• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken storlek på klockan ska jag ha? Tudor Black Bay

murran

Breitling
Hej!

Första inlägget här på KS! Är enormt förtjust i detta härliga forum. :)

Jag vänder mig till er, då jag har planer på att införskaffa mig min första ”riktiga” klocka. Just nu är det tänkt att jag ska köpa en Tudor Black Bay 36, dock så blir jag mer och mer osäker gällande storleken på klockan.. Dessutom så är det lång väntetid på storleken i 36mm. Men till frågan, vilken klocka anser ni passa mig tunna handled på cirka 15cm?

Blå dial = 32mm
Silver = 36mm
Svart = 36mm
Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 7BFFA2BF-CBDA-401D-A988-7501D1C8F0F2.jpeg
    7BFFA2BF-CBDA-401D-A988-7501D1C8F0F2.jpeg
    442.5 KB · Visningar: 45
  • E1BF2096-9E59-4FF3-AB5B-49BA04D9CE58.jpeg
    E1BF2096-9E59-4FF3-AB5B-49BA04D9CE58.jpeg
    416.2 KB · Visningar: 41
  • 19216FE3-CABE-4280-A606-DCFA84613545.jpeg
    19216FE3-CABE-4280-A606-DCFA84613545.jpeg
    469.1 KB · Visningar: 38
  • A50FA71E-F300-4BDA-89BA-6177673AE0C3.jpeg
    A50FA71E-F300-4BDA-89BA-6177673AE0C3.jpeg
    446.6 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
32 mm satt bäst. Med dessa handleder öppnar sig en myriad av riktigt fina vintageklockor, om det nu lockar. Välkommen förresten!
 

PWJ

Omega
Jag har 16cm handled och har en BB36 som sitter bra. Tror perspektivet på bilderna får 32mm att se mer proportionerlig ut, men på håll kommer båda se mindre ut. Jfr bilder nedan, samma handled, samma klocka. Det sagt beror det ju till syvende och sist vilken size man är ute efter. Vill du ha litet och nätt är 32mm ett bra alternativ.
43EE2BE0-BE23-4F3E-97E8-DFB0AF6FD8A9.jpeg F3B2CD47-AF80-4BA0-A79D-BAAB49D5C76B.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har 16cm handled och har en BB36 som sitter bra. Tror perspektivet på bilderna får 32mm att se mer proportionerlig ut, men på håll kommer båda se mindre ut. Jfr bilder nedan, samma handled, samma klocka. Det sagt beror det ju till syvende och sist vilken size man är ute efter. Vill du ha litet och nätt är 32mm ett bra alternativ.
43EE2BE0-BE23-4F3E-97E8-DFB0AF6FD8A9.jpeg F3B2CD47-AF80-4BA0-A79D-BAAB49D5C76B.jpeg
Instämmer. Det är knepigt att fotografera på så nära håll och få det att se proportionerligt ut (som den upplevs från lite avstånd alltså).
Skulle tro att 32:an ser liten ut på avstånd. Så då blir frågan om den ska se lagom ut när bäraren tittar ner på den, eller när andra tittar från avstånd.

Med det sagt skulle jag tro att 36:an ser mer lagom ut från lite avstånd. Nu ser den onekligen lite stor ut.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
What @PWJ said

Titta på ovinklad/ovriden handled i spegel, och köp den som känns bäst i maggropen!

Exempel på hur ologiskt det kan vara: Jag "ska" objektivt ha 38-39mm bara baserat på storlek, men efter ett gäng klockor är det nu ~42mm och 36mm som gäller. Mittenspannet funkar inte i mitt huvud, jag säljer dem för att de känns för små. Även fast 36 är mindre känns det annorlunda i magen :)
 
Senast ändrad:

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Hej!

Första inlägget här på KS! Är enormt förtjust i detta härliga forum. :)

Jag vänder mig till er, då jag har planer på att införskaffa mig min första ”riktiga” klocka. Just nu är det tänkt att jag ska köpa en Tudor Black Bay 36, dock så blir jag mer och mer osäker gällande storleken på klockan.. Dessutom så är det lång väntetid på storleken i 36mm. Men till frågan, vilken klocka anser ni passa mig tunna handled på cirka 15cm?

Blå dial = 32mm
Silver = 36mm
Svart = 36mm
Tack på förhand!
På bilderna ser 32mm ut till att sitta väldigt bra, men har också en misstanke om att det är vinkeln och att 36mm troligen sitter bättre egentligen.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag gillar generellt storleken 36/37 bäst men just BBn tycker jag känns liten i 36 jämfört mina andra klockor i liknande storlek. Med 15cm handled har jag lite svårt att tro att den skall blir "stor". Sedan är det ju som sagt en smaksak och kanske också lite val mellan elegantare (32) och sportigare/allround (36).
Jag brukar alltid rösta för mindre klockor men i detta fallet tror jag definitivt på 36.
Dessutom... Det är stoor skillnad på 4mm dia så det borde vara ett enkelt val i slutändan. 🙂
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag har 16cm handled och har en BB36 som sitter bra. Tror perspektivet på bilderna får 32mm att se mer proportionerlig ut, men på håll kommer båda se mindre ut. Jfr bilder nedan, samma handled, samma klocka. Det sagt beror det ju till syvende och sist vilken size man är ute efter. Vill du ha litet och nätt är 32mm ett bra alternativ.
43EE2BE0-BE23-4F3E-97E8-DFB0AF6FD8A9.jpeg F3B2CD47-AF80-4BA0-A79D-BAAB49D5C76B.jpeg
Instämmer med ovan. Bäst är att ta bilden eller använda vinkel och avstånd som @PWJ ovan. Har själv 15,7cm och tyckte att 36 kändes bra. Men vad tyckte du själv?

Sedan blir det svårt eftersom länken inte är sizad så antar jag att klockan endast ”ligger på”.
Ett tips, skippa läderbandet, du kommer med sannolikhet vid någon tidpunkt att vilja ha länk. Det kostar ca 10000 om du vill komplettera senare. Ijmf med ca 3-4000kr skillnad vid köpet nu.
 
Senast ändrad:

murran

Breitling
Hej alla!

Först och främst, vilket forum och vilket stöd man får här! Underbart, TACK!!! :)

Jag ringde AD:n och fick rådet enligt AD:n att 36mm är den jag ska ha! Dock kom vi fram till att det blir bäst att jag provar ordentligt när båda klockorna finns inne hos dom.. Oavsett vad, så ska klockan inköpas.

Precis som några nämner, så kan det vara att vinkeln på bilderna kanske inte "speglar" hur klockan faktiskt sitter på min arm, men min magkänsla säger 32mm, då jag är ganska smal och har smala armar, men sambon tyckte 36mm. Svårt det där, men det ska väl vara lite klurigt när man köper sin första "riktiga" klocka

Får även ta bilder från långt håll framöver.. Man slutar aldrig lära sig haha! ;)

Återigen, TACK för ALL respons. Helt underbart. Ser framemot att få visa upp klockan för er!
 

murran

Breitling
Kära KS!
Dagen är här! Min första ”riktiga” klocka. Det blev en 36 mm med svart urtavla! Sitter tight på handleden så får leka lite med mikrojusteringarna framöver 👍👍
 

Bilagor

  • 7840DC55-3E49-4AD4-9E7C-94B895621F84.jpeg
    7840DC55-3E49-4AD4-9E7C-94B895621F84.jpeg
    268.7 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Kära KS!
Dagen är här! Det blev en 36 mm med svart urtavla! Sitter tight på handleden så får leka lite med mikrojusteringarna framöver 👍👍
Grattis! Får du inte till passformen så kan jag rekommendera halvlänk från uncle seiko.
 

murran

Breitling
Grattis! Får du inte till passformen så kan jag rekommendera halvlänk från uncle seiko.
Grymt! Ska garanterat kika på det. Tack! Har sett att man annars kan göra ytterligare ett hål för mikrojusteringen. Men detta verkar vara en smidigare lösning.
Som vanligt så är alla här så jäkla grymma och hjälpsamma. Nu börjar min klockresa! Näst på tur blir nog en Rolex kanske.. eller en till Tudor, då dom är lite mer prisvärda. 😎
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej!

Första inlägget här på KS! Är enormt förtjust i detta härliga forum. :)

Jag vänder mig till er, då jag har planer på att införskaffa mig min första ”riktiga” klocka. Just nu är det tänkt att jag ska köpa en Tudor Black Bay 36, dock så blir jag mer och mer osäker gällande storleken på klockan.. Dessutom så är det lång väntetid på storleken i 36mm. Men till frågan, vilken klocka anser ni passa mig tunna handled på cirka 15cm?

Blå dial = 32mm
Silver = 36mm
Svart = 36mm
Tack på förhand!

Ta den som -känns- bäst. Inte nödvändigtvis den som ser bäst ut på ena eller andra sättet på någon enstaka bild. Det känner du när du provar vad som känns bra. Ingen annan vet än du själv och det är olika vad man trivs i.

Edit;
jaså det var alltså en gammal tråd. Då är det redan klart. 36 blir nog bra.
 
Senast ändrad:
Topp