• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Bulova

Remofflan

Pandion
Friends Of KS
2-Faktor
Hittade ingen allmän tråd för vintage Bulova.

Köpte denna härom veckan. Gillar den verkligen. Har i flera månader letat och jämfört olika Bulova Accutron 214/218 från ca. 1965-1975. Ville ha en Accutron utan datum och med stålboett, krona, hacking, inre numrering 13-24 och texterna ”Bulova Accutron” och ”Railroad Approved”. Jag gillar tåg och järnvägar och klockor med direkt kopppling till tåg.

Hittade till slut denna, servad i juli 2020, som jag knep.
B4916DAE-030D-435D-B95B-FD11D4CCDE05.jpeg
D714A2A5-738A-4F32-B179-A0A0095AD9E0.jpeg

Det enda jag skulle vilja haft annorlunda är Bulovas berömda logotyp som motvikt på sekundvisaren och boetten som är aningen rektangulär. Båda sakerna är alltså sådant som finns, men oklart om man kan få allt i samma exemplar. Får förmodligen custombygga en då.

När jag tänker Bulova får jag bara upp deras vintage Royal Oak i huvet. Fortfarande fundersam över historien bakom det där.

Köpte denna härom veckan. Gillar den verkligen. Har i flera månader letat och jämfört olika Bulova Accutron 214/218 från ca. 1965-1975. Ville ha en Accutron utan datum och med stålboett, krona, hacking, inre numrering 13-24 och texterna ”Bulova Accutron” och ”Railroad Approved”. Jag gillar tåg och järnvägar och klockor med direkt kopppling till tåg.

Det enda jag skulle vilja haft annorlunda är Bulovas berömda logotyp som motvikt på sekundvisaren och boetten som är aningen rektangulär. Båda sakerna är alltså sådant som finns, men oklart om man kan få allt i samma exemplar. Får förmodligen custombygga en då.

Charmig. Är det en originaltavla?

Charmig. Är det en originaltavla?
Tack! Ja, det ska det vara. Finns början till patina längst ut vid 2-4 och 8-10 ungefär, men väldigt fin annars!

Tyvärr lite märklig tidshållning: +/- 2 spd när det ligger med tavlan upp eller kronan ner. Däremot med kronan upp så fortar den sig nån minut i timmen. Helt galet. Även på armen går den tokfel. Smolk i bägaren, helt klart.

Tack! Ja, det ska det vara. Finns början till patina längst ut vid 2-4 och 8-10 ungefär, men väldigt fin annars!

Tyvärr lite märklig tidshållning: +/- 2 spd när det ligger med tavlan upp eller kronan ner. Däremot med kronan upp så fortar den sig nån minut i timmen. Helt galet. Även på armen går den tokfel. Smolk i bägaren, helt klart.
Du kanske behöver ladda upp den med magnetism? ;)

Senast ändrad:
Kul trådstart! Har själv sneglat på en railroad som din.
Här är min Bulova, från 1931 om jag inte missminner mig. Mumsig radiumtavla! Lite udda med tvåtonsboett, tror jag. Sett en del varianter på denna, men då har den varit enfärgad.
42175F12-E0D2-42B2-A9DE-ECF8A99B4CA1.jpeg

Instämmer i att (vintage) Bulova är ett spännande märke. Fick upp ögonen för märket då jag tidigare i år var på jakt efter en klassisk dressare. Hade hugg på en begagnad Accutron 63B148 (se lånad bild från 'Uret.se' nedan) via Tradera men fegade (snålade) ur tyvärr :banghead:
Just den modellen är väl inte vintage säger ni (?) vilket ni ju isåfall har helt rätt i (det blev istället en Oris Classic Date för dyrare peng, inte heller den vintage... ). MEN, idag såg jag en vintage Bulova som jag blev 'förälskad' i... Ruggigt fin enligt mig och en riktig villhöver-klocka. Liiite dyr (för mig) bara :( Se lånad bild (Watch-out-for-sale) nedan.

Bulova Accutron 63B148
bulova-63B148.jpg

Bulova Deep Sea "666 feet" (1972)
Bulova_diver_vintage.jpg

Instämmer i att (vintage) Bulova är ett spännande märke. Fick upp ögonen för märket då jag tidigare i år var på jakt efter en klassisk dressare. Hade hugg på en begagnad Accutron 63B148 (se lånad bild från 'Uret.se' nedan) via Tradera men fegade (snålade) ur tyvärr :banghead:
Just den modellen är väl inte vintage säger ni (?) vilket ni ju isåfall har helt rätt i (det blev istället en Oris Classic Date för dyrare peng, inte heller den vintage... ). MEN, idag såg jag en vintage Bulova som jag blev 'förälskad' i... Ruggigt fin enligt mig och en riktig villhöver-klocka. Liiite dyr (för mig) bara :( Se lånad bild (Watch-out-for-sale) nedan.

Bulova Accutron 63B148
bulova-63B148.jpg

Bulova Deep Sea "666 feet" (1972)
Bulova_diver_vintage.jpg
Fina båda två. Nu blev jag ju sugen på den översta. Ser riktigt snygg ut!

Ja, den är riktigt fin! Jag förstår dock inte prissättningen hos uret.se , finns ju betydligt billigare på annat håll... o_O
Tycker ofta de har märklig prissättning. Bättre att kolla på andra ställen. De kan vara bra som referens för att de har många klockor. Bulova är ju inte heller det vanligaste märket här.

Är du 100 på äktheten på den. Tycker tavlan, visare och helheten ser lite mysko ut! Har inga bevis på det, bara en känsla:).

Är du 100 på äktheten på den. Tycker tavlan, visare och helheten ser lite mysko ut! Har inga bevis på det, bara en känsla:).
Sett många olika varianter, det som kan skilja är: svarta eller blå visare, röd sekundvisare med eller utan stämgaffeln, och några varianter av taveltexten: med eller utan Bulova, med eller utan inre ringen.

Enligt det jag har kollat upp och jämfört med äldre bilder och olika varianter så ska allt vara ok äkthetsmässigt. Verkar ha gjorts flertalet versioner under 60-talet och en bit in på 70, då de även kom som kvartsare.

Då har du forskat noggrant! Det var saknad av Swiss under klockan 6 och någon slags känsla att den var ommålade som gjorde att jag undrade!:)

Senast ändrad:
Då har du forskat noggrant! Det var saknad av Swiss under klockan 6 och någon slags känsla att den var ommålade som gjorde att jag undrade!:)
Jag vet inte hur det kom sig, men på Accutron Railroad Approved med stämgaffelverk står det inte swiss på tavlorna, enbart på de med quartzverk. Har inte undersökt det närmare, men kanske tillverkades just stämgaffelverken i USA?

Min första Bulova, en gammelquartz, Eta 947.111.
Stendöd, spolen verkar vara av. En ny kostar ca 50:- på Cousins och skall snart beställa lite andra delar, så får ta och beställa en då och hoppas den går igång!
Saknar baklock, får lösa det på något sett!
20200925_162337.jpg
20200925_214626.jpg

Min första Bulova, en gammelquartz, Eta 947.111.
Stendöd, spolen verkar vara av. En ny kostar ca 50:- på Cousins och skall snart beställa lite andra delar, så får ta och beställa en då och hoppas den går igång!
Saknar baklock, får lösa det på något sett!
20200925_162337.jpg
20200925_214626.jpg
Grym, grattis! Hör av dig om du tröttnar på den :)

Tillbaka
Topp