• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka startade ditt klockintresse?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

UCW

Basic
Hej!

Alla har vi såklart en första klocka och en eller två favorit klockor i samlingen. Däremot tror jag inte att det var den absolut första klockan som väckte klockintresset för alla.

Jag skulle därför vilja läsa lite om vilken klocka som väckte ert intresse och gärna historian bakom (om det finns en sådan) 😁

Lite andra frågor man gärna får besvara kan vara:
  • Vilken klocka var din första klocka?
  • Kan du koppla en specifik klocka till anledningen att du gick med i detta forum?


Min berättelse:

Min första klocka var en Tissot PRS200 med ett kvartsurverk, den använde jag dagligen fram till dess att ett av bandstiften till slut gick sönder. Klockan hamnade då i en låda under många år tills jag skulle flytta för några år sedan. Jag hittade då klockan långt in i en garderob och bestämde mig för att fixa iordning den igen. Det väckte ett litet intresse för mig att även testa på att köpa en ny klocka.

Till slut landade jag i att köpa hem en Omega Seamaster från tidigt 60-tal. Den var fin och hade ett snyggt svart läderarmband dock fastnade jag aldrig helt för den klockan och behöll den därför inte så länge.

Efter jag hade sålt den klockan saknade jag dock möjligheten att kunna byta mellan olika klockor ibland och bestämde mig då för att återigen köpa ytterligare en ny klocka. Jag hittade till slut en Omega Seamaster Day date i England som jag bestämde mig för att köpa. Säljaren berättade mycket om historian bakom klockan, det var hans bror som haft klockan sedan ny och säljaren hade fått ärva den då brodern gick bort, jag fick till och med lite bilder på brodern när han bar klockan på armen någon gång på 80-talet.

Troligen var det berättelsen som säljaren berättade som fick mig att inse hur mycket intressant historia klockor för med sig och varför det är så kul med detta "smycke". Det är anledningen till att jag klassar denna klocka som; "Klockan som väckte mitt klockintresse" då jag sedan dess bara köpt på mig mer 🙃 Det var även denna Omega som fick mig att gå med i KS för att läsa och lära mig mer om andra klockor.

Det är inte den dyraste klocka jag äger och inte heller den finaste men det är nog ändå den klocka jag gillar bäst och aldrig skulle sälja.
VideoCapture_20220628-115610.jpg


Så vad har ni för berättelse? 🤓
 

Swizz beat

Pandion
2-Faktor
Finns liknande trådar sedan tidigare på samma ämne:
 

UCW

Basic
Finns liknande trådar sedan tidigare på samma ämne:
Ja juste det stämmer ju, jag hittade inte den förut när jag sökte efter liknande trådar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp