• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vitguld eller platina?

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hur fan repar du det?!

Jobbar med verktyg gjorda av wolframkarbid, alltså typ borr-, fräs-, svarv-verktyg.

24FBC4E3-9D1D-429E-B2CD-DF0F615319A3.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tungstensringar har ju sneglat på som en utmanare till titanet som ett billighetsalternativ på sistone. Lägger ingen värdering i det, men om jag klämde handen ordentligt och hade en tungstensring på fingret så akull jag nog bli rejält ledsen. Inte helt enkelt att få bort ringen då.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag och frugan kör silver ringar.
Kärlek handlar inte om dyra ringar och fancy bröllop. Vi gifte oss i samband med en bilträff och sedan hade en fest på en barn pool fylld av öl.

Pengarna gör sig bättre på roligare saker än ringar tycker jag iallafall :)
Och silver ringen ser rätt bra ut än trots att den är på varje dag i garaget.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag och frugan kör silver ringar.
Kärlek handlar inte om dyra ringar och fancy bröllop. Vi gifte oss i samband med en bilträff och sedan hade en fest på en barn pool fylld av öl.

Pengarna gör sig bättre på roligare saker än ringar tycker jag iallafall :)
Och silver ringen ser rätt bra ut än trots att den är på varje dag i garaget.
Absolut rätt tänkt. Man ska tänka ett varv till på vad man egentligen VILL ha, och inte på vad "folk" brukar ha.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Köpte PT (Cartier)
Damen fick med is på och jag kör utan is. Fina ringar, men att påstå att inte PT repas är bullshit.
Det blir dock inga djupare repor som det blir med vitt guld.

Gillar PT bättre än guld. Priset är en nackdel om man bryr sig om det.

Nu var det varken förlovningsringar eller något annat. Ett spontaninköp då jag egentligen bara skulle visa att det finns alternativ till rött guld.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Köpte PT (Cartier)
Damen fick med is på och jag kör utan is. Fina ringar, men att påstå att inte PT repas är bullshit.
Det blir dock inga djupare repor som det blir med vitt guld.

Gillar PT bättre än guld. Priset är en nackdel om man bryr sig om det.

Nu var det varken förlovningsringar eller något annat. Ett spontaninköp då jag egentligen bara skulle visa att det finns alternativ till rött guld.
Har någon påstått att platina inte repas? Alla material repas.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Har någon påstått att platina inte repas? Alla material repas.

Nja, det var väl en liten överdrift från min sida.
Att det är reptåligare/ hårdare än guld har någon skrivit. Men det blir fort repor även i PT.
Jämförelsen med AU/PT hade lika gärna kunnat vara att AU & SS316 och påvisa att SS316 inte repas lika lätt.

Går man in på första bästa sida där man säljer PT ringar så kommer "reptåligheten" fram som ett argument med ganska så stor säkerhet.
 

oystercase

Cartier
Då platina är 95% ren medan guld är 75% som mest I smyckeslegeringar så går det åt 20% mer platina än guld per volymsenhet. Dessutom är platina ca 30% tyngre än 18k guld vilket innebär fler gram för en ring med samma dimensioner. Detta gör att platinaringar kan vara dyrare även om grampriset är lägre. Största anledningen till prisskillnaden är dock betydligt svårare bearbetning/tillverkning med platina. Sedan påverkas prissättningen så klart av att platina historiskt sett varit betydligt dyrare än guld som @Aurum kommenterade.

Platina är betydligt mer rep, slitage och "ding" tåligt än guld. Idealt klockmaterial. Mer korrosionstpligt än alla rostfria stål, missfärgas inte som guld kan o snyggare färg än Vitguld.
Pt är kung!
IMG_20190105_221220.jpg
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Då platina är 95% ren medan guld är 75% som mest I smyckeslegeringar så går det åt 20% mer platina än guld per volymsenhet. Dessutom är platina ca 30% tyngre än 18k guld vilket innebär fler gram för en ring med samma dimensioner. Detta gör att platinaringar kan vara dyrare även om grampriset är lägre. Största anledningen till prisskillnaden är dock betydligt svårare bearbetning/tillverkning med platina. Sedan påverkas prissättningen så klart av att platina historiskt sett varit betydligt dyrare än guld som @Aurum kommenterade.

Platina är betydligt mer rep, slitage och "ding" tåligt än guld. Idealt klockmaterial. Mer korrosionstpligt än alla rostfria stål, missfärgas inte som guld kan o snyggare färg än Vitguld.
Pt är kung!
IMG_20190105_221220.jpg

Nja, finns en hel del 23k smycken. Dock inte i Sverige.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Repar wolfram-/tungstens-karbid dagligen. :)

Men har hört att man gör ringar i det nu för tiden, hade funderingar på att låta göra en ring i 904L om jag själv skulle gänga mig någon gång men en wolfram-ring är fasen snäppet ännu coolare. Sen kan man ju PVDa den i någon fräsig färg.
Sorry för OT, men en polare svarvade mig en titanring. Skoj material tycker jag. Inte reptåligt men skön lyster. Kanske lite väl rått för att vara vigselring dock...904L hade ju varit lite mer nedtonat då.
282797B4-565A-4B63-8A44-DAFBD4BFD65E.jpeg
 
Enkelspårigt här, man kan ju ha ringar med flera metaller/legeringar. Själv är jag fattig och valde vit/gulguld i ringen som jag kan rotera efter tycke och smak.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jodå. Din farmors vigselringar var nog i 23K. Eller farmors mors, om du är en av kidzen.

Ja, visst finns det. Det går säkert även att specialbeställa i butiker också.
Men det är nog väldigt ovanligt att stöta på nya 23k i butik, så att säga.
Har haft en ring i 23k. Rätt så tjock var den, men den blev fort deformerad.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Ja, visst finns det. Det går säkert även att specialbeställa i butiker också.
Men det är nog väldigt ovanligt att stöta på nya 23k i butik, så att säga.
Har haft en ring i 23k. Rätt så tjock var den, men den blev fort deformerad.
Är de inte alltför tunna så går det ändå att få viss hårdhet i 23k ringar. Men mjukt är det.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hade en rätt tjock en på 15,2g
Håller att man klättrar i några stegar så blir den deformerad
Viktmässigt låter som det hade varit möjligt att få den ringen styvare men som en ring i 18 kan den aldrig bli. Det är också anledningen till att många använde sk. vardagsringar som alternativ för att spara på sin 23k-ring.
 

oystercase

Cartier
Viktmässigt låter som det hade varit möjligt att få den ringen styvare men som en ring i 18 kan den aldrig bli. Det är också anledningen till att många använde sk. vardagsringar som alternativ för att spara på sin 23k-ring.
Även ex Krugerrand och vissa guldföremål görs i högre renhet än 18k.men det är inte smyckeskvalitet. Att man gör det beror på att det då håller investeringskvalitet. 23k ringen blev på så sätt en värdebärare för "dåliga tider" Dock hopplöst mjukt så det slits och missformas väldigt snabbt/lätt.
 
R

Red Scream

Guest
Tack för alla svar och synpunkter! Det blir platina. Nu är det bara ytan kvar - ända fram tills i förrgår utgick jag från att den skulle vara blankpolerad, men nu börjar det smyga in sig andra tankar... kanske en lite lätt frostad yta? :eek::D
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tack för alla svar och synpunkter! Det blir platina. Nu är det bara ytan kvar - ända fram tills i förrgår utgick jag från att den skulle vara blankpolerad, men nu börjar det smyga in sig andra tankar... kanske en lite lätt frostad yta? :eek::D
Välj blank! Alla typer av matterade ytor blir snabbt väldigt tråkiga ut, oavsett material. De repor som kommer att göras på ringen blir blanka och syns förbaskat väl mot matta ytor. En blank ring går mer eller mindre alltid att enkelt återställa till sin forna glans. Det är det rådet jag ger mina kunder när de väljer ytbehandling. Vilken tillverkare blev det?
 
R

Red Scream

Guest
Välj blank! Alla typer av matterade ytor blir snabbt väldigt tråkiga ut, oavsett material. De repor som kommer att göras på ringen blir blanka och syns förbaskat väl mot matta ytor. En blank ring går mer eller mindre alltid att enkelt återställa till sin forna glans. Det är det rådet jag ger mina kunder när de väljer ytbehandling. Vilken tillverkare blev det?
Tack för input! Det lutar åt Gunnar Fahlström. Anders i Mälarhöjden finns kvar som bubblare dock.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
En guldsmed jag snackade med bar en 24k guldring. När jag frågade om den var väldigt mjuk hävdade han att den är tillräckligt hård då han hade bearbetat den, utan att nämna några tekniska detaljer.
 
Topp