• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej allesammans, nykomling till forumet så börjar med att slänga ut en fråga.

Jag vill fördjupa mig inom vintage tank-stil klockor från 1930–50-talet. Tidstypiska, mekaniska, eller fanns de automatiska (?). Vilka tillverkade de bästa klockorna då? Vilka kan man få tag på idag för en rimlig peng? Hur kan man förvänta sig att de går efter en standard service?

Vilka märken/modeller tycker ni är bäst värda att köpa i den här kategorin?

Och finns det något särskilt man bör undvika?

Är vintage-nörd in i benmärgen gällande kläder och kuriosa men inte gett mig in i klockvärlden än. Dags med detta inlägg.

Fridens!
Viktor

Hej allesammans, nykomling till forumet så börjar med att slänga ut en fråga.

Jag vill fördjupa mig inom vintage tank-stil klockor från 1930–50-talet. Tidstypiska, mekaniska, eller fanns de automatiska (?). Vilka tillverkade de bästa klockorna då? Vilka kan man få tag på idag för en rimlig peng? Hur kan man förvänta sig att de går efter en standard service?

Vilka märken/modeller tycker ni är bäst värda att köpa i den här kategorin?

Och finns det något särskilt man bör undvika?

Är vintage-nörd in i benmärgen gällande kläder och kuriosa men inte gett mig in i klockvärlden än. Dags med detta inlägg.

Fridens!
Viktor
Cartier är ju ändå kungen här. Sedan finns det hur många former, storlekar och tillverkare som helst. Tror du får börja söka helt enkelt. Var inte rädd för batteridrivet men mest charm har ju ändå de äldre fram till 60-talet. En lite kul kategori som inte behöver vara speciellt dyr är vattenskyddade rektangulära ur. Vill du ha specifika tips får du nog ange budget.

Finns så mycket från den tiden som är kul och tidstypiskt, och relativt billigt. Boetten är ett bra riktmärke att börja med för kvalitet, där helstål är att föredra. Några har snäppboetter och kan vara lite tunnare, andra skruvade (clamshell t ex), vissa är lätt kupade, andra raka. Många har fasta bandstift vilket kan vara värt att tänka på, eftersom det begränsar vilka band eller länkar som går att använda.

Bidrar med två egna bilder för inspiration. Buren var en tillverkare i mellansegmentet, liksom andra märken som Doxa, Alpina, Olma m.fl, kanske törs man även nämna Eterna, Movado och Zenith i den kategorin även om de brukar vara dyrare. Samtliga tillverkade åtminstone tanks på den tiden, de flesta med in-house-verk. Jaegern får nog anses vara exklusivare. Men prisspannet är ändå överkomligt mellan 1k-10k ungefär.

IMG_7933.jpeg
IMG_3324.jpeg

Finns en massa fina gamla Tissot tanks, för mindre penning. Denna är absolut inte den vackraste men för en spottstyver, räkna därefter med en service på 4-6k(?) för att den ska ticka på utan risk för att bli sen till mötet med älskarinnan.

Senast ändrad:
Har också börjat snegla på tanks & funderar på att buda hem något för att testa hur jag gillar det. Men jag är osäker på hur jag ska bedöma storlek. Gillar lite mindre klockor men tanksen känns ibland väldigt små. Vill ni posta ett par exempel och inkludera mått så hade jag varit mycket tacksam.

Har också börjat snegla på tanks & funderar på att buda hem något för att testa hur jag gillar det. Men jag är osäker på hur jag ska bedöma storlek. Gillar lite mindre klockor men tanksen känns ibland väldigt små. Vill ni posta ett par exempel och inkludera mått så hade jag varit mycket tacksam.
Vad är du bekväm med på runda ur? Rent generellt fungerar fyrkantiga ur i rätt små storlekar då det mer blir som ett armband. Så är bandet 16-17 mm och boetten 23 mm funkar de rätt bra. Tänk Cartier Tank LC. Är de mer avlånga kan du gå ner något på bredden. En LC kanske bärs kanske som en rund 33 mm? LC har rätt stor tavla.

Det ju lite svårt att säga men jag trivs bäst kring 36 mm på runda ur. Men har fått inse att höjden gör väldigt mycket för hur klockor bärs, tanks är väl generellt tunna för att kunna glida in under skjortan. Är nog ändå ute efter något som bärs mer som ett ur än som ett armband.

Det ju lite svårt att säga men jag trivs bäst kring 36 mm på runda ur. Men har fått inse att höjden gör väldigt mycket för hur klockor bärs, tanks är väl generellt tunna för att kunna glida in under skjortan. Är nog ändå ute efter något som bärs mer som ett ur än som ett armband.
En tankform gör dem till något som mer påminner om ett armband, det kommer du inte ifrån. Trivs du med 36 kan du mycket väl trivas med en Tank på 23 mm. Under bör du inte gå till en början. Köpte min första Tank LC för viklåset då jag tyckte den verkade för liten.

Viktiga är att när du väl skaffat en ger den kanske en vecka i sträck på handleden för att vänja dig. Rätt lätt att fastna och gilla de mindre uren efter ett tag.

Senast ändrad:
Bra tips från Aurum.

Jag har haft flera olika vintage-tanks och de bär förvånandsvärt olika, så har du möjlighet att prova så gör det. Rätt bandmatchning kan vara avgörande, tunna följsamma brukar vara bra.

Bra tips från Aurum.

Jag har haft flera olika vintage-tanks och de bär förvånandsvärt olika, så har du möjlighet att prova så gör det. Rätt bandmatchning kan vara avgörande, tunna följsamma brukar vara bra.

Din fina Buren är en ganska rejäl sak för en gammal tank. Där har du säkert gjort en bra affär 😉

Tillbaka
Topp