• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa upp era hemmabyggda klockor

IMG_1947.jpeg
Mitt ”sprite” GMT hemmabygge i ett kot från DIY watches!
Kul som attan att bygga, finish över förväntan
Riktigt snyggt. Jag gillar verkligen färgkombon!
 
Det var lite besvärligt faktiskt. Jag trodde först att jag hade beställt grejer som inte passade ihop, men till slut lyckades jag få på den. Har du erfarenhet av detsamma?
Instruktionerna jag läst hade skrämt upp mig ordentligt kring monteringen så jag var väldigt nojjig att ha av axeln som man fäster den på.
I slutändan var det lättare än min förväntan men väldigt pilligt 😅
 
Lite OT men hittar inga bra sökresultat, beställer ni från någon specifik "store" på eBay eller Ali eller bara den med bäst reviews?
 
Vad behöver man ha med sig och tänka på om man vill börja MODa? Vilka delar är lättare och bara ”köra på” och vad bör man akta sig för? Så det inte säger ”pjong” och fjädrar flyger åt alla håll
 
Instruktionerna jag läst hade skrämt upp mig ordentligt kring monteringen så jag var väldigt nojjig att ha av axeln som man fäster den på.
I slutändan var det lättare än min förväntan men väldigt pilligt 😅
Hmm, ja instruktioner kanske man skulle läst innan man började :) Men det har ju gått bra ändå.
 
Tack! Jag är riktigt nöjd.
Bland det jobbigaste är att byta glas tycker jag och jag är lite osäker på om jag vill slimma ner denna med ett plattare glas och kanske t om ett tunt boettlock men jag vettefan om jag orkar när den här är tät till 200m (trycktestad).

IMG_8004.jpeg
Byta glas har jag aldrig vågat mig på ännu. Jag trycktestar inte mina klockor men jag vill gärna göra det så man kan känna sig mer fri i användningen. Hur gör du för att trycktesta?
 
Byta glas har jag aldrig vågat mig på ännu. Jag trycktestar inte mina klockor men jag vill gärna göra det så man kan känna sig mer fri i användningen. Hur gör du för att trycktesta?

Att byta glas är egentligen inte så svårt om man har rätt utrustning men jag tycker att det är ganska jobbigt.

Trycktestet utförde jag go Klockmaster Globen när det begav sig.
Kostade ett par hundralappar.
 
Byta glas har jag aldrig vågat mig på ännu. Jag trycktestar inte mina klockor men jag vill gärna göra det så man kan känna sig mer fri i användningen. Hur gör du för att trycktesta?
Vill man börja investera lite i verktyg kan man trycktesta själv med en sån här maskin. Finns kinavarianter av denna för billig peng, har själv inte erfarenhet av dom men gissar att det duger bra.
IMG_3908.jpeg
 
Att byta glas är egentligen inte så svårt om man har rätt utrustning men jag tycker att det är ganska jobbigt.

Trycktestet utförde jag go Klockmaster Globen när det begav sig.
Kostade ett par hundralappar.
Hmm får kanske kolla på det. Kan ju bli lite dyrt om man har många klockor man byggt och vill trycktesta. Men det kan det kanske vara värt.
 
Vill man börja investera lite i verktyg kan man trycktesta själv med en sån här maskin. Finns kinavarianter av denna för billig peng, har själv inte erfarenhet av dom men gissar att det duger bra.
IMG_3908.jpeg
Jag har tittat på att införskaffa mig en sådan, men vad jag förstår (vilket kanske är fel) så kan man bara trycktesta upp till 6 bar på de kinamodeller jag hittat. Jag hade önskat åtminstone upp till 10 bar.
 
Seiko Moonwatch
Nu har ju jag inte byggt eller tillverkat några av delarna utan bara monterat lite olika am-delar, men tänker att det förhoppningsvis är här min senaste klocka får vara med….
Har flera vanliga Omega Moonwatches men kände att de alla saknade lite måne så att säga.
Kreativt! Riktigt schysst 😁
 
Vill man börja investera lite i verktyg kan man trycktesta själv med en sån här maskin. Finns kinavarianter av denna för billig peng, har själv inte erfarenhet av dom men gissar att det duger bra.
IMG_3908.jpeg
Jag har kinavarianten av denna! Innan köpet kollade jag igenom lite reviews som verkade lovande. En kille testade mot dykdator och det utlovade trycket stämde väl överens med vad dykdatorn visade. Den tappar heller inte tryck över tid, så packningarna verkar vara nog så täta. Man kan trycktesta till 6 bar och den fanns att få för cirka 1500 kr när jag köpte min. Fungerar bra för hemmabruk tycker jag. Jag köpte min mest för att slippa gå till urmakaren titt som tätt. Jag pillar inte alls med mina klockor men både duschar och badar med dem, så jag uppskattar den extra trygghet som en egen trycktestare ger. Brukar trycktesta alla nyförvärv samt omtesta alla klockor ett par gånger om året. Det är ju verkligen en snabb och smidig procedur.
 
Jag har kinavarianten av denna! Innan köpet kollade jag igenom lite reviews som verkade lovande. En kille testade mot dykdator och det utlovade trycket stämde väl överens med vad dykdatorn visade. Den tappar heller inte tryck över tid, så packningarna verkar vara nog så täta. Man kan trycktesta till 6 bar och den fanns att få för cirka 1500 kr när jag köpte min. Fungerar bra för hemmabruk tycker jag. Jag köpte min mest för att slippa gå till urmakaren titt som tätt. Jag pillar inte alls med mina klockor men både duschar och badar med dem, så jag uppskattar den extra trygghet som en egen trycktestare ger. Brukar trycktesta alla nyförvärv samt omtesta alla klockor ett par gånger om året. Det är ju verkligen en snabb och smidig procedur.
Orsaken till att jag inte köpt en är att jag vill ha en som kan testa trycket till 10 bar och än så länge har jag inte hittat någon. Men det kanske inte är någon större skillnad mellan 6 bar eller 10 bar i den praktiska användningen (dusch, simma i pool/hav, snorkling) om man inte planerar tubdyk?
 
Jag har kinavarianten av denna! Innan köpet kollade jag igenom lite reviews som verkade lovande. En kille testade mot dykdator och det utlovade trycket stämde väl överens med vad dykdatorn visade. Den tappar heller inte tryck över tid, så packningarna verkar vara nog så täta. Man kan trycktesta till 6 bar och den fanns att få för cirka 1500 kr när jag köpte min. Fungerar bra för hemmabruk tycker jag. Jag köpte min mest för att slippa gå till urmakaren titt som tätt. Jag pillar inte alls med mina klockor men både duschar och badar med dem, så jag uppskattar den extra trygghet som en egen trycktestare ger. Brukar trycktesta alla nyförvärv samt omtesta alla klockor ett par gånger om året. Det är ju verkligen en snabb och smidig procedur.
Man bör dock trycktesta utan urverk i boetten. Läcker klockan och blir fylld med luft och sen sänks ner i vattnet och man släpper på trycket är det en risk att glaset flyger ut. Då har du vatten i hela urverket sen.
 
Man bör dock trycktesta utan urverk i boetten. Läcker klockan och blir fylld med luft och sen sänks ner i vattnet och man släpper på trycket är det en risk att glaset flyger ut. Då har du vatten i hela urverket sen.
Jag torrtrycker den först såklart. Enligt instruktionerna ska man pumpa upp trycket till 6 bar medan klockan hänger i luften, sedan vänta 5 minuter så att eventuell luft hinner tränga in i eventuella läckor, sedan släppa på trycket snabbt medan klockan hänger kvar på kroken. Om glaset inte ploppar ut och allt verkar grönt pumpar man upp trycket igen, väntar återigen i fem minuter och går vidare till att testa med vatten. Det måste väl ändå den gängse proceduren? Inte att meckla ut urverket varje gång man vill trycktesta sina klockor. Det låter ju vansinnigt komplicerat. Jag skulle aldrig börja skruva i mina klockor.
 
Orsaken till att jag inte köpt en är att jag vill ha en som kan testa trycket till 10 bar och än så länge har jag inte hittat någon. Men det kanske inte är någon större skillnad mellan 6 bar eller 10 bar i den praktiska användningen (dusch, simma i pool/hav, snorkling) om man inte planerar tubdyk?
Nej, jag skulle säga att det inte har någon praktisk skillnad om man inte dyker på riktigt.
 
Tillbaka
Topp