• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa era ikoner

RobertD

Ingenting
2-Faktor
När jag skulle natta dagens klocka slog det mig att jag har fyra av klockvärldens "ikoner" i lådan. Självklart inte de mest exklusiva ikonerna, i originalutförande, men kanske moderna former av "radhusikoner"... :)

Känns rätt viktigt att stanna upp ibland och inse att man är fantastiskt bortskämd.

Så, vad är det jag pratar om då?

En Submariner - dykarklockans "urfader" (pun intended)

En GMT - alla wannabe-globetrotters våta dröm

En Seamaster - fattigmans-Submarinern och mångas första instegsklocka till detta härliga intresse/beroende

En Speedmaster - kanske den mest ikoniska av alla överkomliga klockor, en klocka som förr eller senare passerar genom de flesta klocklådor

3f9f2b70b1caa822b8d4b7109061f16f.jpg


Känner mig förvånansvärt komplett med dess fyra klockor. (Men ni kan vara lugna, det är nog bara tillfälligt... ;))

Fyll gärna på med de "ikoner" ni sitter på. Oavsett om det är modernt eller vintage, radhusikoner eller isade platina-DDs... ;)

Visa de där magiska klockorna, som har gjort ett avtryck i klockhistorien.

/Robert
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
När jag skulle natta dagens klocka slog det mig att jag har fyra av klockvärldens "ikoner" i lådan. Självklart inte de mest exklusiva ikonerna, i originalutförande, men kanske moderna former av "radhusikoner"... :)

Känns rätt viktigt att stanna upp ibland och inse att man är fantastiskt bortskämd.

Så, vad är det jag pratar om då?

En Submariner - dykarklockans "urfader" (pun intended)

En GMT - alla wannabe-globetrotters våta dröm

En Seamaster - fattigmans-Submarinern och mångas första instegsklocka till detta härliga intresse/beroende

En Speedmaster - kanske den mest ikoniska av alla överkomliga klockor, en klocka som förr eller senare passerar genom de flesta klocklådor

3f9f2b70b1caa822b8d4b7109061f16f.jpg


Känner mig förvånansvärt komplett med dess fyra klockor. (Men ni kan vara lugna, det är nog bara tillfälligt... ;))

Fyll gärna på med de "ikoner" ni sitter på. Oavsett om det är modernt eller vintage, radhusikoner eller isade platina-DDs... ;)

Visa de där magiska klockorna, som har gjort ett avtryck i klockhistorien.

/Robert


Du behöver en dresswatch! Nej men seriöst, grymt fina klockor.
Tror att de flesta skulle behöva stanna upp och njuta mer. Det gäller inte bara oss klocknördar. Utan dagens moderna människa generellt.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Min ikon.
64e18ed99cad2450eccb36595ccd21ea.jpg


Mer on topic. En Gmt-master har varit en stor ikon för mig, nu när jag har en är jag väldigt nöjd.
Men köttet är svagt, jag vill ha en Daydate och en iwc ingenieur. Efter det är jag nöjd, ett tag. Sen säljer man alla för att att köpa en vintage fifty fathoms och en nautilus.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
En modern budgetikon i form av en Skx007: Tar en hel del från det gamla arvet och lägger till lite. Nästan alla har vi haft en, den är inte jättespännande men de flesta är nog villiga hålla med om att för en tusing får man rätt mkt.

DSC_0232.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har bare to klokker nå, men de er vel begge ikoner:happyhappy:

Audemars Piguet Royal Oak
80lfTXR.png


Rolex GMT-Master
utHMuIs.png


Har også ett skikkelig ikon som har vært i produksjon i over 80 år på vei med Fedex fra Schweiz;)

Riktigt grymt! Precis så! En AP RO står högt upp på önskelistan. Tyvärr lite out of reach just nu. Men någon gång, absolut!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ja hur definieras en ikon? Jag anser som yonsson att den har betydelse i historien (om han nu tycker det, men jag tolkar det så).
Tex. så var det en Rolex som satt på armen när den första kvinnan simmade över Engelska kanalen, men har tyvärr inte sett den modellen i tråden.
Rolex-Mercedes-Gleitze-Oyster-Daily-Mail-300dpi.jpg


Har inte heller sett en Blancpain Fifty Fathoms som jag tycker är den första moderna dykaruret :)

blancpain-fifty-fathoms-1953-2.jpg


Speedmastern var ju först på månen, men först i rymden på en promenad var en en Poljot, eller Strela som de även kunde heta.
strela.jpg



Nu äger jag ingen av dessa, men det är vad jag anser vara ikoner.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ja hur definieras en ikon? Jag anser som yonsson att den har betydelse i historien (om han nu tycker det, men jag tolkar det så).
Tex. så var det en Rolex som satt på armen när den första kvinnan simmade över Engelska kanalen, men har tyvärr inte sett den modellen i tråden.
Rolex-Mercedes-Gleitze-Oyster-Daily-Mail-300dpi.jpg


Har inte heller sett en Blancpain Fifty Fathoms som jag tycker är den första moderna dykaruret :)

blancpain-fifty-fathoms-1953-2.jpg


Speedmastern var ju först på månen, men först i rymden på en promenad var en en Poljot, eller Strela som de även kunde heta.
strela.jpg



Nu äger jag ingen av dessa, men det är vad jag anser vara ikoner.


Håller med! Helt klart ikoner. Min tanke var dock att lägga upp bilder på klockor man äger, som man av någon anledning tycker är en ikon. Om det sedan är en klocka med med en jesusbild på urtavlan eller något helt annat låter jag vara upp till den individuella bedömningen. Det är väl det som gör det roligt? :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Håller med! Helt klart ikoner. Min tanke var dock att lägga upp bilder på klockor man äger, som man av någon anledning tycker är en ikon. Om det sedan är en klocka med med en jesusbild på urtavlan eller något helt annat låter jag vara upp till den individuella bedömningen. Det är väl det som gör det roligt? :)

Ja absolut! Jag tolkade det dock som ikoner i historien eller att de varit med om något/ burits av någon som gett klockan ikonstatus.

Postar folk bilder på sin random favvo Rolex så blir det ju som "dagens klocka" eller hur ser din samling ut idag, bara min tanke.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Mina ikoner i form av klockgodis att vila ögonen på...

Skydwellern självklart.
2014-09-12 10 26 14.jpg

PLatina DD likaså..
2014-09-19 07 20 59.jpg

Daytona inte att förglömma.
2014-10-02 07.23.41.jpg

GMT Nipple platsar också in..
IMG_20140831_122039.jpg

Rödsub 1680 är också given...
IMG_20140930_074038.jpg

Rosé DD hävdar sig bra ibland ikonerna
IMG_20140928_095414.jpg


Ett litet axplock av ikoner som det ser ut idag, men det ändras ständigt! :)
 
Topp