• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket klockmärke (armbandsur) har påverkat utvecklingen mest?

Sbys

Omega
Vem är/var owrc? Högpresterande verk har funnits länge och när lanserade Rolex sitt flrsta egna verk?

Inte första vattentäta uret, har funnits många mer eller mindre lyckade varianter. Däremot köpte de upp ett fungerande patent på skruvkronan som fick det vattentäta uret praktiskt.

Iom att Harwood försvann från marknaden öppnade det upp för andra att låna av patentet. Rolex lanserade en lyckad piggy back-variant med full (360 grader) rotor.

Så visst lanserade Rolex med sin Bubbleback det första moderna vattentäta automatiska armbandsuret. MEN ofta går folk på Rolex egenskrivna historia som förvränger allt något, Rolex valda sanning. Rolex har en stor roll i armbandsurets utveckligt och framgången bestod till stor del att köpa och kombinera andras ideer. Det är aldrig svart eller vitt.
Visst är det så, de mesta är grått. Därför får man ha en god dos skepsis. Men jag tycker inte det förminskar Rolex bidrag i de 3 områdena.
 

M.U

Rolex
Mja, hur enanstående speciell den egentligen är vet jag inte, mest komplicerade armbandsur är den. Men hur länge dröjer det innan någon annan gör något ännu mer komplicerat?
Imponerande är den i alla aspekter, men den har inte varit något som förändrat branschen för evigt.
Men som jag skrev senare så hjälper den absolut klockindustrin växa bara med tanke på den mediala uppmärksamhet samt bygget i sig.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det är spännande för det var lite på den gamla goda tiden att klockmärken köpte upp andra osv. precis som tex. Microsoft och Apple köper upp företag idag. Det vore kul att kika lite på olika kompikationer och ideer bakom dem, tex. vem "kom på" en viss komplikation, kanske ner till personnivå...

Sen varför finns det inga kyrkklockor med datum (kanske finns) men det hade varit coolt...

Jag har i alla fall läst på för lite om klockindustrins historia känner jag...
 

Sbys

Omega
Det är spännande för det var lite på den gamla goda tiden att klockmärken köpte upp andra osv. precis som tex. Microsoft och Apple köper upp företag idag. Det vore kul att kika lite på olika kompikationer och ideer bakom dem, tex. vem "kom på" en viss komplikation, kanske ner till personnivå...

Sen varför finns det inga kyrkklockor med datum (kanske finns) men det hade varit coolt...

Jag har i alla fall läst på för lite om klockindustrins historia känner jag...
Ja, det är väldigt intressant.
Men det är väldigt vanligt idag att de större drakarna slukar små uppstickare på en gång nu för tiden, de hinner aldrig bli speciellt stora.
 

ZWG Vader

Omega
Det är en sak att komma på det ena eller det andra. Och sedan en annan sak att få det kommersiellt, i produktion och ut till kunder i en större omfattning. Ovan lät det som Rolex kanske inte lyckats med det första men med det andra - ungefär som min bild av Apple. Vad som sedan betyder mest, du kan inte ha det ena utan det andra.
Min röst nu går i alla fall till början för quartzur (seiko, casio) Om man nu döper införandet av något till ...krisen så måste det betyda något, jag har aldrig hört talas om tourbillonkrisen :wideyed:
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Fortis, om än inte så jättepopulärt här på forumet, har en hel del intressant historia. Första tillverkaren av det automatiska uret, de tillverkade år Harwood om jag inte har missuppfattat allt. Dessutom tillverkare av riktiga rymdklockor som faktiskt används i rymden. Visserligen med Valjoux 7750, det hade kanske varit bättre med ett handdraget verk i rymden. Då hade man kunnat spara några mm i tjocklek också. De är, tyvärr, som alla andra med 7750-verket, tjocka som grisar.
 

JLSM

Omega
Svårt att välja en...de flesta märken har ju ett par "firsts" under bältet. Men den som påverkat marknaden mest är utan tvekan Seiko med sin Astron quartz klocka som inledde Quartz krisen. Tror ingen i modern tid har påverkat marknaden så pass mycket.

För en honorable mention som jag saknat ovan så tycker jag Jaeger-LeCoultre har bidragit med mycket till utvecklingen med alla sina urverk genom åren. De uppfann millionometrén som var betydande för utvecklingen av urverk, de har/hade världens tunnast urverk, har med sina urverk bidragit till många andra märkens framgång inom haute horology.

Två väldigt olika märken som påverkat väldigt mycket på väldigt olika sätt genom åren.
 
Topp