• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilket klockmärke är bäst att investera i baserat på Morgan Stanlys Top 20 Swiss Brands Rapport 2024?

Bästa märket att investera i kortsiktigt utifrån värdeutveckling i %

• Totala väljare
    33

Barelo

Basic
Hej alla,

Jag har nyligen tittat igenom en artikel baserad på Morgan Stanlys Top 20 Swiss Brand-rapport för Q2 2024 och funderar på vilka klockmärken som kan vara bäst att investera i för framtida värdeökning. Rapporten ger en bra översikt av de största och mest lönsamma schweiziska klockmärkena, och jag skulle gärna höra era tankar kring vilken av dessa som ni tror har mest potential.

Enligt rapporten har Rado sett en imponerande tillväxt på senare tid. Kan det möjligen bero på den växande asiatiska marknaden, där efterfrågan på varumärket har varit större. Den ökande efterfrågan på Rado i Asien, kombinerat med en tillväxt enligt rapporten, gör att jag ser detta märke som en potentiell ”vinstmaskin”. Eller vad tror ni?😅

Men när jag ser på marknaden i överlag, så blir jag bara förvirrad av alla grafer.

Det är intressant att tänka på hur den övergripande marknaden kan komma att påverka de största märkena, som verkar inte komma att kunna bibehålla sina priser på samma nivå som tidigare. Detta har jag sett vad gäller ultra-lyxiga klockor, som skenat iväg med priserna senaste 2-3 åren.

Jag är nyfiken på er syn kring detta. Tror ni att Rado, med sin tillväxt på den asiatiska marknaden och stabila ställning där, kan vara en bra investering trots de förändrade marknadsdynamikerna? Eller ser ni något annat märke som verkar mer lovande i den här osäkra ekonomiska miljön?
Tänk gärna i kortsiktiga(1år) samt långsiktiga(5 år) banor.

Tack på förhand för era insikter och tips!

Vänliga hälsningar,
Albazi7

Bilagor

• IMG_7351.jpeg
    IMG_7351.jpeg
    125.8 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Vad för ”performance” visar grafen du inkluderat i ditt inlägg?

Tror du blandar äpplen och päron i din trådstart - rapporten handlar gissningsvis om försäljningssiffror för klockmärken (återigen, jag får gissa eftersom du vare sig förklarade vad grafen visar eller länkade rapporten), medan din frågeställning handlar om vilket märkes klockor man ska investera i.

Som en snabb reflektion - du kan köpa Rado över disk hur enkelt som helst, så varför skulle någon vilja köpa en begagnad för ett högre pris än de säljs för i butik? Om Volvos siffror ser bättre ut än Ferraris betyder det inte att Volvobilar helt plötsligt är bättre som investeringsobjekt.

Överlag är klockor inte en bra investering.

Vad för ”performance” visar grafen du inkluderat i ditt inlägg?

Tror du blandar äpplen och päron i din trådstart - rapporten handlar gissningsvis om försäljningssiffror för klockmärken (återigen, jag får gissa eftersom du vare sig förklarade vad grafen visar eller länkade rapporten), medan din frågeställning handlar om vilket märkes klockor man ska investera i.

Som en snabb reflektion - du kan köpa Rado över disk hur enkelt som helst, så varför skulle någon vilja köpa en begagnad för ett högre pris än de säljs för i butik? Om Volvos siffror ser bättre ut än Ferraris betyder det inte att Volvobilar helt plötsligt är bättre som investeringsobjekt.

Överlag är klockor inte en bra investering.
Jag håller med och jag är egentligen ingen expert utan bara en enkel lekman som försöker slå ihop intresse med investering, i det mån det går.
Jag håller dock med om att Rados nypriset är lite överdrivna men tror dock att andrahandsvärdet är bra satt och att det är denna som man egentligen ska satsa på, dvs hålla ögonen öppna efter vintage/nyare Rado klockor och på kortare sikt kan dessa möjligtvis öka i värde. Bara en gissning 😅

Du ska nog vara försiktig med att "investera" i begagnade Rado klockor baserat på Morgan Stanleys analys av bolagen som äger varumärkena.

Om du tror på Rado som varumärke och är intresserad av investeringar så kanske du istället ska kolla på aktier i Swatch Group. som för övrigt äger alla märken utom Mont Blanc som ligger på plus i grafen du visade ovan. Aktien gick dessutom ner typ 27% förra året när resten av börsen gick som tåget så vem vet, kanske är det köpläge? ;)

Edit. mjaha - det där blir kanske lite märkligt i en annan tråd så vi tar och gömmer undan det tror jag

Köp & sälj generellt - Absolut en bra analys att utgå ifrån skulle jag vilja säga.

Köp & sälj på KS med hänvisning till objekt till salu - Nej. Dock är denna analys en bra tankeställare tycker jag.

Men alla resonerar olika och det är av den anledningen jag skulle vilja veta hur ni tänker och vilket märke/modell ni tror man ska satsa på.
Hej och välkommen till KS, kul att du hittat hit och jag hoppas att du ska trivas.

Just den här tråden behandlar vad jag förstår specifikt annonser på KS k&s så ämnet du lyfter blir lite vid sidan av topic. Jag är ganska säker på att det finns trådar på just ämnet ”klocka som investering” som bör dyka upp med hjälp av sökfunktionen - skulle ämnet mot förmodan inte ha lyfts redan kanske det förtjänar en trådstart.

Generellt är svaret på din fråga att klockor - liksom konsumtionsvaror över lag är rätt värdelösa investeringar; enstaka bitar kan öka lite i pris över tid men de flesta fungerar precis som allt annat och blir mindre värda i takt med att de konsumeras. Vill du placera pengar rekommenderar jag en indexfond eller en fondrobot, vill du ha roligt för pengarna kan du köpa något du gillar för dem; exempelvis en klocka.

Senast ändrad:
Du ska nog vara försiktig med att "investera" i begagnade Rado klockor baserat på Morgan Stanleys analys av bolagen som äger varumärkena.

Om du tror på Rado som varumärke och är intresserad av investeringar så kanske du istället ska kolla på aktier i Swatch Group. som för övrigt äger alla märken utom Mont Blanc som ligger på plus i grafen du visade ovan. Aktien gick dessutom ner typ 27% förra året när resten av börsen gick som tåget så vem vet, kanske är det köpläge? ;)
Tack för tipsen! Swatch aktien kanske är något jag definitivt ska läsa om och kolla hur jag ska kunna köpa sådana. Dock är det inte lika roligt med fonder och aktier, så som att ha en klocka på armen och samtidigt veta att den ökat i värde 😅

Rolex off catalog, borde vara en tämligen direkt avkastning om du säljer på andrahandsmarknaden.
På senare tid så har dyrare Rolex klockor varit mycket svårare att sälja till de priser satta 2-3år sedan. Jag ser på auktioner att en Daytona går att få tag på nuförtiden under 150Tkr, vilket tidigare varit nästintill omöjligt.
Dock ser jag inga prisnedgång på Datejust och ”billigare” Rolex.

Det finns inga gratisluncher, d.v.s. det finns inga intressen/hobbys som är gratis. Köp det du vill ha och anser dig ha råd med. Att kunna köpa t.ex. en fin Omega Seamaster 300M för nästan halva nypriset är en bra affär. Det är kanske ingen bra investering men det spelar ingen roll, det är en grym klocka. Over and out.

Det finns inga gratisluncher, d.v.s. det finns inga intressen/hobbys som är gratis. Köp det du vill ha och anser dig ha råd med. Att kunna köpa t.ex. en fin Omega Seamaster 300M för nästan halva nypriset är en bra affär. Det är kanske ingen bra investering men det spelar ingen roll, det är en grym klocka. Over and out.
Jag håller med dig till 100! Jag har läst samt fått höra att två viktiga faktorer bör uppfyllas:
  • Förvärva klockor från kända klockmärken så som Omega, Rolex, Cartier etc., gärna klockor som oftast bärs av kända människor.
  • Klockor av ikoniska modeller med så lik originalet som möjligt, exempelvis Speedmastern, Submarinern, Navitimern, klassiska Carreran, Royal Oak, tank etc. Vilket även förklarar varför klassiker i stål så som Royal Oak, Daytona etc är dyrare än den i ädelmetaller.

Dessa klockor är oftast dyrare men stabilast utifrån långsiktig värdeutveckling. Lite som starka fonder, tänker jag.

Denne tråden har ingenting med klokker å gjøre. Må flyttes til Lifestyle.
Jag skulle nog inte hålla med tyvärr. Trådens syfte är att hjälpa mig/och andra med vilken schweizisk klocka/klockmärke man bör köpa😊
Jag skulle vilja ha tips från andra i forumet med hur jag ska tänka inför nästa klockköp. Jag håller med om att alla svar inte har haft klockor i fokus, men frågan däremot fokuserar på klockmärke/klockor.

Jag skulle nog inte hålla med tyvärr. Trådens syfte är att hjälpa mig/och andra med vilken schweizisk klocka/klockmärke man bör köpa😊
Jag skulle vilja ha tips från andra i forumet med hur jag ska tänka inför nästa klockköp. Jag håller med om att alla svar inte har haft klockor i fokus, men frågan däremot fokuserar på klockmärke/klockor.

Köpa utifrån spekulationssyfte? Riktigt entusiast mindset 🥳

Rapporten visar ju bara svart på vitt att klockor generellt inte är några bra "investeringar". Klockor är en hobby som kostar pengar. Köp de klockor du gillar och njut av att använda dem istället.

Finns massa anledningar till varför klockor är dåliga investeringar; höga transaktionskostnader, risker vid köp/sälj kopplat till äkthet/skick/säkerhet, kostnader för försäkring samt kostnader för service exempelvis.

Går även trender i klockor. Det som är "inne" idag behöver inte vara det i framtiden etc (lex Rolex Bubble Back). Många vintageklockor, även från etablerade märken hänger knappt ens med inflationen och då utan att räkna med vad det kostar att hålla dem i fungerande skick.

Det är en tankevurpa att se klockor generellt som en tillgångsklass som skulle öka i värde. Det som drivit de senaste 20 årens prisökningar är externa faktorer - inflation, räntesänkningar, högkonjunkturer, instagram och en allmän hype kring alla former av lyxartiklar. Alla stjärnor har stått rätt de senaste åren, men kommer det fortsätta de kommande 20 åren? Ur ett rent teoretiskt perspektiv bör en klocka framöver öka i pris motsvarande inflationen och minska i pris motsvarande slitage. Utöver det kan externa trender påverka priserna i båda riktningarna.

Ska man ändå ge sig på att köpa en klocka som man tror kommer att öka i värde så är Rado ett av de sista märkena jag hade tittat på.

2006 köpte jag mina första dyrare klockor. En Rado Sintra Chronograph, en Rolex Datejust och en Tag Heuer Carrera. Dessa köpte jag för ca 6.500kr, 9.900kr samt 8.000kr.
Idag ligger värdet på dessa
Rado Sintra ca 10-12.000 kr
Rolex Datejust ca 40.000 kr
Tag Heuer Carrera ca 14.000 kr

Trots att jag gillar alla så har vissa varit bättre ”investeringar” än andra.
Rolexen har fyrdubblat värdet medan de andra två klockorna endast dubblat värdet, vilket egentligen inte är en värdeökning utan en del av den ekonomiska världsutvecklingen då pengars värde minskat.
Så du har nog rätt med att säga att klockor inte är bra långsiktiga investeringar, bortsett från vissa modeller från AP och Rolex möjligen.

2006 köpte jag mina första dyrare klockor. En Rado Sintra Chronograph, en Rolex Datejust och en Tag Heuer Carrera. Dessa köpte jag för ca 6.500kr, 9.900kr samt 8.000kr.
Idag ligger värdet på dessa
Rado Sintra ca 10-12.000 kr
Rolex Datejust ca 40.000 kr
Tag Heuer Carrera ca 14.000 kr

Trots att jag gillar alla så har vissa varit bättre ”investeringar” än andra.
Rolexen har fyrdubblat värdet medan de andra två klockorna endast dubblat värdet, vilket egentligen inte är en värdeökning utan en del av den ekonomiska världsutvecklingen då pengars värde minskat.
Så du har nog rätt med att säga att klockor inte är bra långsiktiga investeringar, bortsett från vissa modeller från AP och Rolex möjligen.

Poängen är att klockorna som har "dubblats i värde" rimligen borde har varit inne åtminstone en gång hos urmakaren sedan 2006. Vilket kostat pengar och borde läggas till inköpspriset i så fall. Då blir kalkylen inte lika bra.

Ett exempel. Min morfars Omega Constellation C-line från 1968 kostade ungefär en normal månadslön ca 700:- när den köptes ny på sextiotalet. På en bra dag kanske en sådan klocka går för runt 10.000 SEK idag, vilket är väldigt långt från en normal månadslön idag. Bara jag själv har nog lagt nästan 8.000 SEK på att serva klockan under den tid jag ägt den sedan 2006. Min poäng är att de flesta klockor under lägre tidsperioder är dåliga "investeringar" då dem knappt ens håller jämna steg med inflationen och kräver kostsam service.

OM man jämför med en riktig investering, exempelvis Investors B aktie är den upp ca 850% (ej inräknat utdelningar sedan 2006). Känns som att det kommer att bli väldigt väldigt svårt att hitta en klocka, ens en Rolex som är i närheten att matcha det. Klockor, om dem nu är investeringar är i de allra flesta fall usla investeringar jämfört med andra tillgångsslag (exempelvis aktier), speciellt under långa tidsperioder.

Tänk tanken att min morfar köpt Investor-aktier för 700:- 1968 och återinvesterat utdelningarna. Investor-aktien är upp ca 11.000% sedan 1985 (så långt tillbaka som det finns statistik på Avanza). Tanken svindlar...

Men då hade jag inte haft ett så fint minne av min morfar idag och inte heller en trevlig hobby! :cool:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp