• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket verktygskit skulle ni rekommendera en nybörjare?

widerstrom

Breitling
Hej

Jag har tänkt pilla lite med en gammal klocka för att lära mig hur de fungerar och hur man renoverar dem. Är helt grön, så jag skulle vilja ha lite hjälp med vilka verktyg som behöver införskaffas. Gärna ett kit om ni vet någonting bra. Inget fancy, men inte heller vilken skit som helst. Är detta ett alternativ http://m.aliexpress.com/item/539404136.html ?

Tack på förhand alla hjälpsamma klocksnackare

/ Widerström
 

barnefko

Omega
Re: AW: Vilket verktygskit skulle ni rekommendera en nybörja

Hej

En bra början är väl precicionsskruvmeislar från biltema samt precicionspincetter från clasohlson. Sedan behöver du förstoringsglas t.ex. från cousins.co.uk där du också beställer dig en. Boetthållare, visardragare och en förpackning rodiko. Det borde räcker.
Sedan kan det vara bra att ha en kristallpress.

Lycka till!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vilket verktygskit skulle ni rekommendera en nybörja

Själv kör jag med billiga kit från Tradera samt lite mejslar och pincetter från cousinsuk.com. Det funkar bra hittills, men det beror nog på hur nogräknad man är... ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rber skrev:
SKulle egentligen bara ha en ny manick för att justera länkar och en öppnare för skruvboett. Tog hem dessa två för en hundring. Enkla grejer men gör sitt jobb. Boettöppnaren var oväntat bra!

En sån boettöppnare har jag också. Oväntat bra måste jag säga. Ett tips till er som ska byta visare är att köpa riktiga visarpressar från exempelvis 10watches.com . Det gör sjukt stor skillnad jämfört med att använda en tom bläckpenna. :D
 
Topp