• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilket märke Tissot eller Triwa

Hej alla ni som kan något om de där med klockor jag har börjat bli mer intresserad och har fastnat vid dessa märken och skulle behöva hjälp att bestämma mig vilket märke som har bäst kvalité och bäst design. Jag skulle även vilja ha hjälp med att hitta en klocka typ en dressare mellan 1000-2500. Klockan ska ha ett läderband då jag tycker att det personligen ser mer "clean" ut. Jag är tacksam för all hjälp jag få och som sagt är jag väldigt ny med det här med klockor men vill gärna lära mig mer.

Har ni även ett annat märke att tipsa om tar jag gärna det också.

Tack för all hjälp jag har fått det har hjälpt mig med mitt klock köp

Senast ändrad:
Tissot, allla dar i veckan. Vill du ha hjälp att hitta en under 1.5k rekomenderar jag blocket eller tradera. Går du upp ett snäpp tipsar jag om köp- och sälj här.

Senast ändrad:
Så klart KS rekommenderar Tissot
”Swiss made” men måste ändå slå ett slag för Triwa som har riktigt trevliga klockor med en tilltalande design och fantastiskt fina läderband. Här är det så klart många som tycker att Triwa inte är ett seriöst klockmärke men käns som det kvittar i det här segmentet.
Kör på Triwa tycker jag!:woot:

Tissot. Bra "instegsklocka" Jag har en PR100 som dressklocka som också är min dyraste klocka, jag är väldigt intresserad av klockor men har mest prisvärda "billigare" klockor då jag inte är rik. Finns många varianter. Min var lite dyrare än 2500kr men finns en hel del mellan 2000kr-2500kr. Sen finns t.ex. Tissot everytime lite billigare.

Lite mer info.? Vad vill du ha för storlek? Färg? Hur pass clean osv.?

Tissot släppte ganska nyligen en av deras klassiker "Visodate" fast som quartz. Automatiska går väl för runt 4000kr. Quartz går att få för runt 2500kr.

Här har du lite alternativ i olika storlekar. Första är en T-classic 38mm drygt 1200kr och andra en Visodate (quartz) 39mm runt 2500kr. Tredje en Tradition på 42mm (för stort enligt mig men ändå) för runt 2200kr.

Om du vill ha automatisk är Orient Bambino en klassiker som är väldigt prisvärd.

tissot-T033.410.16.013.01.jpg

t118.410.16.057.00.jpg

t063.610.16.037.00.jpg

Tissot. En riktig schweizisk urmakare från 1853.

Triwa - ett av de bättre modemärkena, men likväl...

Hej alla ni som kan något om de där med klockor jag har börjat bli mer intresserad och har fastnat vid dessa märken och skulle behöva hjälp att bestämma mig vilket märke som har bäst kvalité och bäst design. Jag skulle även vilja ha hjälp med att hitta en klocka typ en dressare mellan 1000-2500. Klockan ska ha ett läderband då jag tycker att det personligen ser mer "clean" ut. Jag är tacksam för all hjälp jag få och som sagt är jag väldigt ny med det här med klockor men vill gärna lära mig mer.

Har ni även ett annat märke att tipsa om tar jag gärna det också.

Jag skulle också säga att Tissot är det bättre märket men om du är intresserad så har jag nämligen just en Triwa på brunt läder. Skriv ett pm om intresserad

Bilagor

• 15438755612251242458351.jpg
    15438755612251242458351.jpg
    60 KB · Visningar: 36
Jag vet inte villen Tissot det skulle vara som har 2824 och kostar 2000kr?
Så vitt jag vet har inte ens Triwa några mekaniska klockor.

Jag vet inte villen Tissot det skulle vara som har 2824 och kostar 2000kr?
Så vitt jag vet har inte ens Triwa några mekaniska klockor.
Är inte Triwakonnässör men gick in och kollade deras sida, där det finns några mekaniska ur runt 5k med 9105 som urverk. Alltså en ganska rimlig jämförelse. Talar vi kvarts har du givetvis rätt i att skillnaden lär vara negligerbar sett till tidhållning.

Är inte Triwakonnässör men gick in och kollade deras sida, där det finns några mekaniska ur runt 5k med 9105 som urverk. Alltså en ganska rimlig jämförelse. Talar vi kvarts har du givetvis rätt i att skillnaden lär vara negligerbar sett till tidhållning.
Se där det var mer än jag visste.
I den aktuella prisklassen lär nog dock skillnaden vara försumbar.

Hej och välkommen!

Tissot är ett klockmärke som grundades i Schweiz (klockornas hemland) 1853. De introducerade världens första massproducerade fickur, samt världens första fickur med två tidszoner detta år. Ca 1930 gjorde de världens första antimagnetiska klocka. Tissot mergade med Omega på 30-talet och är sedan 1983 en del av Swatch group, sida vid sida med måna respekterade märken. 30, 40 och 50-talen är enligt mig Tissots glansperiod, föga förvånande samma period som Omega var riktigt intressant. För att se den slående likheten mellan Omega och Tissot lägger jag upp en bild på mina två klockor från 40-talet.
IMG_20181203_080347.jpg

1953 släppte Tissot sin Navigator World Timer, som visade tiden i världens alla tidszoner. Detta var då innan Rolex kom sin GMT, som gjordes för samma syfte. Tissot var bara snabbare och dessutom hade de en långt mer avancerad lösning. Här är min:
IMG_20181017_155005.jpg

Det finns hur många intressanta Tissot som helst, men lägger upp mina. Kronografen har samma verk som Omega 861 (Speedmaster Moonwatch).
IMG_20181124_130353.jpg
IMG_20181025_140942.jpg
IMG_20181127_145150.jpg

IMG_20180812_100639.jpg

Kan även tilläggas att Tissot var först med att göra en klocka i plast 1971.

Triwa startades på 2000talet genom att kopiera Tissots idé, samt Rolex design (submariner) och stjäla sitt namn (de hette Tritoni först men var nog tvugna att byta för att det finns ett gammalt fint märke som heter Triton). Tror inte vi måste säga så mkt mer om Triwa... Att välja mellan Tissot och Triwa är som att välja mellan Audi och en sparkcykel.

Jag personligen tycker att Tissot, precis som typ alla andra klockmärken tappat sin själ och säljer nu tråkiga saker, så jag tycker du ska satsa på vintage. Man får mkt trevliga klockor inom eller strax ovan din budget. Mycket prisvärda klockor med oerhört hög kvalitet rakt igenom.

Lycka till!

Hej och välkommen!

Tissot är ett klockmärke som grundades i Schweiz (klockornas hemland) 1853. De introducerade världens första massproducerade fickur, samt världens första fickur med två tidszoner detta år. Ca 1930 gjorde de världens första antimagnetiska klocka. Tissot mergade med Omega på 30-talet och är sedan 1983 en del av Swatch group, sida vid sida med måna respekterade märken. 30, 40 och 50-talen är enligt mig Tissots glansperiod, föga förvånande samma period som Omega var riktigt intressant. För att se den slående likheten mellan Omega och Tissot lägger jag upp en bild på mina två klockor från 40-talet.
IMG_20181203_080347.jpg

1953 släppte Tissot sin Navigator World Timer, som visade tiden i världens alla tidszoner. Detta var då innan Rolex kom sin GMT, som gjordes för samma syfte. Tissot var bara snabbare och dessutom hade de en långt mer avancerad lösning. Här är min:
IMG_20181017_155005.jpg

Det finns hur många intressanta Tissot som helst, men lägger upp mina. Kronografen har samma verk som Omega 861 (Speedmaster Moonwatch).
IMG_20181124_130353.jpg
IMG_20181025_140942.jpg
IMG_20181127_145150.jpg

IMG_20180812_100639.jpg

Triwa startades på 2000talet genom att kopiera Tissots idé, samt Rolex design (submariner) och stjäla sitt namn (de hette Tritoni först men var nog tvugna att byta för att det finns ett gammalt fint märke som heter Triton). Tror inte vi måste säga så mkt mer om Triwa... Att välja mellan Tissot och Triwa är som att välja mellan Audi och en sparkcykel.

Jag personligen tycker att Tissot, precis som typ alla andra klockmärken tappat sin själ och säljer nu tråkiga saker, så jag tycker du ska satsa på vintage. Man får mkt trevliga klockor inom eller strax ovan din budget. Mycket prisvärda klockor med oerhört hög kvalitet rakt igenom.

Lycka till!
Case closed!

Hej och välkommen!

IMG_20181203_080347.jpg

IMG_20181017_155005.jpg

IMG_20181124_130353.jpg
IMG_20181025_140942.jpg
IMG_20181127_145150.jpg

IMG_20180812_100639.jpg

Lycka till!
Kronografen, vad är det för ref? Dundercool :D

Tissot. Bra "instegsklocka" Jag har en PR100 som dressklocka som också är min dyraste klocka, jag är väldigt intresserad av klockor men har mest prisvärda "billigare" klockor då jag inte är rik. Finns många varianter. Min var lite dyrare än 2500kr men finns en hel del mellan 2000kr-2500kr. Sen finns t.ex. Tissot everytime lite billigare.

Lite mer info.? Vad vill du ha för storlek? Färg? Hur pass clean osv.?

Tissot släppte ganska nyligen en av deras klassiker "Visodate" fast som quartz. Automatiska går väl för runt 4000kr. Quartz går att få för runt 2500kr.

Här har du lite alternativ i olika storlekar. Första är en T-classic 38mm drygt 1200kr och andra en Visodate (quartz) 39mm runt 2500kr. Tredje en Tradition på 42mm (för stort enligt mig men ändå) för runt 2200kr.

Om du vill ha automatisk är Orient Bambino en klassiker som är väldigt prisvärd.

tissot-T033.410.16.013.01.jpg

t118.410.16.057.00.jpg

t063.610.16.037.00.jpg
Tack för hjälpen jag lutar någ mot tissot pr 100 då jag gillar designen

Tack för hjälpen jag lutar någ mot tissot pr 100 då jag gillar designen
Härligt. Här är min, fast har annat band nu. Gillar den svarta också. Båda är förvisso dual time men finns utan. Bra med 100m WR också som inte t.ex. Visodate har. Kolla hos stjärnurmakarna eller klockmaster. De brukar ha inne. Min kostade dock betydligt mer där men kan vara bra att prova först.
sloghen_2___Bkz_TJeAFQvb3Qg_J3aIYljp5bW2qQM5ytJUpg0___.jpg

t101.452.16.051.00.jpg

Finns egentligen inget att diskutera.

Tissot varenda dag i veckan, de har en intressant historia

Triwa har inget att komma med i jämförelse

Tillbaka
Topp