• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken modell av Citizen Aqualand är mest intressant?

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Även @Zackarias Dullfiere sitter på mkt kunskap så kolla där med.
Nja, det var väl kanske att ta i ;)
Nu får @theargonaut eller @masterkiller (eller någon annan för den delen)som förmodligen kan mer än mig gärna slå mig på fingrarna om jag fattat något helt fel, jag tycker nämligen att det har varit svårt att få fram information om Enzo och de olika modellerna och man stöter ibland också på motsägelsefull info.

Men för att hjälpa dig @Roger044 lite på traven så finns det mig veterligen två st modeller (av den klocka man kallar "Enzo") som kom i 2 varianter. En i stål som fanns med djupmätare för fot eller för meter samt en variant i titan som också kom med verk för fot eller meter. Det som kan göra det lite förvirrande är att själva modellnumret skiftar om det är foot/meter och stål/titan samt att man anger på baksidan av klockan i vilken skepnad den kommer i:
"STAINLESS" = Stål
"BASE METAL IB" = Stål, PVD (Enzo)
"BASE TITANIUM TIB-IG" Titan, PVD (Enzo)
Vanlig i titan har jag ingen kunskap om, finns det någon sådan?
Tex "C023" som jag har bild på här nedan. Det är en stål med mätare i fot. Den har texten "BASE METAL IB" på baksidan som anger att den är i stål och "PVD'ad". Cal C023 är alltså verket och det visar fot. "C023" finns också som vanlig stål och då med texten "STAINLESS" på baklocket.

image-jpeg.207171


CQ-1039-50 är en svart PVD'ad Aqualand i titan med verk som anger meter. Detta modellnummer fanns, vad jag kunnat utläsa, på en modellserie som tillverkas någon gång under 90 talet. Numret gick att utläsa direkt under serienumret på baklocket. Jag har inte detta nummer på min ovan som ska vara från -92 men jag har sett numret på klockor som tillverkats senare. Här kanske någon kan bidra med mer info?
Andra modellnumrenr:
CQ-1012=Stål (meter, ej PVD)
CQ-1021=Stål/Guld (meter, ej PVD)

Enl uppgift från Citizen fanns en variant som hette JH0044-07E som ska vara i en mer mörkgrå ton. (Någon annan som vet mer?)
Skärmavbild 2015-12-20 kl. 00.13.22.png



(Snodd bild) Här ser man färgskillnaden mellan stål och titan på baklocken
aqualand_titan_stål.jpg

Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon utförlig lista eller register över modeller och/eller modellnummer. Kanske finns någon annan som haft bättre lycka och kan dela med sig, så vore i alla fall jag mycket tacksam :)
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nja, det var väl kanske att ta i ;)
Nu får @theargonaut eller @masterkiller (eller någon annan för den delen)som förmodligen kan mer än mig gärna slå mig på fingrarna om jag fattat något helt fel, jag tycker nämligen att det har varit svårt att få fram information om Enzo och de olika modellerna och man stöter ibland också på motsägelsefull info.

Men för att hjälpa dig @Roger044 lite på traven så finns det mig veterligen två st modeller (av den klocka man kallar "Enzo") som kom i 2 varianter. En i stål som fanns med djupmätare för fot eller för meter samt en variant i titan som också kom med verk för fot eller meter. Det som kan göra det lite förvirrande är att själva modellnumret skiftar om det är foot/meter och stål/titan samt att man anger på baksidan av klockan i vilken skepnad den kommer i:
"STAINLESS" = Stål
"BASE METAL IB" = Stål, PVD (Enzo)
"BASE TITANIUM TIB-IG" Titan, PVD (Enzo)
Vanlig i titan har jag ingen kunskap om, finns det någon sådan?
Tex "C023" som jag har bild på här nedan. Det är en stål med mätare i fot. Den har texten "BASE METAL IB" på baksidan som anger att den är i stål och "PVD'ad". Cal C023 är alltså verket och det visar fot. "C023" finns också som vanlig stål och då med texten "STAINLESS" på baklocket.

image-jpeg.207171


CQ-1039-50 är en svart PVD'ad Aqualand i titan med verk som anger meter. Detta modellnummer fanns, vad jag kunnat utläsa, på en modellserie som tillverkas någon gång under 90 talet. Numret gick att utläsa direkt under serienumret på baklocket. Jag har inte detta nummer på min ovan som ska vara från -92 men jag har sett numret på klockor som tillverkats senare. Här kanske någon kan bidra med mer info?
Andra modellnumrenr:
CQ-1012=Stål (meter, ej PVD)
CQ-1021=Stål/Guld (meter, ej PVD)

Enl uppgift från Citizen fanns en variant som hette JH0044-07E som ska vara i en mer mörkgrå ton. (Någon annan som vet mer?)
Skärmavbild 2015-12-20 kl. 00.13.22.png



(Snodd bild) Här ser man färgskillnaden mellan stål och titan på baklocken
aqualand_titan_stål.jpg

Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon utförlig lista eller register över modeller och/eller modellnummer. Kanske finns någon annan som haft bättre lycka och kan dela med sig, så vore i alla fall jag mycket tacksam :)
Har tyvärr inte heller hittat någon tillförlitlig lista, men tror man skulle kunna kategorisera dessa på följande sett;

Jag skulle gissa på att JH0044-07E (C023?) är beteckningen för de som är i stål med PVD och djupmätare i fot, dvs märkta "BASE METAL IB". Har dock aldrig sett JH0044-07E på någon klocka. Har själv haft en C026 (meter) från -87 märkt "CQ-1039", samt en C029 (feet) från -92, UTAN "CQ-1039", samt en C028 (meter) från -89, också UTAN. Ska även finnas en C027 (också PVD titan och feet), som jag dock inte haft själv. Har läst att dessa C0xx gjordes från 1985 till ca 1995, så min gissning är att "CQ-/JH-märkningar" bara fanns på de tidiga, men om @Zackarias Dullfiere är säker på att han sett senare med dessa märkningar, så stämmer ju inte mitt antagande. Det skulle ju t.ex. kunna vara så att dessa gjordes lite längre, kanske fram till 1997?, och då var min C026:a från -97...

Finns tydligen även JH0034-01E (C022? = djupmätare i meter), som är i s.k. Gun metal, vilket kanske är samma sak som "BASE METAL IB", eller kanske inte..?

EDIT: De senare C028 och C029 (C020 t.o.m. C029 i kronologisk ordning, enligt vissa källor) ska tydligen ha lite mindre felmarginal gällande djupmätningen.
 
Senast ändrad:

NiklasM

Omega
2-Faktor
@Greven
Nu har klockan kommit fram och jag har hunnit att polera glaset. Resultatet blev till belåtenhet. Tog lite tid men det var det värt. Nu börjar sökandet efter nästa Aqualand...
Bifogar en bild på klockan.

Hur polerar man ett glas på en Aqualand?


Och en annan fråga. Jag har en gammal analog/digital-modell och ":-tecknet" mellan siffrorna på digitaldelen blinkar med en frekvens på kanske 2ggr/sek. Varför då?
Lite störigt att den försöker kommunicera på ngt sätt men jag vet inte varför.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Har tyvärr inte heller hittat någon tillförlitlig lista, men tror man skulle kunna kategorisera dessa på följande sett;

Jag skulle gissa på att JH0044-07E (C023?) är beteckningen för de som är i stål med PVD och djupmätare i fot, dvs märkta "BASE METAL IB". Har dock aldrig sett JH0044-07E på någon klocka. Har själv haft en C026 (meter) från -87 märkt "CQ-1039", samt en C029 (feet) från -92, UTAN "CQ-1039", samt en C028 (meter) från -89, också UTAN. Ska även finnas en C027 (också PVD titan och feet), som jag dock inte haft själv. Har läst att dessa C0xx gjordes från 1985 till ca 1995, så min gissning är att "CQ-/JH-märkningar" bara fanns på de tidiga, men om @Zackarias Dullfiere är säker på att han sett senare med dessa märkningar, så stämmer ju inte mitt antagande. Det skulle ju t.ex. kunna vara så att dessa gjordes lite längre, kanske fram till 1997?, och då var min C026:a från -97...

Finns tydligen även JH0034-01E (C022? = djupmätare i meter), som är i s.k. Gun metal, vilket kanske är samma sak som "BASE METAL IB", eller kanske inte..?

EDIT: De senare C028 och C029 (C020 t.o.m. C029 i kronologisk ordning, enligt vissa källor) ska tydligen ha lite mindre felmarginal gällande djupmätningen.

Tack för infon @theargonaut !
Känns som det blir mer snurrigt det här, men för att kommenterar ditt inlägg:

Jag skulle gissa på att JH0044-07E (C023?) är beteckningen för de som är i stål med PVD och djupmätare i fot, dvs märkta "BASE METAL IB".
Gällande JH0044-07E och årtalen så fick jag detta svar från Citizen när jag ställde frågor om en Aqualand(jag har heller aldrig sett JH märkningen på någon klocka):

Hello Zack
Thank you for your mail. This is CITIZEN Customer Support headquarters for overseas markets. Your email has been transferred to our office from US CITIZEN.
According to our data record, the watch information in your photo as below:

Watch Model: CQ-1012-50 (Promaster)
Caliber No.: C020
Water Resistance: 200m
Special Functionality: Depth Sensor
Watch Case Color : Metal Tone (Stainless Steel Color)
Launched: Oct. 1998.

And then, Black color and Dark Gray color of watch case models also are available in this series.
<Black Color>
CQ-1039-50


<Dark Gray Color>
JH0044-07E

Should you have any inquiry, please feel free to contact us.
Your sincerely.
Customer Service
Citizen Watch Co., Ltd.


När det gäller årtalen gissar jag att du går på första siffran i serienumret när du tittar på tillverkningsår. Om detta då är tex en siffra mellan 5-9, kan man på något sätt se om den är tillverkad 85-89 eller 95-99? case codes?
Vad jag förstått finns det vissa skillnader mellan tillverkningsåren. Bla har jag läst att man på tidigare Enzos hade ett insert med vita index, och detta skall senare ha bytts ut till guldfärgade, när det gjordes har jag inte fått fram ngn info på. Hade du @theargonaut ett vitt insert på din -87a?
Kan det också vara så att din c026 var från -97 och inte -87?
Jag har också märkt att baklocken på dessa klockor ibland är utbytta till äldre eller nyare vilket gör att förvirringen blir total :banghead:

Finns tydligen även JH0034-01E (C022? = djupmätare i meter), som är i s.k. Gun metal, vilket kanske är samma sak som "BASE METAL IB", eller kanske inte..?
"Gun metal" borde i det här sammanhanget betyda vanligt stål som är täckt, så det ska alltså inte ha funnits ett tredje material, man har förmodligen använt dom orden som beskrivning. Den slutsatsen drar jag då det även står "BASE METAL IB" på de svarta C022orna och det alltså indikerar täckt stål.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för infon @theargonaut !
Känns som det blir mer snurrigt det här, men för att kommenterar ditt inlägg:

Jag skulle gissa på att JH0044-07E (C023?) är beteckningen för de som är i stål med PVD och djupmätare i fot, dvs märkta "BASE METAL IB".
Gällande JH0044-07E och årtalen så fick jag detta svar från Citizen när jag ställde frågor om en Aqualand(jag har heller aldrig sett JH märkningen på någon klocka):

Hello Zack
Thank you for your mail. This is CITIZEN Customer Support headquarters for overseas markets. Your email has been transferred to our office from US CITIZEN.
According to our data record, the watch information in your photo as below:

Watch Model: CQ-1012-50 (Promaster)
Caliber No.: C020
Water Resistance: 200m
Special Functionality: Depth Sensor
Watch Case Color : Metal Tone (Stainless Steel Color)
Launched: Oct. 1998.

And then, Black color and Dark Gray color of watch case models also are available in this series.
<Black Color>
CQ-1039-50


<Dark Gray Color>
JH0044-07E

Should you have any inquiry, please feel free to contact us.
Your sincerely.
Customer Service
Citizen Watch Co., Ltd.


När det gäller årtalen gissar jag att du går på första siffran i serienumret när du tittar på tillverkningsår. Om detta då är tex en siffra mellan 5-9, kan man på något sätt se om den är tillverkad 85-89 eller 95-99? case codes?
Vad jag förstått finns det vissa skillnader mellan tillverkningsåren. Bla har jag läst att man på tidigare Enzos hade ett insert med vita index, och detta skall senare ha bytts ut till guldfärgade, när det gjordes har jag inte fått fram ngn info på. Hade du @theargonaut ett vitt insert på din -87a?
Kan det också vara så att din c026 var från -97 och inte -87?
Jag har också märkt att baklocken på dessa klockor ibland är utbytta till äldre eller nyare vilket gör att förvirringen blir total :banghead:

Finns tydligen även JH0034-01E (C022? = djupmätare i meter), som är i s.k. Gun metal, vilket kanske är samma sak som "BASE METAL IB", eller kanske inte..?
"Gun metal" borde i det här sammanhanget betyda vanligt stål som är täckt, så det ska alltså inte ha funnits ett tredje material, man har förmodligen använt dom orden som beskrivning. Den slutsatsen drar jag då det även står "BASE METAL IB" på de svarta C022orna och det alltså indikerar täckt stål.
Tack själv :) Bra jobbat! Bra med info direkt från källan!

På C026 från -87, med CQ-märkningen, var det ut att vara vita tecken på insert...



På C029 från -92, utan CQ-märkning, skulle det kunna vara blekt guldfärg på insertet, men lite osäker...



Och på C028 från -89, utan CQ-märkning, ser det ut att vara vitt, men insertet var så blekt på den, så svårt att veta hur det såg ut original...

 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tack själv :) Bra jobbat! Bra med info direkt från källan!

På C026 från -87, med CQ-märkningen, var det ut att vara vita tecken på insert...

På C029 från -92, utan CQ-märkning, skulle det kunna vara blekt guldfärg på insertet, men lite osäker...

Och på C028 från -89, utan CQ-märkning, ser det ut att vara vitt, men insertet var så blekt på den, så svårt att veta hur det såg ut original...
Tack för bilderna!

Jag har ställt flera frågor till till Citizen samt bett dem att sammanställa en lista gällande modellerna, men det känns som att de personerna som sitter på supporten och svarar ibland inte har 100% koll. Jag återkommer med mer info om jag får fram något. Känns som "case closed" gällande CQ märkning, den borde vara på Aqualands innan -89, så där har jag lärt mig något, stort tack. Gällande insertet med vita index så har jag det på min -92a, kan såklart vart bytt, men slitaget ser ut att ha följt med klockan så att säga.

Andra detaljer som jag upptäckt är att de pushers som finns på Enzomodellerna, kanske även de vanliga, ser ut att skifta. Jämför den bilden jag infogade på CQ-1039 och JH0044-07E. JH0044 har pushers som är mindre än de på CQ-1039 som har mer utstående varianter. Men du kanske ser skillnaderna mellan CQ och JH? Lumen ser ut att vara i en annan färg och guldskyddet för "djupmätaren" ser ut att var kraftigare på JH'n. Min C023a ser i princip exakt ut som JH'n med kortare pushers och en gulgrön lume. I mailet som jag fick skriver han ju att det är färgerna som skiftar mellan modellerna, men jag tror att CQ varianten endast finns i titan och då innan -89 medan JH modellen borde vara i stål. Kan det vara så att stål (JH)inte gjordes innan ett visst årtal, säg 88 - 89 kanske tom -92?
 
@NiklasM
Angående "hur polerar man ett glas på en Aqualand?"
Jag läste lite trådar här på KS så att jag fick lite god information.
Åkte sedan till Mekonomen och köpte våtslippapper i korn stl 1000 samt 2000. Sedan var det bara till att börja polera och polera... Avslutade med Autosol. Har lästa att det ämne som heter Cerium oxid. Har beställt en påse från Kina men det har inte kommit fram ännu och jag ville inte vänta längre.
Sök på forumet så hittar du bra info.
Här kommer bilder på före och efter poleringen.



 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
@ theargonaut
Tyvärr fick jag bara av den översta ringen på bezel'n. Lirkade av den med en lite kökskniv. Den undre delen fick jag inte loss. Vågade inte ta i för mycket...
Därefter tejpade jag runt glaset för att inte skava huset när jag våtslipade glaset.
Tagga gärna utan mellanslag efter @ :)
Tack för svar iaf! Hur menar du den övre delen? Går den att få loss och hur sitter den fast, samt hur får man dit den igen?
 
@theargonaut
Om jag har förstått det rätt så består bezel'n, se bilden ovan, av två delar den i "guld" och den i "silver".
Den i "silver" är dit tryckt ovan på den i "guld". Det var den silvriga som jag fick loss. Därefter går den att trycka tillbaka.
Hoppas att du förstår vad jag menar..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
@theargonaut
Om jag har förstått det rätt så består bezel'n, se bilden ovan, av två delar den i "guld" och den i "silver".
Den i "silver" är dit tryckt ovan på den i "guld". Det var den silvriga som jag fick loss. Därefter går den att trycka tillbaka.
Hoppas att du förstår vad jag menar..
Ok, tack! Bända loss i ringens utkant, med kökskniv alltså?
 
Topp