• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka ska jag välja?

Dock mer sportig vardag eller så, så har jag andra klockor och till riktigt stiligt uppklädd så att säga så har jag ett par dressklockor.

Hehe, "konsultvarning"? Är det samma sak som "mycket bling" och lite flashigt?
Jag vill ju gärna att klockan märks och att det känns kvalité och exklusivt. Så kanske är jag ute efter konsultkänslan.
Rent krasst så är stål klockor generellt sett ”sportiga”. En grym klocka inom ”sport segmentet” är annars Cartier Santos eller Rolex Explorer 1 (även om den senare är utanför budget men mer som inspiration).

Med ”konsultvarning” menade jag mer åt det mer fantasilösa hållet. En dykare är rätt vanligt och förutsägbart. Tag eller SMP’n är imo bra klockor men det är också den typ av klocka som man köper för första bonusen för att de är säkra kort. Men till dagligdags är det nog en mindre uppenbar sportklocka du letar efter (om jag förstod din beskrivning rätt). Tänk dig typ en IT konsult med dumlekolor till skor, IBM dator och svart nylon datorväska som sedan bär skjorta med kontrastkrage och en blaffig dykare på handleden.

Klockan som @HaVet71 nämner ovan är ett roligt alternativ. Lite annorlunda och något som kan väcka lite uppmärksamhet på ett roligt sätt.
Andra alternativ:

Vad är det i de två som du ursprungligen gick igång på?

Kul att du gillade mina alternativ! Du får spara Grand Seikon till nästa klockköp istället, så har du lite tid att fundera vilken du helst vill ha.

Det låter helt enkelt som att det är de två Tag Heuers du ska kika närmare på och testa. Finns nog en anledning till att du fastnade för just den modellen. Som sagt, ta på dig en skjorta och testa den runt handleden hos någon AD. Då lär du snabbt känna om det är hiss eller diss🙂
Min röst går helt klart till den blåa isåfall.
Hehe, ja kanske det, eller...? :) Era tankar och ideer har helt klart fått mig att fundera på storleken. Men jag ska eventuellt imorgon eller tidigt nästa vecka åka in till stan och kika på en, får se vad jag tycker om storleken. Men designen gillar jag verkligen, iaf på bild...
Vore kul om affären har Jaegern också... :) Ahh, svårt detta! Vilket ju är det som är kul...

Jag skulle helt klart gå för den blåa. För mig som testa en hel del från både Rolex, IWC, Breitling m.m så är det enbart en klocka som jag inte flippat och inte kommer flipp och det är min Tag Heuer Grand carrera calibre 17. Tag heuer må vara ett bespottat märke här på KS men jag är grymt nöjd med min som jag köpte ny när denna modell kom ut. Så bry dig inte så mycket om värde etc, är det Tagen som lockar så kör på den..här kommer bild på min.
Den var fin den! Gillar verkligen det bruna armbandet till. Skulle vilja ha en klocka med precis det bruna bandet tillsammans med en blå urtavla... :)
Näe värdet bryr jag mig inte om, mer känsla och att det håller bra kvalité så klart, förutom den där känslan för designen som man inte riktigt kan sätta fingret på. :)
Fler som röstar för den blå. :) Mmm, jag har lite extra kärlek till den faktiskt, plus att jag gillar stållänken...

Rent krasst så är stål klockor generellt sett ”sportiga”. En grym klocka inom ”sport segmentet” är annars Cartier Santos eller Rolex Explorer 1 (även om den senare är utanför budget men mer som inspiration).

Med ”konsultvarning” menade jag mer åt det mer fantasilösa hållet. En dykare är rätt vanligt och förutsägbart. Tag eller SMP’n är imo bra klockor men det är också den typ av klocka som man köper för första bonusen för att de är säkra kort. Men till dagligdags är det nog en mindre uppenbar sportklocka du letar efter (om jag förstod din beskrivning rätt). Tänk dig typ en IT konsult med dumlekolor till skor, IBM dator och svart nylon datorväska som sedan bär skjorta med kontrastkrage och en blaffig dykare på handleden.

Klockan som @HaVet71 nämner ovan är ett roligt alternativ. Lite annorlunda och något som kan väcka lite uppmärksamhet på ett roligt sätt.
Andra alternativ:

Vad är det i de två som du ursprungligen gick igång på?
😂 Ok, då fattar jag. Det är lite där jag räknar in Omega Seamastern tex, den är ganska "vanlig" bland de som vill ha en schysstare klocka, men som inte nödvändigtvis intresserar sig för klockor. Ett säkert kort som är ganska dyrt, erkänt bra och något som de flesta kan lyfta på ögonbrynen åt att man skaffat för sin bonus. Väldigt synd då det verkligen inte är en klocka som förtjänar att talas om så som jag precis gjorde... Jag vet också att en Tag rör sig där med, precis som en Rolex gör, det är märken som alla känner till och därför är det lätt för en relativt ointresserad att skaffa en sådan, om man vill lägga pengarna, och kanske framförallt när man vill visa att man vill/kan lägga pengarna... Mina förutfattade meningar och jag ber om ursäkt om jag trampar på tår 😉, men ändå...
För min del så sticker Tag ut för att jag av någon anledning, kanske för att jag älskar F1 och har matats med märket där, har en extra känsla för märket.

Dock är det dessa 2 modeller som jag nu funderar på som har fångat mig mer. Det som fått mig att gå igång på dom är någon slags skarphet och renhet, med klara tydliga detaljer. Det känns som det finns ett djup i klockan och att de skarpa detaljerna sticker ut och ger ett krisp och ett blänk, ett bling liksom. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, det är så mycket känsla, men det är något rent och detaljrikt jag gillar. Ungefär som ett bra datorspel med grym grafik och hög detaljrikedom gärna i en sci-fi värld. Haha, vet inte om jag gör mig förstådd alls nu, men jag har väldigt svårt att sätta fingret på det.
En Tudor BB gillar jag inte lika mycket tex, då den inte har samma detaljrikedom och djup tycker jag.

Cartier faller mig inte heller i smaken, gillar inte fyrkantiga klockor, ännu... Har börjat softna lite för Tag Heuer Monaco och jag ska erkänna att de senaste veckorna har Cartier kommit mer in i blickfånget, men jag är inte där ännu. 🙂

Edit: IWC gillar jag mycket, men dom är ganska dyra... Den blå piloten du länkade är riktigt snygg med det bruna armbandet, men 40mm...:)

Känns ju givet att du ska köra på en Tag om du har den kopplingen. Och som sagt; inga tår trampade på och det viktigaste är du är nöjd. För mer tips finns det säkert en sjö av bra recensioner etc. på youtube också. :)

Då har jag varit hos en AD i Stockholm och tittat på lite klockor. Det var en väldigt trevlig upplevelse med en väldigt trevlig och intresserad försäljare.
Jag tittade på Tag Heuren både i blått och den i svart och roseguld. Jag tittade även på Breitling Superocean Heritage i blått och svart/roseguld, dock hade chronographerna hunnit säljas.
Tagen var otroligt fin! 😊 Rejäl utan att för den skull kännas för stor. Formen på bandhornen gjorde att man fortfarande såg en del länk uppifrån. De var ganska korta och lite runt formade så att de slöt armen på ett väldigt fint sätt. Länken var helt grymt följsam men ändå distinkt, dessutom väldigt snygg med lagom avvägning borstat och polerat som ger en närvaro, ”presence” så att säga.
Tjockleken på klockan var jag förvånansvärt omedveten om. När jag jämförde med min Oris så är det ju en märkbar skillnad, men på armen upplevde jag det inte alls faktiskt. När jag hade den på armen och tittade i spegeln så syns klockan och ger en närvaro helt klart, men på intet sätt i mina ögon sticker den ut som en stor blaffa på handleden.
Urtavlan var utsökt detaljrik utan att bli plottrig. Ett fantastiskt djup med nedsänkta subdials som har en annorlunda slipning än själva urtavlan. Den blå färgen hade mycket mer sunburst än vad jag trodde och spelade på ett fantastiskt sätt i butikens belysning och blev nästan lite metalliskt, och bidrog ytterligare till djupet i klockan. Dock kommer det inte bli lika tydligt i vardagen då ljuset i butiken var väldigt artificiellt, så i verkligheten kommer den bli något mörkare, förutom då man ibland hamnar i klart solsken eller speciell belysning inomhus. Detta är egentligen bara trevligt, för det betyder att klockan ibland kommer ”komma till liv”, precis som min Oris med blå sunburst-tavla gör, vilket jag uppskattar mycket. Testade att hålla klockan under bordet för att få skugga och lite mer naturlig belysning (kunde enkelt jämföra med min Oris), och då blev den som sagt lite mörkare, men då steg istället indexeringen och visarna fram med en fantastisk dans i ljuset vilket gav ett nytt ljus och ”bling” till klockan.
Klockan känns väldigt solid, välgjord och exklusiv. Urverket ser fantastisk ut och rotorn är galet snygg med sin ”sportfälgdesign”. Häftigt också att den snurrar så lätt, man bara vickar till så snurrar den i 5-10 sekunder. 😊

Den svarta klockan har natuligtvis allt detta också, men kanske en stelare urtavla som dock samtidigt blir lite mer exklusiv med roséinläggen. Otroligt snygg den också, men kanske att den inte lever lika länge för mig. Läderarmbandet kompletterar klockan superbrt och på armen ser den väldigt elegant ut, samtidigt som den är sportig. Den har helt klart en dressigare aura med läderarmbandet och med det sagt blir den inte riktigt lika ”användbar” för mig, även om den funkande väldigt bra till utstyrseln jag hade för dagen; chinsoshorts med pikétröja samt sneakers. Dock måste jag säga att den blå med stålarmbandet funkade ännu bätrre.
I övrigt så kändes den såklart likadant på armen som den blå, storleksmässigt och så.

Jag kollade även på ett par Breitling Superocean Heritage som sagt där jag ganska direkt avfärdade de blå varianten. Den blå färgen på dess bezel var alldeles för ljusblå för min smak, lite matt ljusblå, kanske mer enkelt klarblå liksom. Jag har sett det på andra blå klockor också och jag gillar det inte, det ser ”billigt” och enkelt ut enligt min smak. Dessutom blir det för stor skillnad i färg och färgdjup mot den blå urtavlan, vilken på Breitlingen var otroligt fin och ”krispig”.
Testade istället den svarta varianten med inslag av roseguld. Den tyckte jag väldigt mycket om, väldigt elegant och en hög exklusiv känsla. Kanske lite mer, och lite för mycket, bling med mesharmbandet även om det armbandet också var väldigt snyggt. Jag testade 44mm-varianten och även om det också är en ganska stor klocka så såg den inte för stor ut på min handled utan bars ungefär lika bra som Tagen.
En väldigt snygg klocka, men den fångade mig inte lika mycket som Tagen. Den påminnde också lite för mycket om min Oris Aquis då båda ju är dykare, så jag lade ganska snabbt den åt sidan också. Chronograph-varianten hade kanske varit en annan sak, men det var ändå något i designen som även finns på chronographen som inte riktigt nådde upp till Tagen i mitt tycke.

När jag sa att jag behöver gå hem och fundera så tittade direkt säljaren på priset och började räkna 😊, så jag frågade vad han kunde göra på priset och att jag sett den väldigt mycket billigare på nätet. Han var imponerad över det priset jag sett på nätet och erbjöd mig ett klart mycket bättre pris än listpriset, men ändå en ganska bra bit ifrån priset på nätet. Det var här jag började känna att det var jobbigt att använda honom som ”provare” för att sedan gå och handla på nätet och jag förklarade då att om han bara kunde komma ner lite till i pris så betalar jag gärna lite mer för klockan då jag gärna vill köpa den av honom. Då sa han att han hade valt att köpa på nätet också, utan tvekan, och han var tydlig med att det inte skulle vara några hard feelings från detas sida, samtidigt uppskattade han att jag helst köper klockan av honom.
Tycker den inställningen var fantastisk och jag fick verkligen känslan av att han som säljare och klockentusiast tyckte det var genuint roligt att prata klockor med mig. Dessutom blev han blev glad över att min förväntan på Tagen uppfylldes i verkligheten, vilket också kändes genuint.
Han ville få chansen att prata med sin chef innan jag beställer på nätet, så kanske kan det bli ett köp i butiken istället...

Då har jag varit hos en AD i Stockholm och tittat på lite klockor. Det var en väldigt trevlig upplevelse med en väldigt trevlig och intresserad försäljare.
Jag tittade på Tag Heuren både i blått och den i svart och roseguld. Jag tittade även på Breitling Superocean Heritage i blått och svart/roseguld, dock hade chronographerna hunnit säljas.
Tagen var otroligt fin! 😊 Rejäl utan att för den skull kännas för stor. Formen på bandhornen gjorde att man fortfarande såg en del länk uppifrån. De var ganska korta och lite runt formade så att de slöt armen på ett väldigt fint sätt. Länken var helt grymt följsam men ändå distinkt, dessutom väldigt snygg med lagom avvägning borstat och polerat som ger en närvaro, ”presence” så att säga.
Tjockleken på klockan var jag förvånansvärt omedveten om. När jag jämförde med min Oris så är det ju en märkbar skillnad, men på armen upplevde jag det inte alls faktiskt. När jag hade den på armen och tittade i spegeln så syns klockan och ger en närvaro helt klart, men på intet sätt i mina ögon sticker den ut som en stor blaffa på handleden.
Urtavlan var utsökt detaljrik utan att bli plottrig. Ett fantastiskt djup med nedsänkta subdials som har en annorlunda slipning än själva urtavlan. Den blå färgen hade mycket mer sunburst än vad jag trodde och spelade på ett fantastiskt sätt i butikens belysning och blev nästan lite metalliskt, och bidrog ytterligare till djupet i klockan. Dock kommer det inte bli lika tydligt i vardagen då ljuset i butiken var väldigt artificiellt, så i verkligheten kommer den bli något mörkare, förutom då man ibland hamnar i klart solsken eller speciell belysning inomhus. Detta är egentligen bara trevligt, för det betyder att klockan ibland kommer ”komma till liv”, precis som min Oris med blå sunburst-tavla gör, vilket jag uppskattar mycket. Testade att hålla klockan under bordet för att få skugga och lite mer naturlig belysning (kunde enkelt jämföra med min Oris), och då blev den som sagt lite mörkare, men då steg istället indexeringen och visarna fram med en fantastisk dans i ljuset vilket gav ett nytt ljus och ”bling” till klockan.
Klockan känns väldigt solid, välgjord och exklusiv. Urverket ser fantastisk ut och rotorn är galet snygg med sin ”sportfälgdesign”. Häftigt också att den snurrar så lätt, man bara vickar till så snurrar den i 5-10 sekunder. 😊

Den svarta klockan har natuligtvis allt detta också, men kanske en stelare urtavla som dock samtidigt blir lite mer exklusiv med roséinläggen. Otroligt snygg den också, men kanske att den inte lever lika länge för mig. Läderarmbandet kompletterar klockan superbrt och på armen ser den väldigt elegant ut, samtidigt som den är sportig. Den har helt klart en dressigare aura med läderarmbandet och med det sagt blir den inte riktigt lika ”användbar” för mig, även om den funkande väldigt bra till utstyrseln jag hade för dagen; chinsoshorts med pikétröja samt sneakers. Dock måste jag säga att den blå med stålarmbandet funkade ännu bätrre.
I övrigt så kändes den såklart likadant på armen som den blå, storleksmässigt och så.

Jag kollade även på ett par Breitling Superocean Heritage som sagt där jag ganska direkt avfärdade de blå varianten. Den blå färgen på dess bezel var alldeles för ljusblå för min smak, lite matt ljusblå, kanske mer enkelt klarblå liksom. Jag har sett det på andra blå klockor också och jag gillar det inte, det ser ”billigt” och enkelt ut enligt min smak. Dessutom blir det för stor skillnad i färg och färgdjup mot den blå urtavlan, vilken på Breitlingen var otroligt fin och ”krispig”.
Testade istället den svarta varianten med inslag av roseguld. Den tyckte jag väldigt mycket om, väldigt elegant och en hög exklusiv känsla. Kanske lite mer, och lite för mycket, bling med mesharmbandet även om det armbandet också var väldigt snyggt. Jag testade 44mm-varianten och även om det också är en ganska stor klocka så såg den inte för stor ut på min handled utan bars ungefär lika bra som Tagen.
En väldigt snygg klocka, men den fångade mig inte lika mycket som Tagen. Den påminnde också lite för mycket om min Oris Aquis då båda ju är dykare, så jag lade ganska snabbt den åt sidan också. Chronograph-varianten hade kanske varit en annan sak, men det var ändå något i designen som även finns på chronographen som inte riktigt nådde upp till Tagen i mitt tycke.

När jag sa att jag behöver gå hem och fundera så tittade direkt säljaren på priset och började räkna 😊, så jag frågade vad han kunde göra på priset och att jag sett den väldigt mycket billigare på nätet. Han var imponerad över det priset jag sett på nätet och erbjöd mig ett klart mycket bättre pris än listpriset, men ändå en ganska bra bit ifrån priset på nätet. Det var här jag började känna att det var jobbigt att använda honom som ”provare” för att sedan gå och handla på nätet och jag förklarade då att om han bara kunde komma ner lite till i pris så betalar jag gärna lite mer för klockan då jag gärna vill köpa den av honom. Då sa han att han hade valt att köpa på nätet också, utan tvekan, och han var tydlig med att det inte skulle vara några hard feelings från detas sida, samtidigt uppskattade han att jag helst köper klockan av honom.
Tycker den inställningen var fantastisk och jag fick verkligen känslan av att han som säljare och klockentusiast tyckte det var genuint roligt att prata klockor med mig. Dessutom blev han blev glad över att min förväntan på Tagen uppfylldes i verkligheten, vilket också kändes genuint.
Han ville få chansen att prata med sin chef innan jag beställer på nätet, så kanske kan det bli ett köp i butiken istället...
Måste säga att det är riktigt trevligt med en uppföljning och tankar omkring de olika klockorna. Stor cred! :)
Nu vet jag inte hur mkt det skiljer sig från nätpriset men om du planerar att handla mer över tid så kan den där lilla skillnaden i pris löna sig då du har möjlighet att bygga en relation med AD. Nu ska jag inte ljuga och givetvis kan det vara så att ni inte alls kommer rida in i solnedgången tillsammans. Men som sagt om priskillnaden inte är markant kör på AD. Och om du dessutom skulle ha problem med klockan senare kommer ärenden via AD att vara enklare att lösa.

Oavsett lycka till och tack för en kul rapport.

Senast ändrad:

Kul att du hunnit testa den och att du dessutom fastnade för den du kollat ut på förhand. Väldigt utförligt beskrivet, det gillas😊
Hoppas att de kan återkomma med ett bättre pris så att du kan köpa från AD:n. Ser fram emot bilder när du väl fått tag i den och lyckats köpa den!

:)
Måste ju säga att på bild ser ju inte din 34mm så himla liten ut på handleden som jag kunde ha trott, och din 44mm ser inte så galet mycket större ut än jag hade trott. Men fortfarande tycker jag 34:an ser lite liten ut, men det är ju helt och hållet tycke och smak så klart.
34mm ser ut som en babyklocka på mig. Jag har 18cm handled och håller med dig, under 40mm ser kul ut på annat än dressklockor.

Hur många % rabatt fick du i butiken och hur många % rabatt behöver du för att handla i butik?

Du vet väl att Uret och liknande kan innebära att du behöver vänta länge på klockan?

Hur många % rabatt fick du i butiken och hur många % rabatt behöver du för att handla i butik?

Du vet väl att Uret och liknande kan innebära att du behöver vänta länge på klockan?
Absolut. Min senaste klocka köpte jag hos Uret och den fick jag vänta på i typ 6 veckor, sen dök den plötsligt upp... 😊
På uret finns denna klocka på lager faktiskt och rabatten är på 27%. Jag ville hamna i närheten och jag tyckte det kan vara värt att betala ett antal tusenlappar extra för att köpa den i butik. Igår hade han pratat med chefen och kommit ner lite till, så jag slog till! 😁

Absolut. Min senaste klocka köpte jag hos Uret och den fick jag vänta på i typ 6 veckor, sen dök den plötsligt upp... 😊
På uret finns denna klocka på lager faktiskt och rabatten är på 27%. Jag ville hamna i närheten och jag tyckte det kan vara värt att betala ett antal tusenlappar extra för att köpa den i butik. Igår hade han pratat med chefen och kommit ner lite till, så jag slog till! 😁
Vad kul att du slog till!!! Vi här i tråden längtar efter lite wrist shots på klockan 😍

Kul! Grattis! Nu väntar vi på rapport och bilder.

Hämtade som sagt klockan igår, och då passade jag på att kolla på Omega Seamaster 300 i blått, då vi glömde att kolla på den i tisdags när jag var inne och kollade på Tagen.
Jag har som sagt ”tröttnat” lite på Omegan, men det ändrades helt! Vilken snygg klocka! 😊
Den blå färgen var helt fantadtiskt klarblå samtidigt som den har det där djupet i sig. Den känns otroligt välgjord och robust, och så fort jag tog upp den i min hand så kändes den rejäl med en väldigt skön tyngd och robust känsla. Jag kom ihåg att jag verkligen hajjade till när jag tog upp den i handen. För samtidigt är den väldigt slank och relativt tunn.
Urtavlan är ju oerhört fin och nu när jag fick se detaljerna i verkligheten, så var de oerhört välgjorda och fina att titta på även om det inte händer så himla mycket på urtavlan, vilket kanske gjort att jag tröttnat att titta på den på bild. Helt klart en annan sak i verkligheten!
Den klockan är definitivt tillbaka på min lista över klockor jag ska ha, och om Breitling Superocean Heritage togs sig in där i tisdags, så har Omegan petat ner den. 😊
Tog en ordentlig funderare om jag hellre ville ha Omegan än Tagen, men ganska snabbt kände jag att det ändå är Tagen som är klockan för mig. Men jag kommer helt klart hålla utkik efter en bättre begagnad Omega och dyker inte det upp så kommer jag nog så småningom köpa en ny istället. Fördelen med Omegan är ju att den finns kvar, men det får vänta ett tag... 😊

Vad kul att du slog till!!! Vi här i tråden längtar efter lite wrist shots på klockan 😍
Absolut, det kommer! 😁 Har inte hunnit ta fram den ännu, men den ska få lite vristtid de kommande dagarna, så ska försöka få till lite bra bilder.

Vad konstigt! Fick ett meddelande om att mina inlägg slogs ihop för att jag citerade flera i olika inlägg. Dock så har ju mina inlägg slagits ihop med Deskdiversthlm:s senaste inlägg. 😂 Ser ju helkonstigt ut, och jag kan inte redigera det heller...

Några wrist shots. 😊 Klockan gör sig verkligen inte rättvisa på bild... eller så tar jag inga bra kort... 😊 Klockan bärs inte lika stort på handleden i verkligheten som på bild heller. Får ta ett par bilder från spegeln också...
Jag är iaf supernöjd med klockan! 😁😍
CFC14771-29B1-49D8-A9D8-6183AAA2DA57.jpeg
FDB160E5-9E4C-40A8-A7EE-29A02AD3385B.jpeg
CFEB596E-E251-4598-8DAC-5E0195B36773.jpeg
BC3E48EF-F02B-4F6B-9A73-5E2CC62812C7.jpeg

Några wrist shots. 😊 Klockan gör sig verkligen inte rättvisa på bild... eller så tar jag inga bra kort... 😊 Klockan bärs inte lika stort på handleden i verkligheten som på bild heller. Får ta ett par bilder från spegeln också...
Jag är iaf supernöjd med klockan! 😁😍
CFC14771-29B1-49D8-A9D8-6183AAA2DA57.jpeg
FDB160E5-9E4C-40A8-A7EE-29A02AD3385B.jpeg
CFEB596E-E251-4598-8DAC-5E0195B36773.jpeg
BC3E48EF-F02B-4F6B-9A73-5E2CC62812C7.jpeg
Grattis till köpet, snygg! 👌🏻

Tillbaka
Topp