• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilket verktyg? (Batteribyte)

mtd

Basic
Nybörjare här!
Håller på byter batteri på klockorna, men denna får jag inte upp. Vilket verktyg krävs?
Har googlat men inte hittat just denna variant.

Tack!

Senast ändrad:
Läste nu att man drar upp den, testade detta försiktigt medurs tills litet motstånd den tickar på några sekunder för att sen stanna, innebär detta att den är trasig? Testade skaka den också.

Måste läsa på märker jag för jag vet inte vad det innebär haha. Mekaniskt är det inte batteridrivet?
Alla quartzverk är batteridrivna, ett mekaniskt verk är som det låter, mekaniskt, alltså drar man upp det med kronan (knoppen till höger) eller så är det ett sk automatverk som dras upp av armens rörelser.
verk.jpg

Läste nu att man drar upp den, testade detta försiktigt medurs tills litet motstånd den tickar på några sekunder för att sen stanna, innebär detta att den är trasig? Testade skaka den också.
Prova att dra upp den tills det tar stopp, om det inte går jättetrögt men det brukar man känna, så inget våld :)
uppdragsfjädern måste få lite "spänning" för att klockan ska ticka på, skakar man klockan kan den gå några sekunder beroende på att balansen får en knuff så verket startar.

Tillbaka
Topp