• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage urverk som inte dragits upp på ett tag hastar först rejält för att sedan gå prickfritt?

ToMiJa

Basic
Ja, som rubriken lyder. Jag har åtminstone ett par vintage klockor som, om de inte dragits upp på ett tag, hastar först rejält. Det kan vara 10-15 minuter fort på en timma och då får jag kanske ställa om klockan ett par ggr tillbaks till rätt tid. Och sedan går de helt prickfritt de två, tre, fyra dygn jag brukar ge dom tid på handleden.

Är detta normalt eller beror det på någon magnetisering som uppstår som sedan ger med sig? Det här förbryllar mig lite. Ifall det är magnetisering, vad är anledningarna?

Låter som samma symtom som vid magnetisering. När sedan magnetiseringen släpper sår går uren normalt. Kolla om du har något elektriskt som kan påverka där du förvarar dina klockor. Mobiltfn, dator, padda, induktionshäll e t c, e t c...

Låter som samma symtom som vid magnetisering. När sedan magnetiseringen släpper sår går uren normalt. Kolla om du har något elektriskt som kan påverka där du förvarar dina klockor. Mobiltfn, dator, padda, induktionshäll e t c, e t c...
Magnetisering är det jag misstänker, men jag vet att hålla skrivbordet som jag har klocklådorna på fritt från allt det du listar. Dock är köket med induktionshäll i rummet bredvid men vägg emellan.. hmmm.
Prime suspect är nu frun som jag kommit på att ha laddat sin telefon på klocklådan.

Nej, minns inte fel eftersom jag alltid kollar hur klockor går.
Gamla slitna kan gå som ett lass skit i olika positioner medans välhållna äldre kan gå som moderna ur.
Aldrig upplevt att dom fortar sig första timmarna för att senare börja gå bra.
Har så mycket klockor så även dom som legat några år har inte haft några såna hyss för sig.

Tillbaka
Topp