• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken Radiomir?

Putteman

Silver
Jag fick förmånen att prova diverse Panerai.

Min preferens är mindre klockor på min klena handled.

Jag fastnade gravt för en enkel mörk (sannolikt svart) Panna med wire lugs. Provade 44mm, vilket var sjukt schysst, men ändå nååågot stort på mig.

Jag har sett att det även verkar finnas 42mm med wire lugs?

Gissar att alla dessa är Radiomir?

Har valt att inte avsätta någon stor budget för detta, dvs blir inget nytt.

Vilka referenser på 42 o 44 bör man titta efter?

Jag föredrar förresten automatisk framför manuell, går detta ihop?

Hjälp mig att droppa alternativa referenser och prisidéer tack! 😃

Och var hittar man dessa? Känns som att det är få som snurrar på forumet. Är det Chrono24 som gäller? Och om man då ångrar sig, är värdet liknande på svenska marknaden?

Hej. Det finns inga Radiomir i 44, de är i 45. Om de känns för stora och 40mm som är nya kollektionen är för små så är det 42mm som gäller. Och där finns en referens som är den du vill ha och den heter 337, alltså pam00337. Den finns absolut bara, om ens, på Chrono24. Marknaden i Sverige är mycket sämre så du kommer inte få tillbaka pengarna, bättre att sälja den via c24 själv.

45mm är mycket lättare att hitta, billigare och lättare att kränga, och bland dem finns olika tjocklekar så beroende på vad du testade så finns det nog modeller som sitter bättre. 753 är en poppis modell.

Surfa runt på watchbase.com och när du hittar något du gillar så kan vi ge mer info och ev alternativ.

512 och 574 brukar regelbundet dyka upp till försäljning, 42mm radiomir 1940 men utan wirelugs, de är dessutom riktigt tunna.

En av mina favoriter är 338, 42mm wirelugs, titan och guldvisare. Tyvärr verkar den vara ovanlig.

Tack för alla fina svar. 👍🏽

Har jag fått nånting fel? Jag tänker att Radiomir=wire lugs. Men är det eventuellt så att det finns andra modeller med wire lugs också?

Tack för alla fina svar. 👍🏽

Har jag fått nånting fel? Jag tänker att Radiomir=wire lugs. Men är det eventuellt så att det finns andra modeller med wire lugs också?
Det finns två grundmodeller av Radiomir. Den som bara heter Radiomir och har wire lugs och Radiomir 1940 som har fasta bandhorn. Båda är fina. Följ de goda råden du fått här, men sök också på de modeller som nämns här så kommer du att se skillnaden mellan modellerna. Jag har haft Radiomir med wire lugs så jag är en stor fan. En modell du kan titta på är pam103 men den är i guld och kostar en del men den är bara 40 mm och ca 25 år gammal.

Btw, nu när Scipio påminner mig om att vi pratar gamla modeller, så vill jag slå ett slag för en Radiomir som finns i dagens produktionsserie - 1382. Den är 45mm, men den är också tunn och precis så enkel som man vill ha en Panerai. Fördel med hyggligt ny är att Panerai har .... vad är det nu igen ... 8 års garanti på verket.

1382, snygg och ok list-pris (59k), på liten handled:

IMG_1702.jpeg

Btw, nu när Scipio påminner mig om att vi pratar gamla modeller, så vill jag slå ett slag för en Radiomir som finns i dagens produktionsserie - 1382. Den är 45mm, men den är också tunn och precis så enkel som man vill ha en Panerai. Fördel med hyggligt ny är att Panerai har .... vad är det nu igen ... 8 års garanti på verket.
Så sant som det är sagt. Och även den enda Radiomir i nuvarande kollektion som är något att ha.

Tillbaka
Topp