns det någon som har känt och klämt på dessa klockor och kan ge sin syn på dem?

Jag har bara hört bra saker om den kalibern än så länge men då får man ju tänka på att det funnits 2år än så länge bara om jag inte är helt ute och cyklar, men fin klocka! Skulle dock utan tvekan kikat på en svart navitimer eller nya speedmastern om jag vore du för den pengen! 😊

Min erfarenhet av Tag Heuer är att de tappar mycket värde på andrahands marknaden, så om du köpa en sån se till att inte vara den första köparen, försök få den begangnad. Jag skulle hellre köpa en speedmaster alternativt navitimer som föregående postare nämde för den budgeten eller en Tudor chrono. Köp aldrig en klocka utan att ha prövat den eller en likande model först är även det ett bra tips, speicellt inte när du är uppe i den budgeten!
Sen är det många som ogillar Tag Heuer så var bredd på en klocka som är svårare att flippa.

Sen är det många som ogillar Tag Heuer så var bredd på en klocka som är svårare att flippa.
;)
Screenshot_20210430-175001~2.png

Skulle precis som @automatik skriva att köp en begagnad SMP på forumet, tröttnar du är den lättsåld utan att du förlorar massa pengar.

Som övriga är inne på, att börja med en Omega SMP är ett säkert kort o avtar intresset så är de lätt o få pengarna åter. Jag började själv med en SMP innan jag inhandlade min första Rolex.

Tack för alla svar, kul!
Jo jag känner till åsikterna om Tag heuer :), och jag känner delvis till historien bakom. Det gör mig dock lite mer eggad av Tag Heuer då det väcker känslor, men egentligen så spelar det ganska liten roll. Hade jag haft för avsikt att sälja den efter ett tag så hade det varit en annan sak, men hittills har jag aldrig sålt en klocka.
Dock så bryr jag ju mig om kvalitén så klart, men jag har förstått att den blivit väldigt mycket bättre senaste 10 åren.

Ska kolla in tipsen på klockor, dock har jag alltid haft svårt för Breitling av någon anledning. ;) Dessutom ska tilläggas att jag hittills inte heller köpt något begagnat utan jag gillar känslan och blinget av det helt nya. Men visst, det kostar ju mer pengar... :) Eller att jag inte kan ha lika exklusiva klockor...

Tack för alla svar, kul!
Jo jag känner till åsikterna om Tag heuer :), och jag känner delvis till historien bakom. Det gör mig dock lite mer eggad av Tag Heuer då det väcker känslor, men egentligen så spelar det ganska liten roll. Hade jag haft för avsikt att sälja den efter ett tag så hade det varit en annan sak, men hittills har jag aldrig sålt en klocka.
Dock så bryr jag ju mig om kvalitén så klart, men jag har förstått att den blivit väldigt mycket bättre senaste 10 åren.

Ska kolla in tipsen på klockor, dock har jag alltid haft svårt för Breitling av någon anledning. ;) Dessutom ska tilläggas att jag hittills inte heller köpt något begagnat utan jag gillar känslan och blinget av det helt nya. Men visst, det kostar ju mer pengar... :) Eller att jag inte kan ha lika exklusiva klockor...
60+ budgeten är ganska hög, jag förstår att du vill köpa nytt men det kan skilja sig 10-15k för en klocka som bara kanske har en två år på nacken i väldigt bra skick. Jämfört med att köpa den sprillans ny i butik.

Mmm, det är den skillnaden i pengar och känslan av nytt som jag slits med. Vill jag ha en exklusivare klocka men inte få nykänslan eller vill jag ha en mindre exklusiv klocka och då få det absoluta blinget så att säga... Som sagt, jag vet inte om jag ännu känner mig som en "riktig" klocksamlare som många av er andra. :) Men visst, tänker jag om så kan jag skaffa en Omega SMP ;) OCH en schysst Tudor eller en Rado eller så...
Sen kommer jag ju inte betala 60k för Tagen utan närmare 45-50k beroende på vilken jag väljer, men fortfarande ganska mycket pengar så klart...

Den blå är skitsnygg men listar den 64 brak!? Med det enkla länklåset och utan COSC? Vad är verkets specade avvikelse?

Mmm, det är den skillnaden i pengar och känslan av nytt som jag slits med. Vill jag ha en exklusivare klocka men inte få nykänslan eller vill jag ha en mindre exklusiv klocka och då få det absoluta blinget så att säga... Som sagt, jag vet inte om jag ännu känner mig som en "riktig" klocksamlare som många av er andra. :) Men visst, tänker jag om så kan jag skaffa en Omega SMP ;) OCH en schysst Tudor eller en Rado eller så...
Sen kommer jag ju inte betala 60k för Tagen utan närmare 45-50k beroende på vilken jag väljer, men fortfarande ganska mycket pengar så klart...
Om du är ute efter nykänslan känns det som risken är stor att du kommer tröttna på klockan efter något år? Bättre att välja ett ur som är lättare att flippa isåfall, känns som Tudor håller värdet bäst i köp sälj när jag sett anonser där samt går att köpa ny tillskillnad från en Rolex.

Köp ena Tag:en men ta dig inte ut ur butiken ifall du minst inte får en Rolex Sub till listpris. Allt annat är bara fel.

Om du är ute efter nykänslan känns det som risken är stor att du kommer tröttna på klockan efter något år? Bättre att välja ett ur som är lättare att flippa isåfall, känns som Tudor håller värdet bäst i köp sälj när jag sett anonser där samt går att köpa ny tillskillnad från en Rolex.
Ja det kanske är sant, fast jag har heller inte tröttnat på något av mina andra nya ur än så länge. Min Oris Aquis date rullar in på 3:e året nu och den ser fortfarande ut som ny i min ägo och jag gillar den massor. Men visst är det en risk...

Kikat lite på Speedmaster och Navitimer nu och precis som förut, de faller mig inte i smaken. Gillar dock Superocean Heritage Chronograph 44 i svart och guld, den är galet fin, men lite väl dyr kan jag tycka... :)

Kikat lite på Speedmaster och Navitimer nu och precis som förut, de faller mig inte i smaken. Gillar dock Superocean Heritage Chronograph 44 i svart och guld, den är galet fin, men lite väl dyr kan jag tycka... :)
Du kanske behöver lägga 10-15 papp mer än på tag-heuern men när du redan är uppe i en såpass stor summa så skulle jag skaffat något som jag verkligen ville ha istället för det billigare alternativet. Du kanske kan sälja av några av dina nuvarande klockor också så att de kan bidraga? Oavsett, ut och pröva båda hos en AD :D, att han en andelning att gå till flera olika klockaffärer är alltid trevligt!

Du kanske behöver lägga 10-15 papp mer än på tag-heuern men när du redan är uppe i en såpass stor summa så skulle jag skaffat något som jag verkligen ville ha istället för det billigare alternativet. Du kanske kan sälja av några av dina nuvarande klockor också så att de kan bidraga? Oavsett, ut och pröva båda hos en AD :D, att han en andelning att gå till flera olika klockaffärer är alltid trevligt!
Absolut, i de prisklasserna ska jag verkligen köpa något jag vill ha, tänker inte nöja mig :), då är det bättre att låta bli isf. Mmm, kanske skulle gå till en handlare och testa, men jag tycker det känns jobbigt att testa i butik och sedan köpa mycket billigare på nätet... De som jag kan köpa på nätet går ju att skicka tillbaka, så att man får prova hemma. Blir ju bara en fraktkostnad isf.

Absolut, i de prisklasserna ska jag verkligen köpa något jag vill ha, tänker inte nöja mig :), då är det bättre att låta bli isf. Mmm, kanske skulle gå till en handlare och testa, men jag tycker det känns jobbigt att testa i butik och sedan köpa mycket billigare på nätet... De som jag kan köpa på nätet går ju att skicka tillbaka, så att man får prova hemma. Blir ju bara en fraktkostnad isf.
Pruta.

Har märkt att de i butiken kan tycka att det är rätt kul när kunder kommer in som har ett stort klock intresse, kan vara att jag står och snackar med dem i en 45 minuter utan att köpa något. Så oroa dig inte för mycket för det :D

Har märkt att de i butiken kan tycka att det är rätt kul när kunder kommer in som har ett stort klock intresse, kan vara att jag står och snackar med dem i en 45 minuter utan att köpa något. Så oroa dig inte för mycket för det :D
Hahaha, kanske är sant! Dom lär nog gilla det mer än min fru iaf! 😂

Så länge det inte är en Rolex bör de verkligen inte ta illa upp 🙂
Näe som ni skriver ovan så borde de ju faktiskt inte ta illa upp om man förklarar varför man ger budet man ger och är trevlig.
Men Rolex, är de lite för snobbiga eller vaddå? 😊

Hebbe: jo visst ska jag gå på känslan, samtidigt trycker ni på de punkter jag funderar kring. 😁

Ni ska veta att jag kan stå i typ 20 minuter och försöka bestämma mig för pizza eller kebab, för att sedan fundera ytterligare 20 min på vilken pizza jag ska ha... Så detta kan ta tid... 😁

Näe som ni skriver ovan så borde de ju faktiskt inte ta illa upp om man förklarar varför man ger budet man ger och är trevlig.
Men Rolex, är de lite för snobbiga eller vaddå? 😊

Hebbe: jo visst ska jag gå på känslan, samtidigt trycker ni på de punkter jag funderar kring. 😁

Ni ska veta att jag kan stå i typ 20 minuter och försöka bestämma mig för pizza eller kebab, för att sedan fundera ytterligare 20 min på vilken pizza jag ska ha... Så detta kan ta tid... 😁
Rolex kan du sälja med vinst efter du gått och köpt den hos en AD. Därav svårt att pruta eller köpa för den delen 😉

Tillbaka
Topp