• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintageklockornas värdeutveckling 2014 och i framtiden

DrDre

Patek
Borde inte JLC ha potential? Deras vintageklockor är inte särskilt dyra.

Jag håller med dig om att JLC vintage ligger lågt i pris. Det är ju ett av de finare märkena och de har massor av trevliga modeller. Inte minst olika varianter på Memovox från olika tidsepoker.(För den som gillar Steve McQueen så är det också värt att notera att han bar en Memovox i originalversionen av Tomas Crown affair, vilket syns tydligt när han besöker en fruktmarknad tillsammans med privatdetektiven).

Jag misstänker anledningen till att de ligger ganska lågt är service och kanske reservdelar. Jag läste någonstans om någon som ville serva sin JLC och det var också ngn del som skulle bytas. JLC säljer inte delar till oberoende urmakare och därför skickades klockan till Schweitz. Kostnaden blev runt 16 000 kr.

Rent allmänt tror jag därför att vintage som har vanliga outsourcade urverk kan stiga mer eftersom de är så mkt enklare och billigare att underhålla. Vilket är jäkligt synd, för annars hade jag nog haft ett par vintage Memovox i lådan.Kolla bara in den här snabba sökningen:

jlc_image.765341.jpg


jlc_image.765391.jpg
1000w
memovox-automatic.gif


JLCMemoWorld-6_edited-1_zpsc690da4f.jpg
IMG_7757.jpg
jaeger-lecoultre-memovox-e871-caliber-916-tv-screen-automatic-alarm-mint-condition-vintage-watch-vtgwatch.html
7559.jpg
 

KMS

Rolex
En sak som jag funderat lite på.
Går priserna upp och ner överlag eller bara upp på längre sikt? Hur svajjigt kan det vara?
Självklart påverkar inflationen osv.

Om man tar Tudor o Rolex subbar som ex, har dom stadigt gått upp? Snowflakes har väl haft en kraftig uppgång tex.
Vänder det nånsin ner, eller stannar värdeökning bara upp och planar ut?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
En sak som jag funderat lite på.
Går priserna upp och ner överlag eller bara upp på längre sikt? Hur svajjigt kan det vara?
Självklart påverkar inflationen osv.

Om man tar Tudor o Rolex subbar som ex, har dom stadigt gått upp? Snowflakes har väl haft en kraftig uppgång tex.
Vänder det nånsin ner, eller stannar värdeökning bara upp och planar ut?


Jag tror på denna enkla ekvation vad gäller trenden just nu: intresset =marknaden/efterfrågan blir större medan utbudet minskar och möjligtvis periodvis kan ligga konstant. Prisbilden kommer i s f att röra sig lite oregelbundet uppåt. Vintageuren blir ju inte fler som bekant.

På längre sikt så är det förstås svårt att sia om intresset består hos kommande generationer. Men återväxten vi ser verkar ju lovande. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rare will become more rare. Condition key. Frågor på det? Iaf om man vill vinstmaximera. Tyvärr kräver det en del pengar om man vill hoppa på tåget.
 

KMS

Rolex
Ny tanke: hur mycket påverkas vintagedinkorna av märkets nuvarande status?
Kan tänka mig att det påverkar en hel del.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ny tanke: hur mycket påverkas vintagedinkorna av märkets nuvarande status?
Kan tänka mig att det påverkar en hel del.
Tycker Wittnauer är riktigt fina vintagekronografer men hade svårt att köpa en för runt 7000kr för något år sedan med tanke på att märket finns kvar och säljer typ "parfymklockor" idag. Kanske är det Tag Heuers relativt låga status i Sverige som hämmar våra Heuerpriser?
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
...Kanske är det Tag Heuers relativt låga status i Sverige som hämmar våra Heuerpriser?

Låter rimligt. När jag sålde min Tag Autavia nyligen så var det betydligt större intresse och bättre bud från USA och England än från svenska spekulanter. Sen slutade det iofs med en bytesaffär här hemma ändå men hade jag sålt den hade det utan tvekan varit till USA. Känns som Tag har betydligt bättre status där. Sen tycker jag iofs att priserna på vintage Heuer börjat klättra här också.
 

Olaa

Cartier
Jag sökte efter någon lämplig tråd att återuppliva angående vad som händer på vintage; modeller, trender priser odyl.

Jag har själv tappat lite känsla för vad som händer och uppskattar om någon vill skriva av sig lite om tankar vad som händer både högt och lågt!

är 2024 året då fickuren trendar? :cool:
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag sökte efter någon lämplig tråd att återuppliva angående vad som händer på vintage; modeller, trender priser odyl.

Jag har själv tappat lite känsla för vad som händer och uppskattar om någon vill skriva av sig lite om tankar vad som händer både högt och lågt!

är 2024 året då fickuren trendar? :cool:

Jag är själv lite lost i frågan, så kul bump. Det jag märkt under förra året är att det blivit ett jädra drag i Cartier, kanske började tidigare än så t o m. Annars känns det som att konjunkturen haft en svalnande effekt även på vintage. Många som uttrycker att det är svårsålt på KS just nu. Sen har väl folk börjat gräva i 80-90-talskatalogerna lite mer än förut.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag sökte efter någon lämplig tråd att återuppliva angående vad som händer på vintage; modeller, trender priser odyl.

Jag har själv tappat lite känsla för vad som händer och uppskattar om någon vill skriva av sig lite om tankar vad som händer både högt och lågt!

är 2024 året då fickuren trendar? :cool:
...eller året då armbandsuren blir de nya fickuren, jag bävar för detta 😬

Verkar som de klassiska vintageklockorna: Heuer, fyr- och femsiffriga Rolex, vintage Speedy etc. har planat ut för några år sen och sjunkit lite den senaste tiden. Det är semivintage, 80-90-tal som blir dyrare nu.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
...eller året då armbandsuren blir de nya fickuren, jag bävar för detta 😬

Verkar som de klassiska vintageklockorna: Heuer, fyr- och femsiffriga Rolex, vintage Speedy etc. har planat ut för några år sen och sjunkit lite den senaste tiden. Det är semivintage, 80-90-tal som blir dyrare nu.
Har också börjat intressera mig för 80-90 tal. En del klockor är kexiga men det finns mycket kvalitet också, för relativt små pengar. Så som dagens nypriser har blivit så tycker jag verkligen man kan hitta mycket kvalitet på begagnatmarknaden.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nu är jag säkert biased eftersom jag inte följer så många udda modeller eller mindre tillverkare men upplever att populära modeller från de stora tillverkarna och framförallt i bra skick eller ovanliga konfigurationer säljs väldigt dyrt. Tänk typ 50-tals Seamaster, 50 och 60-tals Constellation eller 40-tals Longines.

Medans de riktigt dyra modellerna verkar gå rätt trögt (Speedmaster, SM300 etc om vi pratar Omega) samt uddare modeller / tillverkare som förut betingade dyra priser om de hade något premium-attribut (stepped case, clamshell, oversized, tropical etc).

Min spaning är alltså att: "billigare" 5-20k populära referenser från de stora tillverkarna i bra skick går som tåget medans resten går trögare (jag har ingen koll på saker nyare än 60-talet).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag sökte efter någon lämplig tråd att återuppliva angående vad som händer på vintage; modeller, trender priser odyl.

Jag har själv tappat lite känsla för vad som händer och uppskattar om någon vill skriva av sig lite om tankar vad som händer både högt och lågt!

är 2024 året då fickuren trendar? :cool:
2024 är året när mycket korrigerar. I princip allt utom möjligtvis det ultradyra ska ner. Jag tror inte att någon egentligen tror att något kommer att öka i pris i år. Det kommer att vara sjukt trögt.

Vintage överlag har stått ganska still några år men det finns undantag som typ Cartier (upp) och vissa sportklockor (ner). Marknaden har mognat med en bättre bredd och det känns rimligt efter att alla bara skulle ha sportstål i några år.

Fick jag gissa så tror jag att mycket som gått upp massor de senaste åren kommer att tappa på samma sätt som modernt. Det finns rätt smala nischer där det inte behöver hända massor med efterfrågan för att saker ska gå riktigt dåligt.

Överlag så sälja nästan ingenting alls just nu. Alla är oroliga och man håller hårt i sina pengar. Priser trendar neråt som en naturlig effekt av ekonomin i stort. Jag upplever möjligtvis lite lagg på auktioner där handlare helt slutat köpa men där vanligt folk fortfarande lever kvar i gårdagens prisnivåer. Ge det ett halvår till så har nog också det stannat av. Tids nog så kommer det mesta igång igen men det kommer att ta tid när folk har det sämre och all spekulation ska ur marknaden.

Nu är tid att njuta av det man har och tycker om. :)
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Vintagehadlarrn jag känner väl som säljer alla sorter klockor i dom flesta prisklasser men främst japanska har blivit lite förvånad av att slanka 80 och 90-tals klockor helst av märket Seiko säljer bra.
Gärna rektangulära och guldpläterade.
Det här var ju klockor ingen ville ha för bara några år sen, lite intressant tycker jag.

Här i Japan känner jag inte igen Pers beskrivning av marknaden.

Jag har varit med tillräckligt länge för att känna att det är omöjligt att förutspå om det kommer gå upp eller ner eller vad som kommer att bli hett i framtiden.
Därför köper jag bara klockor som jag har råd med och tycker är roliga utan en tanke på framtida värde.
 

kuma-kun

Audemars
Du känner inte igen att det är trögt? Eller att marknaden mognat och mer än sportstål är hett? Eller att Cartier gått upp mycket senaste åren? :)

Jag var lite otydlig där, känner inte att det är trögt här.
Snart kommer kineserna tillbaka i full styrka med fickorna fulla med sedlar och då blir det shopping skulle jag tro.
 

Olaa

Cartier
bra tankar och spaningar! Tack! Finns ju många,,, timmar av klockstudier inbyggda i dessa uttalanden! :)

Jag har charmats mest av Omegas 50-60 talare, Omega vintageklock-beståndet i Sverige har ju varit unikt och flödat bra med webauktionernas intåg i hushållen senaste >10 åren. Hur mycket "fynd" finns det kvar i gemene mans byrålådor?

Väldigt intressant att följa trender inom allt, inklusive vintageklockor.
 
Topp