• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Glycine Airman - klappat och klart.

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Grymt fina de där! 24 h visning, integrerad datumlupp, och den där förlängningen av timvisaren, vridring, internvridring? Snygg och cool estetik.

EDIT: Tack för infon också! Snygg på svart nato :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bra jobbat, snyggt fångat! Kul med hacket i form och skicket ser väldigt fint ut, lika fint skick på den som på Vikings! :)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Bra inlägg och en förbaskat fin klocka. Ja har funderat på Airman vid tidigare tillfällen men har fegat ur pga 24-timmarsvisningen. Inser nu att det har varit korkat...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Schnügg zumfaan som tyskarna säger. Den står på att-äga-någon-gång-listan tillsammans med pre-moon-Speedyn och några till.

Klockan 12 på en klocka med 24h-visning, är det klockan 6? ;-)

Kl 24 ska det ju naturligtvis vara. Fan, jag KAN inte ens klockan... ;)


Bra inlägg och en förbaskat fin klocka. Ja har funderat på Airman vid tidigare tillfällen men har fegat ur pga 24-timmarsvisningen. Inser nu att det har varit korkat...

Äh, du kan ju slå till på en nyare, med 12h-visning och separat gmt-hand... :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
En 12h måste ju vara den ultimata klockan egentligen? En blandning av Speedmaster och ExplorerII.

Båda era är grymt snygga!
 

JesperO

Rolex
Grymt trevligt inlägg, informativt för en Glycine newbie.
Verkar vara fint skick - skulle gärna ge airman en chans till - var med i passarounden och då föll jag inte alls för den.
Men så ser man dina bilder här...hmm
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Otroligt snygg även om man kan bli litet trött på 24h-visning efter ett tag. Det är som fördelen med analog visning går förlorad; att man kan använda reptilhjärnan för att se vad klockan är. :)

Edit: Det är förstås en vanesak, men blir påtagligt när man växlar klockor. Och ett stort Grattis förstås!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Den där ska jag sitta och kasta drömska blickar mot när jag får tråkigt på jobbet under natten.
Tackar för historien också.
Grattis!
 

Haddoque

Omega
2-Faktor
Klart den skulle! Mina moderna älskar sällskapet av en vintage i klocklådan!

Vilken modell är det du har?

Airman 18:
yt6KcFp.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Bumpar denna tråden då Airman är en cool klocka som jag har fått ett litet sug efter.
Vad är ett rimligt pris på en vintage Airman och hur komplicerat är det med service och underhåll?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar denna tråden då Airman är en cool klocka som jag har fått ett litet sug efter.
Vad är ett rimligt pris på en vintage Airman och hur komplicerat är det med service och underhåll?

Det är inte omöjligt att hitta en bra, men man får leta lite. Det finns rätt många minor att gå på eftersom det finns väldigt mycket franken och ihopplock. Själva servicen av verket är inga problem om man har en duglig vintageurmakare. Det som kan vara knepigt är den lilla piggen kl 12 som fysiskt bromsar sekundvisare när man drar ut kronan för att ställa klockan. Om den mekaniken är trasig så kan det vara svårt att få lagat eftersom det inte går att få tag på delar längre. Däremot läste jag på WUS om någon som hade lyckats lösa lagningen, så det går att få fixat.

Sist jag kollade så verkar de prismässigt ligga mellan 10-15k (ibland mer, och kanske har priserna gått upp , som på all bra vintage) beroende på skick, servicebehov och om det är professionell handlare eller privatköp.

Coola klockor! :)
 
Topp