• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage-nördar: vilka "beaters" har ni?

SpaceCowboy

Breitling
Som vintage-samler bruker jeg nyere klokker som beater... ;)

Eller: Jeg har en vintage Croton med valjoux 7733 som beater under tørre forhold. I det våte element har jeg en Pam 111:

8569510232_19ebd98992_c.jpg


9211794155_6afd3c0f3f_o.jpg


8568411753_78d8ba8017_c.jpg


Men vanligvis tar jeg av meg klokken skal gjøre kroppsarbeid eller annet som kan skade den. :)
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Gillar ämnet och bumpar denna urgamla tråd. Ska få hem en beggad Seiko Padi srpa21 som jag planerar att ha som beater. Inte sjukt vintage men ändå.
Just nu får en gammal Casio terrorist fungera som beater.
 

Rolfen

Rolex
Hemma har jag ingen användning av en beater utan tar helt enkelt av mig klockan om jag skall slabba med vatten.
Men jag har ett jobb där jag avverkar en del armbandsur. På jobbet utsätts klockan för bland annat våld, spännande kemikalier och svetssprut vilket gör att jag dödar en del klockor. Eftersom jag föredrar små vintage klockor så är inte Casio G Shock eller någon annan modern klumpeduns något alternativ. Jag har löst det genom att använda billiga (som kan dö utan att gör något) hyffsat rejäla klockor. Just nu kör jag med en Certina DS 90-talare. Certinas 80-90 tals quartz DS är rätt optimala beaters enligt mig då dom går att köpa för ett par hundralappar, är skapligt stryktåliga och formatet är vintage läckert.

Nuvarande jobb-beater.
CertinaDSquartz.jpg
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Skillnad på beater och vardagsklocka i min värld:) Allt mitt gamla mög följer med till vardags;
IMG_7530.JPG

IMG_7549.JPG


Men visst, de två ovan börjar man kanske fundera över när dom är med.

Men blir det oömt så har jag en batterisquale som åker på:
IMG_7404.JPG
 
Senast ändrad:

lekingofkings

Omega
2-Faktor
I trädgården kör jag min Facetta med service-behov. Den fungerar utmärkt fram tills den skall försöka byta datum. Vid disk tar jag av mig klockan...
IMG_2393.JPG
 

Psykel

Patek
Är det riktigt grovt arbete på gång (vilket är rätt sällan) så tar jag av mig klockan. Har inga beaters och har bara beaters, kan man kanske säga? Alla mina klockor är för dagligt bruk, men har dock ingen som kostat över 10.000. Skulle gärna ha en gammal quartzdykare från Seiko, dock.
 
Topp