• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Eterna Quartz fråga...

FreakyLeo

Pandion
2-Faktor
Hej hej kära klocksnackare.

Jag ropade in en Eterna på auktion, ingen info förutom att den inte går. Hoppas på att den trillar ner i brevlådan imorgon och vill gärna hitta lite info om den innan den dyker upp.

246577677_521d82d3-20a1-4411-bc83-16a1d008f5c4.jpg

Klockan ovan är den jag köpte.

A.jpg

Jag gissar mig till att det är den här klockan, bilden har jag lånat av eterna-fanatics.

Jag har googlat och youtubat så gott jag kunnat men inte lyckats hitta någon direkt matnyttig info. Självklart hoppas jag på att det bara är att peta i ett nytt batteri, batteriet tror jag är samma som i den föregående stämgaffelvarianten, d.v.s. 301 numera 386. Men om så inte är fallet undrar jag om den är värd att restaurera, jag har inte hittat någon direkt prisbild på vad den kan tänkas vara värd i fungerande skick eller om det finns någonstans man kan hitta reservdelar till den.

Tack på förhand :)

Det beror helt på vad som sitter i den men det brukar vara ETA urverk och de finns det massor av och kostar för det mesta inte så mycket. Det finns några citroner som ESA sålde då man inte bara hade ETA under sin kontroll plus några mer ovanliga verk så håller tummarna att det är ett av de bättre.

Det beror helt på vad som sitter i den men det brukar vara ETA urverk och de finns det massor av och kostar för det mesta inte så mycket. Det finns några citroner som ESA sålde då man inte bara hade ETA under sin kontroll plus några mer ovanliga verk så håller tummarna att det är ett av de bättre.
jag tror att cal1556 är en hottad esa9181 typ :)

Fast det är ju kul med citroner när de fungerar :)

jag tror att cal1556 är en hottad esa9181 typ :)
Mycket möjligt och den research jag gjort på det urverket så fanns tre generationer och det håller de som kan med om men jag hävdar att man fått dateringen bak och fram. Problemet är att man ofta raderade tillverkningskoden på chippet på kretskortet men att saker som skyddet för hackfunktionen har ändrats till en mer skyddat design på de senare plus att med Certina serienummer har jag kunnat åldersbestämma urverken och de hamnar då tidigare än vad det skulle om man går efter vad som står på webben.

Ja men man vill inte få tillbaks dem för reparation. :)

På 70-talet började man testa olika former av plaster och man valde en halvhård plast och den slits lite varje gång man skall ställa klockan och när man lossar platsplattor så man fick utveckla vidare tills man fick fram en plast som var mer hård och håller bra än i dag.

Senast ändrad:

Mycket möjligt och den research jag gjort på det urverket så fanns tre generationer och det håller de som kan med om men jag hävdar att man fått dateringen bak och fram. Problemet är att man ofta raderade tillverkningskoden på chippet på kretskortet men att saker som skyddet för hackfunktionen har ändrats till en mer skyddat design på de senare plus att med Certina serienummer har jag kunnat åldersbestämma urverken och de hamnar då tidigare än vad det skulle om man går efter vad som står på webben.

Ja men man vill inte få tillbaks dem för reparation. :)

På 70-talet började man testa olika former av plaster och man valde en halvhård plast och den slits lite varje gång man skall ställa klockan och när man lossar platsplattor så man fick utveckla vidare tills man fick fram en plast som var mer hård och håller bra än i dag.

Hej igen.

Nu har klockan kommit! Den ser mycket bättre ut än vad jag vågat hoppas på MEN ett nytt batteri räckte inte. Så, är den värd att fixa och hur skall jag lyckas fixa till den? Jag antar att den behöver ett nytt urverk,går det att få tag i ett ens? När jag kikade i klockan verkar det vara ett eterna cal1555/esa9180 som sitter i den nu.

Uppskattar all hjälp, vill verkligen ha igång denna grymt snygga klocka :)

WP_20170427_17_06_56_Rich.jpg
WP_20170427_17_05_37_Rich.jpg
WP_20170427_17_05_10_Rich.jpg
WP_20170427_17_02_11_Rich.jpg
WP_20170427_17_01_44_Rich.jpg
WP_20170427_17_00_01_Rich.jpg
WP_20170427_16_59_07_Rich.jpg

Våldsamt nära att jag lade ett bud på denna (eller ja, "dessa", men denna var det enda intressanta).
Hade helt missat det sköna mönstret på tavlan, dock... Väldigt likt det som finns på en del Tissonics.

Trist att den inte gick igång med bara batteri!

Inte många som är inne i quartz så man förstår inte vad speciella dessa var när de kom ut så gör det bara om du vill använda klockan själv för jag tror inte man får igen pengarna, men kanske på eBay.

Tillbaka
Topp