• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage guld..

IMG_20230801_064234_040-01.jpeg

Bästa köpet jag gjort är en Tudor Prince Date. Guld och stål.

Är det samma boettmakare? Eskan är finare helt klart (troligen är PP lite finare på insidan(?))
Ingen aning. @Aurum kanske har någon koll…? Jag kan iaf fixa bild på Eskans insida, som iaf ska ha Borgel spiral (som märkningen i subsekund står för). Men rimligen har PP ett finare verk får man hoppas:)

Ingen aning. @Aurum kanske har någon koll…? Jag kan iaf fixa bild på Eskans insida, som iaf ska ha Borgel spiral (som märkningen i subsekund står för). Men rimligen har PP ett finare verk får man hoppas:)
Vet tyvärr inte vem tillverkaren är på någon av dem. Inte omöjligt det är samma.

Du menar breguet spiral eller?

IMG_2388.jpeg
IMG_2387.jpeg

Insåg igår kväll att min Eska har väldigt snarlik boett som Patek 1584. Får forska lite i det tror jag.

Edit. ”Side by side” ser jag ändå skillnader. Eskan är bättre :)

Är det samma boettmakare? Eskan är finare helt klart (troligen är PP lite finare på insidan(?))

Vet tyvärr inte vem tillverkaren är på någon av dem. Inte omöjligt det är samma.

Du menar breguet spiral eller?
Japp det verkar vara samma boettmakare?
IMG_2690.jpeg
IMG_2694.jpeg

Någon som förstår varför det står 2 i min nyckel men 1 i denna?

Som jag förstår det är boettmakaren Frédéric Baumgartner som bland annat gjorde 1932 Omega Marine samt då en del Pateks.

I denna länk finns en del text om boettmakaren längre ner. Där bland annat en bild på en Patek 3434 med samma märkning som min Eska.
IMG_2693.jpeg

Här är även en bild på mitt verk
IMG_2691.jpeg

Japp det verkar vara samma boettmakare?
IMG_2690.jpeg
IMG_2694.jpeg

Någon som förstår varför det står 2 i min nyckel men 1 i denna?

Som jag förstår det är boettmakaren Frédéric Baumgartner som bland annat gjorde 1932 Omega Marine samt då en del Pateks.

I denna länk finns en del text om boettmakaren längre ner. Där bland annat en bild på en Patek 3434 med samma märkning som min Eska.
IMG_2693.jpeg

Här är även en bild på mitt verk
IMG_2691.jpeg
Är det två olika hammare så är det ju inte samma tillverkare?

Jag trodde att siifran (2) identifierade tillverkaren och att hammar symbolen varierade lite över tid (?)

Ja, de använde ju flera boettillverkare. Lite kul att nörda in på det då det kan vara stor skillnad på kvaliteten. Din Eska ser välbearbetad ut. Mina Eska har Spillman om jag minns rätt, tunga och fina boetter.
Tack! Jag håller med, känns som välarbetad boett och jag inbillar mig att Breguet-spiral ansågs exklusivt, och kanske inte ngt man slängde in i var och varannat ur, vilket adderar till den välbyggda känslan även om jag själv verkligen inte kan avgöra kvalitet på spiraler :)

Tillbaka
Topp