• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage eller nyare GMT?

Ryttaren

Silver
2-Faktor
Jaha, då ligger man vaken mitt i natten och funderar på om man ska välja vintage eller nyare. o_O Nästa klocka blir sannolikt en GMT när finanserna finns. Dags att ge sig in i Rolex träsket.

Velar fram och tillbaka om jag vill ha gammalt eller nytt. Har ju min flinga som jag gillar med sina målade index och mysigt plastglas så en 1675 måste ju vara perfekt, å andra sidan kanske en nyare 16710 skulle komplettera flingan bra med sitt pålitliga verk och repfria safirglas. :rolleyes: , en 16760 vore ju guld med sin tjockare boett... 16750 kanske är en bra kompromiss...osv...

Gammalt har ju en speciell charm men nytt i bra skick lockar också...faaaann! Och ett Jubilee vill jag kanske ha som komplement till oystern.

Dum ide, men låt argumenten flöda åt båda håll :cigar:

Tjo, jag tycker nog en 16710 med blekt ring och jubilee skulle knäcka hårt ihop med din flinga!
/j
eqajy5ah.jpg

epu7a3e4.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

En 16710 med Svart, pepsi och coke-inlägg!

Annars är även nyare 116710 fin.. :) (jag har inte fastnat för vintage, (än))

Kan lätt relatera till din frågeställning. Tyvärr har jag själv inte kommit fram till något svar än, men det lutar åt en 1675, den dagen det blir aktuellt.

Lycka till i beslutandet!

/Klocksebbe

Jag har en 1675 och en 16700 och gillar båda. De har båda sin charm och för och nackdelar. Men skulle jag vara i din sits idag skulle jag kanske också fundera på den nya varianten med RubberB strap. Lånad bild:

Kastar in en annan lånad bild mest för att jag tycker att bilden är snygg.

Det där är ett dilemma. Köpte själv en 16710 för möjligheten att variera inserten. Detta skedde innan klocksnackmissbruket började. Kolla på Jabla t ex. Han har nog alla möjliga inserts.

Ofta dras jag mot vintage GMT och tycker att 1675 är en fantastisk klocka. Samtidigt är GMT Master C också riktigt fin. Jag verkar vara en klassisk klocksnacksurfare med beslutsångest. Kanske är en tidig 16750 med målade index och matt tavla den perfekta kompromissen?

Köp antingen en gammal med lite charm och känsla (1675) eller en ny keramisk. Allt där emellan känns lite blekt enligt mig.

Det här är tydligen KS vanligaste huvudbry. Så även mitt.

Jag har varit helt säker på att min nästa klocka kommer att bli en 16710, men jag är inte längre lika säker.

Det skulle vara kul att höra lite mer specifika åsikter från ägarna om vad som är bra repsektive mindre bra med de olika modellerna.

Jag har försökt bryta ner det i för och nackdelar i mitt eget huvud, det här är dessa i stora drag:

16710:

+ Quickset - den här är stor, jag märker att jag med min 1601 drar mig för att ställa datum för mycket och att jag gärna vill att den går så mycket och ofta att jag slipper ställa den
+ Nyare verk och därmed sann 24h-visning och möjlighet att visa 3 tidszoner
+ Möjlighet att få SEL och en nyare länk
+ Lyckas man köpa en någon av dom sista, vilket är någon slags förhoppning, så kan man få 3186-verket
+/- Safir - praktiskt på en beater, inte lika charmigt
+ Lume

- Vitguldsindex

1675:

+ Målade index
+ Glaset
+ Vikt länk - den har sin charm

Problemet är att plusen för 75:an är rätt stora och ger så mycket känsla.

Angående detta:

Kanske är en tidig 16750 med målade index och matt tavla den perfekta kompromissen?

Hur stor är egentligen möjligheten att få tag på en 16750 med målade index? Är inte den relativt ovanlig, annars hade det varit en gångbar väg.

Vidare: är det alltså så att det inte går att byta inlägg på de fyrsiffriga reffen? Jag hade inbillat mig att det gick att byta fritt mellan modellerna? Annars är ytterligare ett plus för en 16710 att man kan byta inlägg, det gör den till en riktig kameleont!

Jag har varit helt säker på att min nästa klocka kommer att bli en 16710, men jag är inte längre lika säker.

Det skulle vara kul att höra lite mer specifika åsikter från ägarna om vad som är bra repsektive mindre bra med de olika modellerna.

Jag har försökt bryta ner det i för och nackdelar i mitt eget huvud, det här är dessa i stora drag:

16710:

+ Quickset - den här är stor, jag märker att jag med min 1601 drar mig för att ställa datum för mycket och att jag gärna vill att den går så mycket och ofta att jag slipper ställa den
+ Lyckas man köpa en någon av dom sista, vilket är någon slags förhoppning, så kan man få 3186-verket
+ Lume

- Vitguldsindex

1675:

+ Målade index
+ Glaset

Angående detta:

Hur stor är egentligen möjligheten att få tag på en 16750 med målade index? Är inte den relativt ovanlig, annars hade det varit en gångbar väg.

Vidare: är det alltså så att det inte går att byta inlägg på de fyrsiffriga reffen? Jag hade inbillat mig att det gick att byta fritt mellan modellerna? Annars är ytterligare ett plus för en 16710 att man kan byta inlägg, det gör den till en riktig kameleont!

Det är inte quickset på 16710 :confused:

Bara semi-quickset, dvs att du får flytta 24h visaren för att byta datum. Tar ändå lite tid jämfört med "riktig" quickset.

16710:

+ Lume

- Vitguldsindex

1675:

+ Målade index
+ Glaset

Angående detta:

Klart du kan hitta 16750 med matt tavla. Inga konstigheter.

Du kan byta insert på 1675.

Det är inte quickset på 16710 :confused:

Bara semi-quickset, dvs att du får flytta 24h visaren för att byta datum. Tar ändå lite tid jämfört med "riktig" quickset.

Är det sant? Nu faller min världsbild!

Är det samma sak på 3186-verket? Med tanke på att det sitter även i 116710? Isf minskar ju anledningen att köpa en 5-siffrig drastiskt.

Klart du kan hitta 16750 med matt tavla. Inga konstigheter.
Du kan byta insert på 1675.

Okej, kanon! Jag har inbillat mig att dom är riktigt ovanliga.

Men med ovanstående i beaktande så får man ju i princip samma funktionalitet i en 16750 som i en 16710 plus charmen med med målat!

Är det samma sak på 3186-verket? Med tanke på att det sitter även i 116710? Isf minskar ju anledningen att köpa en 5-siffrig drastiskt.
[...]

Japp. Samma sak på 3186. Det som skiljer är parachromefjädern och att verket är mer exakt i den aspekten att det är mer precist när man ställer tiden. (läs om wiggle test om du vill läsa mer)

Okej, kanon! Jag har inbillat mig att dom är riktigt ovanliga.

Men med ovanstående i beaktande så får man ju i princip samma funktionalitet i en 16750 som i en 16710 plus charmen med med målat!

Coke finns inte till dessa, dock!

Tillbaka
Topp