• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken putty ska man använda för att torka smuts från lume?

Timely

Basic
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Har köpt en klocka där en lumerad index har lite ingrodd skit på sig.
Vilken typ av putty kan man använda för att inte skada lume och lämna märken?
1740495334568.png

Med 99% säkerhet kommer det där inte att gå bort med varken Rodico eller annan liknande produkt. Lume på de där gamla omegorna med ref. 2512.30.00 brukar vara rätt porös vilket gör att missfärgningen går in på djupet.

Vill man ha bort det helt så är det ny tavla som gäller.

Alternativt ta bort lume helt och lägga dit ny som matchar övriga. Vilket kräver extrem skicklighet om det skall bli bra.

Men om jag nu ska prova, vilken putty är det som bör användas? Kan säkert bli lite bättre på tex metallen

Ok, toppen. Tack. Putsade bort lite skräp från en urtavla häromdagen och då valde jag fel. Detta var en gammal icke märkvärdig en så spelar ingen roll. Men trist att sätta dit märken på denna. Återkommer med resultat nästa vecka 👍

Va ändå försiktig. Dutta istället för att gnugga. Sedan är en vit tavla lite mer förlåtande mot micro repor jämfört med en blank svart.

Japp, till denna försäkrar jag mig och tar det långsamt. Och så får jag bort det mest ytliga är jag nöjd. Men vi får se. Jag lägger upp en före efter bild sen men det blir först om dryga veckan

Tillbaka
Topp