• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Udda ur på auktion

large_item_4289067_2b97a2dc68.jpg

Nån som vet vad den klubbades för?
Mest nyfiken i en strut. För mig hade den lite väl många frågetecken för att komma i närheten av värdering, men jag glömde följa och länken verkar numera död.

Står som
”Utdraget föremål
Föremålet har tyvärr dragits ut och finns inte längre till försäljning”

Jo, jag vet. Men min vetgirighet vet inga gränser. ;)
Jag hade den uppe när det var ~2 timmar kvar av auktionen, så jag antar att den faktiskt gick hela vägen i mål. Då låg den på ~30k, om jag inte minns fel.
Rimligtvis var dock bevakningspris satt till ca 75-80k, varför den blev osåld. Var mest nyfiken på om den tog sig upp något ytterligare.
…men som sagt, det är ju av hyggligt akademisk betydelse.

EDIT
Ah… Missade att @eNielsen svarat. Tackar! :)
Då låg den nog på ~23k när jag senast såg och jag mindes fel.

Jo, jag vet. Men min vetgirighet vet inga gränser. ;)
Jag hade den uppe när det var ~2 timmar kvar av auktionen, så jag antar att den faktiskt gick hela vägen i mål. Då låg den på ~30k, om jag inte minns fel.
Rimligtvis var dock bevakningspris satt till ca 75-80k, varför den blev osåld. Var mest nyfiken på om den tog sig upp något ytterligare.
…men som sagt, det är ju av hyggligt akademisk betydelse.

EDIT
Ah… Missade att @eNielsen svarat. Tackar! :)
Då låg den nog på ~23k när jag senast såg och jag mindes fel.
Jag skrev faktiskt till dem och ifrågasatte klockan med det vi diskuterat här ovan. Jag tror de drog tillbaka klockan då.

1749557777457.png

1749557815157.png

1749557843062.png

Senast ändrad:
180391-f4537e1c0310512a1079794407ed7f7b.jpg

Ok att gravyr ofta kan se rätt kass ut under lupp när gamla mallar är slitna och maskinoperatören är bakis. Text och siffror mellan bandhornen på betydligt nyare Rolex än det här ska föreställa är inte alltid så värst mycket bättre ut än texten här. Men det här köper jag inte. Det ser ju ut som någon styrt gravyrmaskinen efter en frihandsskiss på en bit papper.

Edit: Plus att det där borde vara en stämpel och inte gravyr väl? Precis som "STAYBRITE"?

180391-f4537e1c0310512a1079794407ed7f7b.jpg

Ok att gravyr ofta kan se rätt kass ut under lupp när gamla mallar är slitna och maskinoperatören är bakis. Text och siffror mellan bandhornen på betydligt nyare Rolex än det här ska föreställa är inte alltid så värst mycket bättre ut än texten här. Men det här köper jag inte. Det ser ju ut som någon styrt gravyrmaskinen efter en frihandsskiss på en bit papper.

Edit: Plus att det där borde vara en stämpel och inte gravyr väl? Precis som "STAYBRITE"?
PP från 1942
123_4.jpg

PP från 1949
vp3777-Patek-philippe-geneve-10.jpg

Källa
Källa

STAYBRITE - https://www.vintagewatchstraps.com/stainlesssteel.php

Tyckte den var intressant då jag inte visste något om STAYBRITE. Tappade nog tråden lite efter allt bildgooglande samtidigt som jag försökte hitta EBAY-auktionen till den där Rolexen.
Ja det finns mycket kul på den där sidan! Vill minnas att jag hittat något faktafel men generellt är det hög kvalitet på artiklarna. Rekommenderar alla som inte upptäckt den än att botanisera lite där. :)

tänkte vara med på en budgivning på eBay idag och har aldrig handlat där, är det samma upplägg som på Tradera att man kan lägga maxbud men det går inte upp hela vägen om ingen annan budar?

Nu är denna uppe för tredje gången, första gången plockades den bort efter att äkthet/beskrivning ifrågasatts härifrån och klubbades inte, andra gången uppdaterades beskrivningen med bland annat ” Inlämnaren köpte klockan på ebay 2021 av en klocksäljare i Argentina, bevakningspriset är satt till vad säljaren köpte den för då” (inget exakt citat, den förra auktionsposten finns inte kvar men ungefär så), samt information om renoverad urtavla och att delar bytts ut. Då nådde den inte upp i bevakningspris och sist jag kollade har jag för mig att högsta bud var runt 35’. Denna gången är den ute utan bevakningspris. Får se var den går för men har varit något intressant att följa…

Senast ändrad:

Nu ärt denna uppe för tredje gången, första gången plockades den bort efter att äkthet/beskrivning ifrågasatts härifrån och klubbades inte, andra gången uppdaterades beskrivningen med bland annat ” Inlämnaren köpte klockan på ebay 2021 av en klocksäljare i Argentina, bevakningspriset är satt till vad säljaren köpte den för då” (inget exakt citat, den förra auktionsposten finns inte kvar men ungefär så), samt information om renoverad urtavla och att delar bytts ut. Då nådde den inte upp i bevakningspris och sist jag kollade har jag för mig att högsta bud var runt 35’. Denna gången är den ute utan bevakningspris. Får se var den går för men har varit något intressant att följa…
Jag reagerade mest på att kronan skar sig ganska mycket mot patinan på boetten när jag såg den första gången.

Mycket intressant läsning ovan!

Tillbaka
Topp