Hej och välkommen!
Tissot är ett klockmärke som grundades i Schweiz (klockornas hemland) 1853. De introducerade världens första massproducerade fickur, samt världens första fickur med två tidszoner detta år. Ca 1930 gjorde de världens första antimagnetiska klocka. Tissot mergade med Omega på 30-talet och är sedan 1983 en del av Swatch group, sida vid sida med måna respekterade märken. 30, 40 och 50-talen är enligt mig Tissots glansperiod, föga förvånande samma period som Omega var riktigt intressant. För att se den slående likheten mellan Omega och Tissot lägger jag upp en bild på mina två klockor från 40-talet.
1953 släppte Tissot sin Navigator World Timer, som visade tiden i världens alla tidszoner. Detta var då innan Rolex kom sin GMT, som gjordes för samma syfte. Tissot var bara snabbare och dessutom hade de en långt mer avancerad lösning. Här är min:
Det finns hur många intressanta Tissot som helst, men lägger upp mina. Kronografen har samma verk som Omega 861 (Speedmaster Moonwatch).
Kan även tilläggas att Tissot var först med att göra en klocka i plast 1971.
Triwa startades på 2000talet genom att kopiera Tissots idé, samt Rolex design (submariner) och stjäla sitt namn (de hette Tritoni först men var nog tvugna att byta för att det finns ett gammalt fint märke som heter Triton). Tror inte vi måste säga så mkt mer om Triwa... Att välja mellan Tissot och Triwa är som att välja mellan Audi och en sparkcykel.
Jag personligen tycker att Tissot, precis som typ alla andra klockmärken tappat sin själ och säljer nu tråkiga saker, så jag tycker du ska satsa på vintage. Man får mkt trevliga klockor inom eller strax ovan din budget. Mycket prisvärda klockor med oerhört hög kvalitet rakt igenom.
Lycka till!