• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Breitling?

KMS

Rolex
Göteborgare som jag är så känns det ju rätt så passande att snacka Breitling.
Ger inte speciellt mycket för nya Brattar, men nu när jag återigen snöat in på lite kronografer, så dök Breitling upp som ett wildcard.
Någon som har några erfarenheter av just vintage Breitling och framförallt;
KRONOGRAFERNA!
Premier-SS-Quad-1954-Geneve-765-1946black-civilian-765silv-huit-765-1947-aopa-765-1965--1024x768.jpeg


806-V178-Early-1955.jpeg


810-Reverse-trio.jpeg


2-1765-1024x683.jpg


765-Group-Shot-1024x768.jpeg


Jag hittade en rätt så intressant om än väldigt enögd/subjektiv :) artikel om just vintage Breitling (det är där alla bilderna är lånade ifrån).
http://www.fratellowatches.com/vintage-breitling-the-expert-interviews/#
 

Wettex

Cartier
Jag gillar dom skarpt. Tycker breitling gjorde riktigt fina klockor back in the days. Har en fint patinerad 806:à på önskelistan. Jämför man med Heuers som tokökat de senaste åren så är dom ju riktigt prisvärda :)

Äger en -69:as Chrono-matic med ett Caliber 11verk (microrotor). Fler gammbrattar ska det bli nån gång.

image.jpeg
 

Diogenes

Cartier
Själv har jag en Breitling Chronomat 808 som jag varit väldigt nöjd med. Formspråk och design på dessa gamla 60-talare är något som ingen annan klockskapare lyckats matcha enligt min mening. Bokstaven "K" som är märkt på min skall enligt uppgift indikera att den sålts på biblioteksgatan i Stockholm under 1960-talet. Eftersom jag är sugen på något nytt är klockan tillgänglig för försäljning om önskemål finns.

Chronomat.jpg
 

KMS

Rolex
Jag gillar dom skarpt. Tycker breitling gjorde riktigt fina klockor back in the days. Har en fint patinerad 806:à på önskelistan. Jämför man med Heuers som tokökat de senaste åren så är dom ju riktigt prisvärda :)

Äger en -69:as Chrono-matic med ett Caliber 11verk (microrotor). Fler gammbrattar ska det bli nån gång.

image.jpeg

Själv har jag en Breitling Chronomat 808 som jag varit väldigt nöjd med. Formspråk och design på dessa gamla 60-talare är något som ingen annan klockskapare lyckats matcha enligt min mening. Bokstaven "K" som är märkt på min skall enligt uppgift indikera att den sålts på biblioteksgatan i Stockholm under 1960-talet. Eftersom jag är sugen på något nytt är klockan tillgänglig för försäljning om önskemål finns.

Chronomat.jpg

Jäkligt coola! Släng gärna upp fler bilder!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Själv har jag en Breitling Chronomat 808 som jag varit väldigt nöjd med. Formspråk och design på dessa gamla 60-talare är något som ingen annan klockskapare lyckats matcha enligt min mening. Bokstaven "K" som är märkt på min skall enligt uppgift indikera att den sålts på biblioteksgatan i Stockholm under 1960-talet. Eftersom jag är sugen på något nytt är klockan tillgänglig för försäljning om önskemål finns.

Chronomat.jpg
K´et står väl för "Kronometer Stockholm"? Som jag förstår det, var det ett Svenskt private label som ofta använde sig av Breitling som leverantör. Fanns säkert en butik som sålde dem.
@Aurum har också en Kronometer Stockholm och kanske har hunnit efterforska lite?

Snygg klocka! :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jättefina klockor! Gamla Navitimers, Top Time, mm är riktigt fina och faktiskt prisvärda. Dagens transoceanserie känns väldigt inspirerade av första bilden.
 

Swewatch

Breitling
Själv har jag en Breitling Chronomat 808 som jag varit väldigt nöjd med. Formspråk och design på dessa gamla 60-talare är något som ingen annan klockskapare lyckats matcha enligt min mening. Bokstaven "K" som är märkt på min skall enligt uppgift indikera att den sålts på biblioteksgatan i Stockholm under 1960-talet. Eftersom jag är sugen på något nytt är klockan tillgänglig för försäljning om önskemål finns.

Chronomat.jpg
Som sagt, det är en Kronometer Stockholm. Jag är intresserad av att titta närmare på klockan för ett ev köp och har pingat dig, Christoffer.
 

KMS

Rolex
Någon som har någon aning varför det kryllar av så mycket fake o frankens därute? Känns ju som det är nästan lika enkelt att fiska upp en sjysst Breitling krono som en Ulysse Nardin vintageklocka.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Någon som har någon aning varför det kryllar av så mycket fake o frankens därute? Känns ju som det är nästan lika enkelt att fiska upp en sjysst Breitling krono som en Ulysse Nardin vintageklocka.
Generiska (för den stora massan) boetter och verk?
Lätt att slänga på en Breitlingtavla på en gammal kronograf och vips så säljs den för dubbla priset?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Riktigt snygga! Skulle själv kunna tänka mig en panda om inte suget för en tåligare klocka var så starkt... :)
 

Diogenes

Cartier
Här är lite fler bilder och information jag hoppas ni uppskattar. Stort tack för förklaringen av "K". Kan tillägga att jag bytt ut armbandet med ett likadant fast nytt från Hirsch. Uppmärksamma att skyddsplasten är kvar på baksidan.

Breitling Chronomat 808, ca 1962.
Stål. Plexiglas. Manuell uppvridning. Urtavla silverfärgad märkt "K" för Stockholm, Biblioteksgatan (inköpt i Stockholm). Opolerad. Servicebox. Putsduk. Servicekvitton från Breitling, Schweiz, 2012. Servicehäfte. Originaldelar och originalarmband medföljer. Serienummer 2170xx. Diameter 38 mm.
Chronomat1.jpg
Chronomat.jpg

Chronomat4.jpg
Chronomat2.jpg
'
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Här är lite fler bilder och information jag hoppas ni uppskattar. Stort tack för förklaringen av "K". Kan tillägga att jag bytt ut armbandet med ett likadant fast nytt från Hirsch. Uppmärksamma att skyddsplasten är kvar på baksidan.

Breitling Chronomat 808, ca 1962.
Stål. Plexiglas. Manuell uppvridning. Urtavla silverfärgad märkt "K" för Stockholm, Biblioteksgatan (inköpt i Stockholm). Opolerad. Servicebox. Putsduk. Servicekvitton från Breitling, Schweiz, 2012. Servicehäfte. Originaldelar och originalarmband medföljer. Serienummer 2170xx. Diameter 38 mm.
Chronomat1.jpg
Chronomat.jpg

Chronomat4.jpg
Chronomat2.jpg
'
Fin som snus! Ser ut som en s.k. "Keeper" tycker jag eller åtminstone ett objekt för en bra klockauktion :) Om du ska sälja tycker jag du ska försöka få den ordentligt värderad.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tänker du då specifikt Kaplans?
Ja, ligger ju närmast till hands. Det ser ut som ett bra ex och Kronometer Stockholm tavlan borde ge lite extra i Sverige men även Breitlingsamlare utrikes kanske tycker det är kul. Gammelbrattar är mer eftertraktade på kontinenten verkar det som. Upp med lite bilder på originaldelarna också! Om du ej har bråttom att sälja (eller nån bjuder 40 papp rakt av ;) ) så behåll och njut. Perfekt storlek för en kronograf också!
 

KMS

Rolex
Ja, ligger ju närmast till hands. Det ser ut som ett bra ex och Kronometer Stockholm tavlan borde ge lite extra i Sverige men även Breitlingsamlare utrikes kanske tycker det är kul. Gammelbrattar är mer eftertraktade på kontinenten verkar det som. Upp med lite bilder på originaldelarna också! Om du ej har bråttom att sälja (eller nån bjuder 40 papp rakt av ;) ) så behåll och njut. Perfekt storlek för en kronograf också!

Bukowskis kanske funkar också.;):)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Just Top time anses av många vara billigaste/mest bang for the buck om man är ute efter en vintage manuell kronograf (panda).
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Göteborgare som jag är så känns det ju rätt så passande att snacka Breitling.
Ger inte speciellt mycket för nya Brattar, men nu när jag återigen snöat in på lite kronografer, så dök Breitling upp som ett wildcard.
Någon som har några erfarenheter av just vintage Breitling och framförallt;
KRONOGRAFERNA!
Premier-SS-Quad-1954-Geneve-765-1946black-civilian-765silv-huit-765-1947-aopa-765-1965--1024x768.jpeg


806-V178-Early-1955.jpeg


810-Reverse-trio.jpeg


2-1765-1024x683.jpg


765-Group-Shot-1024x768.jpeg


Jag hittade en rätt så intressant om än väldigt enögd/subjektiv :) artikel om just vintage Breitling (det är där alla bilderna är lånade ifrån).
http://www.fratellowatches.com/vintage-breitling-the-expert-interviews/#
Damn you, @KMS!;) Nu hamnade en 24h Unitime på "måste ha"-listan! Och inte var de billiga heller... Vintage Breitling kan vara riktigt coolt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Top time och Navitimer tycker jag är riktigt nice. Jagade top time ett tag, läste in mig som 17, hittade en, postade den på ett Breitlingforum och fick "avslag". Då gav jag upp.
 
Topp