• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage reparation: Telda venus 175

Tjena, jag fick en idé om att jag ville fräscha upp en gammal kronograf som var i lite halvdåligt skick en telda med ett venus 175 verk. Ville också byta ut armband, glas och tvätta allt i ultraljudstvätten sen långsamt plocka ihop med ett riktigt program med rätt oljor på rätt ställen. Nu har det här projektet legat sjukt länge och dags att ta tag i det igen. Längtar efter att ha denna pärla på armen.
ingen som vet vad den här kuggen på bilden kallas och hur man ska tänka med alignment på kuggarna. Jag försöker få dom så tajt som det går, men går inte att få tightare, tips!?
Det här är insidan från ett venus 175 verk.
Dela gärna med er av tips och trix för kronograf montage.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    333.6 KB · Visningar: 20
  • image.jpg
    image.jpg
    386.5 KB · Visningar: 19
  • image.jpg
    image.jpg
    373.3 KB · Visningar: 18
  • image.jpg
    image.jpg
    353 KB · Visningar: 18
Nån av skruvarna är ovala . Kan inte exakt vilken. Dock inte hindra om du nu justerar den exakt. Att det funkar bättre. Kanske nyper nån annanstans.

Tjena, jag fick en idé om att jag ville fräscha upp en gammal kronograf som var i lite halvdåligt skick en telda med ett venus 175 verk. Ville också byta ut armband, glas och tvätta allt i ultraljudstvätten sen långsamt plocka ihop med ett riktigt program med rätt oljor på rätt ställen. Nu har det här projektet legat sjukt länge och dags att ta tag i det igen. Längtar efter att ha denna pärla på armen.
ingen som vet vad den här kuggen på bilden kallas och hur man ska tänka med alignment på kuggarna. Jag försöker få dom så tajt som det går, men går inte att få tightare, tips!?
Det här är insidan från ett venus 175 verk.
Dela gärna med er av tips och trix för kronograf montage.
Kollade i dessa när jag pillat med Poljot 3133, kanske kan ge tips!

Är väll så att ”spetsen” i runda hålet på centrumhjulet skall putta till det rörliga när minuten skiftar. Så justeringen skall göras i läget där spetsen når kuggarna på det rörliga hjulet!
Eller så kanske jag tänker fel!

Precis. Spetsen på kronografhjulet ska peta till hjulet där i mitten. Så det hoppar fram ett snäpp. Brukar vara rätt petigt att få det helt rätt. Att det inte lirar helt i kuggspelet mellan hjulen har inte så stor betydelse. Det flyttar sig bara en gång per minut . När kronografen går. Den lilla skruven jag menade . Den justerar hur mycket spetsen går in i kuggarna. Är det för mycket stannar den. För litet hoppar den över. Eller låser sig.

Tillbaka
Topp