• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Omega Constellation

AlexLindh

Cartier
Hej vänner!
Min farmor har en Omega som hon fått från sin bortgångna svåger.
Jag har letat lite men inte fått fram någon info som jag är helt hundra på, då jag inte har något referensnummer.
Klockan behöver servas så hon undrar om hon kan tjäna en slant på att serva den först och sedan sälja.
Så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med lite info om ref och andrahandsvärde på denna modell?
Bilder nedan, tack på förhand!
B4F28AD8-C6E6-43FD-9728-28797C6B16A0.jpeg
5DE3B06D-B019-493E-87C0-A81BF673ABCC.jpeg
965EBFFF-4EE1-445C-82A2-F5CF3CD861DF.jpeg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Fin! Är en så kallad C-shape Constellation, designad av Gerald Genta som gjorde bland annat Nautilus och Royal Oak. Hon lär inte få igen kostnaden för servicen om den servas hos auktoriserad urmakare. :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Jag har en exakt samma referens fast i NOS skick. Försökte keta upp referensnummer men det är extremt klurigt.

Har för övrigt också undrat lite kring värdet för dessa klockor.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Referens 168.017. Det @grodslukarenx informerar om stämmer, priser ca 3-6 i oservat skick, kanske en tusenlapp mer nyservad. Service hos oberoende urmakarekostar minst 2-3 tusen, dubbla hos Omega återförsäljare. Modellen kom 1966.
Denna i stål har rätt tråkig tavla så jag gissar på ca 3000kr. Annars är dessa väldigt mycket klocka för pengarna.
Mina tre;
B79E30D2-8245-4061-A3B8-BFC7FF918139.jpeg
 
Senast ändrad:

AlexLindh

Cartier
Referens 168.017. Det @grodslukarenx informerar om stämmer, priser ca 3-6 i oservat skick, kanske en tusenlapp mer nyservad. Service hos oberoende urmakarekostar minst 2-3 tusen, dubbla hos Omega återförsäljare. Modellen kom 1966.
Denna i stål har rätt tråkig tavla så jag gissar på ca 3000kr. Annars är dessa väldigt mycket klocka för pengarna.
Mina tre;
B79E30D2-8245-4061-A3B8-BFC7FF918139.jpeg
Jävlar, härlig samling!
Många av prickarna som man ser på bilden sitter på tavlan och inte glaset, har det stor betydelse för priset?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jävlar, härlig samling!
Många av prickarna som man ser på bilden sitter på tavlan och inte glaset, har det stor betydelse för priset?
Tack, ja jag gillar dem skarpt.
Det har hemstickade inverkan då ett glas är enkelt och billigt att ersätta medans en ny tavla inte är det.
Eventuellt om en urmakare skulle försöka rengöra tavlan? Kan bli bättre. Är det förresten linne-struktur på tavlan? Eventuellt att det annars är en något annan referens (168.0009?)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Trevlig klocka din farmor har! Ska du inte göra iordning den och behålla den som minne efter din farmor?
Jag börjar själv bli sugen på en sån här efter alla fina bilder @Rozzy lägger upp :)
 

AlexLindh

Cartier
Tack, ja jag gillar dem skarpt.
Det har hemstickade inverkan då ett glas är enkelt och billigt att ersätta medans en ny tavla inte är det.
Eventuellt om en urmakare skulle försöka rengöra tavlan? Kan bli bättre. Är det förresten linne-struktur på tavlan? Eventuellt att det annars är en något annan referens (168.0009?)
Det skulle kunna vara den också.. gör det någon skillnad?
Klockan är i Borås och jag bor i Norrköping så kan tyvärr inte uppdatera med fler bilder än de jag tog när jag var på besök idag..!
 

AlexLindh

Cartier
Trevlig klocka din farmor har! Ska du inte göra iordning den och behålla den som minne efter din farmor?
Jag börjar själv bli sugen på en sån här efter alla fina bilder @Rozzy lägger upp :)
Förtydligande: Farmor är inte död ännu, hon är dock fattig pensionär och har en förhoppning om att göra lite deg på klockan om hon kan.. skulle jag få den är det absolut det som är planen då det har ett högt affektionsvärde för mig såklart!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det skulle kunna vara den också.. gör det någon skillnad?
Klockan är i Borås och jag bor i Norrköping så kan tyvärr inte uppdatera med fler bilder än de jag tog när jag var på besök idag..!
Inte mer skillnad än att det är en något annan referens. Linnetavlorna är dock en favorit hos mig..
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Förtydligande: Farmor är inte död ännu, hon är dock fattig pensionär och har en förhoppning om att göra lite deg på klockan om hon kan.. skulle jag få den är det absolut det som är planen då det har ett högt affektionsvärde för mig såklart!
Nej det förstod jag och jag kanske uttryckte det lite fel, men jag tänker ändå att det skulle vara ett minne av henne. Du kanske kan köpa den av henne så kanske båda vinner på det?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
6296627C-EAC0-4FD7-B77F-40F71CD49DF1.jpeg


Äh, lite småprickig tavla - vad gör väl det?
Här är en som också skulle behöva ett tavelbyte egentligen. Men det lär ju aldrig hända - den är fantastisk som den är!

Som någon sade - om det är möjligt för dig att köpa den av farmor så känns det ju som ett alternativ.
Tråkigt om den skulle försvinna iväg.
 

Skijeppe

Breitling
Har en i guldfärgat stål med läderband.
Nån som har tips vart man kan köpa original Omega guldfärgad band som passar?
Alternativt guldfärgat band från annat märke.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fin klocka men om farmors svåger har ägt den kanske det inte är något som ger dig affektionsvärde?

Går som sagt säkert att hitta ett finare exemplar om du gillar modellen, annars tycker jag du ska hjälpa farmor att sälja den så hon får lite deg. :)

Bäst tror jag skulle vara att ta lite nya bilder och lägga ut den på tradera med auktionsavslut söndag en vecka innan julafton.
 

AlexLindh

Cartier
Fin klocka men om farmors svåger har ägt den kanske det inte är något som ger dig affektionsvärde?

Går som sagt säkert att hitta ett finare exemplar om du gillar modellen, annars tycker jag du ska hjälpa farmor att sälja den så hon får lite deg. :)

Bäst tror jag skulle vara att ta lite nya bilder och lägga ut den på tradera med auktionsavslut söndag en vecka innan julafton.
Den har varit i farmors ägo i många år och hon har haft den på armen varje dag så länge jag kan minnas, därav affektionsvärdet för mig.
Vad man kan utläsa i denna tråden så blir service + försäljning ett nollsummespel när man summerar det hela så finns ju inte så mycket deg att hämta hem heller.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Den har varit i farmors ägo i många år och hon har haft den på armen varje dag så länge jag kan minnas, därav affektionsvärdet för mig.
Vad man kan utläsa i denna tråden så blir service + försäljning ett nollsummespel när man summerar det hela så finns ju inte så mycket deg att hämta hem heller.
Jag lämnade precis in en Omega Constellation 168.017 på serice hos Omega AD. Kalaset kommer gå på 4.500kr
 

elitelit

Omega
Säljaren av en annons har angett ett referensnummer som jag inte alls kan hitta med den här tavlan. Är hela klockan bara ett ihopplock eller redial?
Annonstexten nedan:


Beskrivning
Omega constellation pie pan arrowhead.

Boett i mycket fint skick, dock saknas constellation-emblemet på locket i bak. Sprillans nytt omega läderband med omega spänne. Originalbox med putsduk. Då packningen är bytt antar jag att uret är servat, vet dock inte när så ingen garanti utlämnas. Urverk förövrigt i fint skick. Klockan tickar på och startar lätt. Den drar sig ett antal sekunder, dock inget märkvärdigt.

Ref 167.005
Kaliber 565
Automat
Plexiglas
Från 1968
35 mm utan kronan


 

Bilagor

  • 87751889-7F4E-43CB-9944-4B47AB29A15F.jpeg
    87751889-7F4E-43CB-9944-4B47AB29A15F.jpeg
    126 KB · Visningar: 2
  • 458B0C10-59D3-4868-BB19-17B606251EF3.jpeg
    458B0C10-59D3-4868-BB19-17B606251EF3.jpeg
    135.2 KB · Visningar: 2
  • C8787EA2-C0D4-41BD-B943-7FCA8C1E5D6F.jpeg
    C8787EA2-C0D4-41BD-B943-7FCA8C1E5D6F.jpeg
    108.5 KB · Visningar: 2
Topp