• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

image.jpg
 

Warwian

Cartier
för dig som har större armar än jag:
http://www.ebay.co.uk/itm/Girard-Pe...onograph-Wrist-Watch-Valjoux-72-/381318682098
jag kan inte bedöma om allt är korrekt, udda insert o en del polering, men bra tavla!
$_57.JPG


poor mans calatrava från samma gubbe, ser la bra ut el. vad säger KS UN-expert: @Warwian
http://www.ebay.co.uk/itm/Ulysse-Nardin-Vintage-Stainless-Steel-Automatic-Wrist-Watch-/331592059937
$_57.JPG

Redan bortplockad, var det något skumt eller någon här som tog den (UN)?


Verket i Ulysse Nardinen ovan är sannolikt baserat på AS 1580 eller variant (alternativt den senare och i det närmaste identiska ersättaren AS 1700 med varianter) på 11,5 linjer. Dessa verk gavs ibland namnet "N1633" av Ulysse Nardin och finisherades inte ovanligen med cirkulär Côtes de Genève och snäckskalsmönster på kron- och spärrhjul. Verket i klockan i fråga är dock ett exportverk med reducerat juvelantal och finisheringsgrad, vilken också tydliggörs av importkoden "NOA" på balanskloven.
Dessa verk tycks uteslutande ha givits importkoden "NOA" och inte "BXP", vilket också användes på vissa verk. Kul att nämna är också att von Osterhausen i sin bok "Wristwatch Chronometers" har med en Ulysse Nardin med verket ovan som certifierats som observatoriekronometer.
(Jag har hundratals referensbilder på äldre Ulysse Nardin och en ganska ansenlig samling, texten ovan var i stort sett bara ett utdrag ur en "bok" jag skriver om märkets äldre klockor.)

Slutligen kan det kanske också vara värt att nämna att klockans tavla och boett inte är något jag först skulle förknippa med USA-export, utan snarare något för den europeiska marknaden, vilket kanske klingar lite dåligt med exportverket som sitter i klockan. Det är dock inte säkert att det rör sig om en så kallad "frankenwatch", Ulysse Nardin var inte särskilt enhetliga i sin produktion. Detta försvårar givetvis ytterligare för samlare. OBS! Jag kommer inte att mobba personen om någon här köper klockan ovan!
 

JohanHLM

Rolex
  • Like
Reactions: Ako

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag är en ny lite filur som inte hittade nått annat vintege forum för det här så blåste på :) sorry om ni stör er på att / Fridens liljor
Välkommen hit! Fina klockor! Posta bilder på dina fynd i dagens vintageur tråden eller dagens loppisfynd och skriv gärna ett par rader om dem ifall du pallar. Denna tråd är till för att tipsa om klockor som är på g på olika auktioner. Många bevakar den som hökar och släpper allt de har för händerna när nåt nytt händer i tråden;)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
För mig okänd sida-men uppskattat pris på denna 1800-2200 GBP känns ju väldigt lågt! Eller vad säger ni? Skeppa hem alla gmt och subs till mig tack;)
Ja uppskattningen är väldigt låg, nästan så att jag undrar om klockan kanske är defekt. Men den lär nog gå för £3000-4000 om den fungerar.
 
Topp