• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintertid

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Visst är det härligt med skiftet till vintertid. Nu får man ytterligare chans att trixa med sin klocka. En timma tillbaka.
Men vad säger ni eg om påhittet med sommar / vintertid? Är diskussionen intressant överhuvudtaget, eller är det mer klockor och inte tiden vi vill debattera?
Slänger med en bild på min Tudor. Fortfarande sommartid.
1445716566177.jpg
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Satt och torrpratade med en mäklare för en vecka sedan som är några år äldre än mig. Vi pratade vind, väder och vintertid på grund av att mäklare är sjukt tråkiga människor. Denne mäklare påstod då att vintertid tidigare inföll på vardagar vilket självklart gjorde att folk försov sig. Med anledning av denna tråd googlade jag det mäklaren påstod och se på fan, snubben var visst inte helt tappad.

För mer spännande läsning: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sommartid

Huruvida ändringen av vintertid till söndag berodde på att folk inte klarar av att ställa om klockan är och förblir en gåta.

Edit: insåg precis att mäklaren är tappad.
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Satt och torrpratade med en mäklare för en vecka sedan som är några år äldre än mig. Vi pratade vind, väder och vintertid på grund av att mäklare är sjukt tråkiga människor. Denne mäklare påstod då att vintertid tidigare inföll på vardagar vilket självklart gjorde att folk försov sig. Med anledning av denna tråd googlade jag det mäklaren påstod och se på fan, snubben var visst inte helt tappad.

För mer spännande läsning: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sommartid

Huruvida ändringen av vintertid till söndag berodde på att folk inte klarar av att ställa om klockan är och förblir en gåta.
Intressant läsning. Dessutom kul att se kartorna med vilka länder som växlar tid...
 

joca

Patek
2-Faktor
Diskuteras det inte om vi skulle skippa sommar/vintertid likt andra länder, eller är jag ute och cyklar? :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Känns som det är läge att börja diskutera KS tid, en halvtimme efter vanlig tid? Vi klockentusiaster är väl ändå dem som har rätt och skäl för egen tidszon. Ser inget problem att komma en halvtimme sent på måndag med anledningen att jag och mina vänner på klocksnack.se har tagit ett beslut vad gäller sommar/vinter/KS tid
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns som det är läge att börja diskutera KS tid, en halvtimme efter vanlig tid? Vi klockentusiaster är väl ändå dem som har rätt och skäl för egen tidszon. Ser inget problem att komma en halvtimme sent på måndag med anledningen att jag och mina vänner på klocksnack.se har tagit ett beslut vad gäller sommar/vinter/KS tid

Fast det blir flera tidszoner även på KS. På Vintagedelen är ju alla lite efter.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För att komma ihåg hur klockan ska ställas brukar jag tänka: jag älskar sommaren. På våren vill jag FRAM till sommaren och på hösten vill jag TILLBAKA till sommaren.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
En timmars extra sömn om inte barnet vaknar sin vanliga tid kl 07.00, alltså 06.00 vintertid. Hejdå sovmorgon men det känns bra med en lång dag!
Jamen så är det ju. Hunden håller dåligt reda på att vintertid har börjat. Likaså barnen!! Ingen sovmorgon här inte. Men då passar jag på att klara av gymmet på morgonen...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tur att man har radiosynkroniserade klockor som ändrar till vintertid automatiskt så man är med i matchen. :D
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Vintertid = standardtid. Sverige ligger i tid enligt 15 grader ost om Greenwich, 1 grad = 4 minuter, 15 grader dvs 1 timme. Det hade varit mer logiskt att hela tiden låg på standardtid.

Edit: Förstår man hur detta faktiskt hänger ihop behöver man inga minnesregler...
 
Senast ändrad:
P

Philippe Stern

Guest
Brukar köra "utemöblerna" grejen. Om man nu har blandat ihop eller glömt fram eller tillbaka.
-Sätta fram på våren.
- Sätta tillbaka på hösten.
Sätta tillbaka på hösten? Sätta tillbaka dem på altanen? Wtf? Nej, fick höra att man ska rusa FRAM och möta den härliga VÅREN och på HÖSTEN blir det kallt och mörkt och man ruggar TILLBAKA.
 
Topp