• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa upp era hemmabyggda klockor

Brok

Basic
2-Faktor
Hej,

Jag har försökt leta efter en dedikerad showroom-tråd där alla kan visa sina klockbyggen, men inte hittat någon. Jag börjar med mitt allra första bygge, där jag köpt case, urtavla, visare och urverk från AE och satt ihop. Jag fick också tillverkat en egen logo som jag klistrade på. Urverket är ett NH35 som tickar på fint. Jag har byggt flera klockor efter denna, men den här var mina första stapplande steg in i världen för hemmabyggen och får inleda detta showroom.

Vad har ni byggt? Visa upp era alster här.

1717144224688.jpeg
 

Brok

Basic
2-Faktor
Här är mitt bygge som ännu inte är klart.
Tavla/Case/Bezel och Krona egentillverkat.
Urverk ett HR 2538 Microrotor och köpta visare där visarna skall bytas ut mot egentillverkade. Band ett blått Tropic liknande gummiband.
IMG_3365.jpeg

IMG_6781.jpeg
Har följt din tråd och ditt bygge ligger på en helt annan nivå. Hatten av för detta fantastiska konstverk. Hantverk av den högre skolan, väldigt spännande att få följa.
 

Brok

Basic
2-Faktor
Här är en av klockorna jag byggde tidigt i våras. Jag fick syn på en Blaken Submariner Date "Lucky Red", vilket blev inspirationen till detta bygge. Jag köpte urverk Nh35, submariner case, röd urtavla och röd bezel ring, samt silverfärgare Mercedes-visare som jag satte ihop. Jag har också fått en logo specialtillverkade som sitter på. Jag köpte senare röda visare som sitter på nu för omväxlings skull. Armbandet är 5-länks vilket jag tycker passar bra. En äkta Brok Sub Red.
IMG_20240701_111247.jpg
 

Brok

Basic
2-Faktor
Jag har testat att göra egna urtavlor, dock inte från scratch. Jag har köpt blanka urtavlor och med olika material testat mig fram. Efter mycket om och men har jag till slut gjort en prototyp som fortfarande kräver mycket jobb, men som ger en fingervisning iaf. Jag gjorde den blå till mig själv och de andra två till mina bröder. Jag har använt bl a sand från en strand som betyder mycket för oss. Jag har inte hittat ett bra sätt att mäta ut korrekt vinkel mellan 5 minuters-markörerna (30 grader), så om någon har tips på hur man enklast gör detta, tas det tacksamt emot. Framöver vill jag även applicera lume, och jag har även varit inne på pad-printing.
IMG_20240702_100923.jpg

IMG_20240227_211215.jpg

IMG_20240227_211148.jpg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
För att få till 30 graders delningen enkelt kan man skriva ut en bild på en tavla i skala 1:1 och sen bara sticka hål genom index så man får till layouten.

Snygga färger på tavlorna 😊
 

Brok

Basic
2-Faktor
För att få till 30 graders delningen enkelt kan man skriva ut en bild på en tavla i skala 1:1 och sen bara sticka hål genom index så man får till layouten.

Snygga färger på tavlorna 😊
Ja det var ett bra tips, tack så mycket. Jag använde ett typ overheadpapper som jag la mot en klocka och målade ut markörerna och som sen fick agera mall. Det blev inte helt bra, så jag ska testa ditt förslag.

Tack! Jag blev nöjd med färgerna och strukturen i urtavlan.
 

Brok

Basic
2-Faktor
Nu har jag fått hem grejer till ena klockbygget. Tyvärr var jag lite för ivrig att bygga, så jag glömde att ta kort under arbetets gång.
IMG_20240808_203019.jpg

IMG_20240808_203030.jpg

IMG_20240808_203207.jpg

IMG_20240808_203242.jpg

Jag har alltid älskat explorer 2 och har därför valt att bygga min egen homage. Ingen förstoring och mitt egen logo på. Ett riktigt strap monster. För första gången gick allt smidigt och lätt och jag är nöjd med bygget.

Jag passade på att byta visare på min "Lucky Red" homage från röda till silvriga. Mycket lättare att faktiskt avläsa tiden och mer åt den faktiska "Lycky Red". Behöll den röda sekund visaren dock.
IMG_20240808_204300.jpg
 

Hanky6

Basic
Seiko Moonwatch
Nu har ju jag inte byggt eller tillverkat några av delarna utan bara monterat lite olika am-delar, men tänker att det förhoppningsvis är här min senaste klocka får vara med….
Har flera vanliga Omega Moonwatches men kände att de alla saknade lite måne så att säga.
 

Bilagor

  • IMG_3652.jpeg
    IMG_3652.jpeg
    426.6 KB · Visningar: 1
  • IMG_3654.jpeg
    IMG_3654.jpeg
    417.4 KB · Visningar: 2
  • IMG_3653.jpeg
    IMG_3653.jpeg
    341.8 KB · Visningar: 2

Brok

Basic
2-Faktor
Seiko Moonwatch
Nu har ju jag inte byggt eller tillverkat några av delarna utan bara monterat lite olika am-delar, men tänker att det förhoppningsvis är här min senaste klocka får vara med….
Har flera vanliga Omega Moonwatches men kände att de alla saknade lite måne så att säga.
Wow riktigt cool! Var har du fått tag på urtavlan?
 

Datapata

Basic
2-Faktor
Nu har jag fått hem grejer till ena klockbygget. Tyvärr var jag lite för ivrig att bygga, så jag glömde att ta kort under arbetets gång.
IMG_20240808_203019.jpg

IMG_20240808_203030.jpg

IMG_20240808_203207.jpg

IMG_20240808_203242.jpg

Jag har alltid älskat explorer 2 och har därför valt att bygga min egen homage. Ingen förstoring och mitt egen logo på. Ett riktigt strap monster. För första gången gick allt smidigt och lätt och jag är nöjd med bygget.

Jag passade på att byta visare på min "Lucky Red" homage från röda till silvriga. Mycket lättare att faktiskt avläsa tiden och mer åt den faktiska "Lycky Red". Behöll den röda sekund visaren dock.
IMG_20240808_204300.jpg

Coolt med egen tavla.

Hur upplever du monteringen av GMT visaren?
 
Topp