• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket är ditt långsiktiga klockmål?

fc2

Rolex
Blev inspirerad av tråden "Ett långsiktigt mål..."

Vad har du för långsiktigt mål för din samling? Kan finnas flera anledningar till att det där klockköpet inte kan göras just nu - brist på pengar, ovanlig modell som sällan kommer upp till försäljning eller kanske en enstaka klocka ägd av någon kändis som du väntar ska komma ut på marknaden. Definiera gärna vad ni anser som långsiktigt; ett år, fem år eller kanske tio år?

Som trådskapare så hör det väl till att jag börjar. Mitt långsiktiga mål är en Breguet 3237/5237. Klassisk modell med mitt favoritverk (Lemania 2310), märke med ofantligt mycket historik i ryggen samt ett väldigt klassiskt utseende på klockan. Långsiktigt här är kring fem till tio år, och då är det begagnat som gäller. Anledningen till att denna klocka är satt som ett långsiktigt mål är givetvis pengabrist som det så ofta är när vi pratar Breguet.

Vad har du för långsiktigt mål och hur länge kommer du att vänta?
 

Frosse

Cartier
Mitt mål är en PP 5970, troligtvis ett mål jag aldrig kommer nå men aspirerar till att nå det! För mig representerar den det allra bästa och snyggaste inom klockvärlden.

Patek5970_02.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag har fyra mål faktiskt! En JLC Reverso, Rolex GMT Pepsi och AP Royal Oak samt en patinerad vintage Rolex, tex Rolex Precision 6024.

Allt detta vill jag ju såklart ska komma så fort som möjligt, jag har tiden på min sida dock. Som 19 åring har jag rätt många år kvar ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Långsiktiga klockmål? klockgröt varje morgon, kanske... :p:D

Skämt åsido. Känner mig ganska nöjd med det jag har, men det beror kanske på att jag nådde ett sådant mål för många år sedan och har kunnat njuta av att "vara där(här)" länge nu.

Detta är inte samma sak som att jag inte kommer att köpa något nytt framöver... Och jag tror att något sådant - i form av mål - skulle kunna vara en PP Nautilus med vit tavla. Eller något annat. :D

A
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Mitt långsiktiga mål är antingen en Tudor Snowflake Submariner eller en Rolex GMT 1675, såklart skulle jag helst vilja ha båda. Det är de klockor som jag känner skulle komplettera de jag har nu på bästa sätt. Långsiktigheten här tror jag ligger på två år för en av dem och tre-fyra om båda ska in i samlingen.
9xdEIhc.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Mitt långsiktiga klockmål är att min son och dotter, eller iaf en av dem, ska dela mitt intresse och att det blir något som man kan ha gemensamt.

Jag ville ge min son hans första klocka i julklapp, men frun tyckte att det var för tidigt.

Men han fyller fyra i maj. Och då ska han nog få en fin klocka med hundar på eller något sånt som han uppskattar... Urverket är nog av underordnad betydelse... ;)
 

JayJay

Rolex
Långsiktigt i det här sammanhanget är för mig en tidshorisont på mer än fem år. Mitt "mål" på den tiden är att bygga upp en klockgarderob bestående av 3-6 klockor av bättre kvalité vilka på ett bra sätt kompletterar varandra. Utöver dessa ska jag även fortsatt ha lite andra "roliga" klockor.
Jag har redan idag en ganska klar bild av hur olika varianter av en sådan garderob skulle kunna se ut. Det som är gränssättande är naturligtvis det ekonomiska. För att nå dit krävs för min del en hel del prioriteringar. Prioriteringar som efter låt säga två inhandlade kan bli väldigt svåra att motivera för hustrun.
Det finns en till faktor som potentiellt hotar projektet och det är ett svalnat intresse. För egen del har jag av ovan nämnda skäl inte möjlighet att utöva klockexprimenterande i den utsträckning jag önskar. Om detta inträffar är det ju å andra sidan så praktiskt att detta i sådant fall självsanerar problemet... detta har emellertid inte inträffar ännu trots över två års aktivt klocksurfande, köpande och säljande. Kanske just för att jag ännu inte varit i närheten av dessa långsiktiga mål.
 
Den ultimata trion bestående av lyxsportis (redan fixad, SubC), en dressare och en vardagsklocka hägrar alltid (uppsättningen ändras också alltid), har ingen planering att bygga upp någon större samling än så.....

Sedan kommer jag nog alltid ha lite vintagedressare och en och annan lågbudget liggande och skräpa och är lite sugen på en äldre vintage chrono...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Den ultimata trion bestående av lyxsportis (redan fixad, SubC), en dressare och en vardagsklocka hägrar alltid (uppsättningen ändras också alltid), har ingen planering att bygga upp någon större samling än så.....

Sedan kommer jag nog alltid ha lite vintagedressare och en och annan lågbudget liggande och skräpa och är lite sugen på en äldre vintage chrono...

Vad är skillnaden på vardagsklocka och i detta fallet lyxklockan?
 
Topp