• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vitt guld, vad är det?

Här är en kort filmsnutt om hur rolex tar fram sitt Everose.. Borde väl kanske vara nån liknande metod för vitguld också?

Intressant. Min mormors Datejust lider av just detta fenomen

dj18k.png

dj18k2.png

Går det att bli kvitt oxidationen på nåt sätt?

Vet faktiskt inte, på polerade ytor är det lätt, typ tandkräm men på borstade behöver man ta hjälp av kemi för att inte förstöra finishen.

Precis så. Det luriga är att rosa/rött guld ofta först oxiderar till en gulguldsfärg... 100% rent guld oxiderar väl knappt men om man går ned till 75% (18k) finns det ju mer som kan oxidera. Kul när man ser guld som oxiderat i regnbågens färger. Tyvärr blir det oftast mest svart.

Intressant - tack för svaret Aurum

18k = 18/24 rent guld.
24k är alltså rent finguld.

Kan även vara stämplat "750" vilket är 750/1000 (tusendelar istället för 24e delar)

Platina är segt och hårt och behöver knappt legeras, så det är stämplat typ "950" eller "900"

Bra info aboynamedsue! Grattis förresten till din keeper! :)

Är det fler än jag som tycker att vitt guld ser ut som en diskbänk i ett hyreshus? ;) Tänker främst på smycken i vitt guld och inte så mycket på klockor. Men det går inte att förneka att det ser snyggare ut med en vitguldsring bredvid en stålklocka jämfört med en ring i rött guld och stålklocka. Synd bara att vitt guld blir så shabbigt snabbt och måste rodineras titt som tätt.

Precis så. Det luriga är att rosa/rött guld ofta först oxiderar till en gulguldsfärg... 100% rent guld oxiderar väl knappt men om man går ned till 75% (18k) finns det ju mer som kan oxidera. Kul när man ser guld som oxiderat i regnbågens färger. Tyvärr blir det oftast mest svart.

Vissa äldre rolex har väl dessutom boetter i 14 k guld, dvs än större oxideringsrisk?

Bra info aboynamedsue! Grattis förresten till din keeper! :)

Är det fler än jag som tycker att vitt guld ser ut som en diskbänk i ett hyreshus? ;) Tänker främst på smycken i vitt guld och inte så mycket på klockor. Men det går inte att förneka att det ser snyggare ut med en vitguldsring bredvid en stålklocka jämfört med en ring i rött guld och stålklocka. Synd bara att vitt guld blir så shabbigt snabbt och måste rodineras titt som tätt.

Tror fan dock jag föredrar en diskbänk i ett hyreshus, framför en polerad granitskiva och guldkranar i en mexitegelvilla. ;)

För övrigt kan nämnas att smycken i orodierat vitguld kan vara jäkligt snygga. Har en pysmysig färg, särskilt då ytan är lite ruff.

Sen är vitguld från USA ofta vitare än har i Europa, på grund av mer nickel. Vi hade det gär också förr i tiden, så gamla vitguldssmycken kan vara orodierade men vita.

För oxider finns Haggertys kvalitetsprodukter för hemmabruk. Läs instruktionen och njut av rent och fint.
Men, 18K blir inte nämnvärt oxiderat, utan det är för det mesta lort och småpartiklar av andra metaller som kan fastna och sedan oxidera. Gör rent först!

Ultrad länk och isärpetad klocka med ultrad boett är en bra början.

Platina och Palladium > vitguld

Både när det gäller färg, slitstyrka och korrosionsbeständighet

Palladium är ju även ett bra alternativ till förvovnings/vigselringar om man har begränsade resurser men inte vill ha silver (och inte råd med VG). Hårdare än silver (går att fatta in stenar på ett relevant sätt), "typ" den färg man vill åt och man behöver inte rodiera det heller.

Pallar inte scrolla alla sidor, men det finns som sagt många olika vitguldslegeringar. Har vitguldsindex med den högre graden guld i sig, men det vanligaste är att man har en lite lägre halt.

Jag hörde att man idag (i sverige?) inte klassar guld under 12k som just guld, eftersom det då till mindre än hälften består av just guld. Har dock sett ner till 9k bland vintage. Nån som vet om det produceras 9/10k idag?
En till parentes/kuriosa är att guld nyligen gick om platina i råvarupris. Det har dock ännu inte påverkat produktpriserna, då platina fortfarande är dyrare.

Jag hörde att man idag (i sverige?) inte klassar guld under 12k som just guld, eftersom det då till mindre än hälften består av just guld. Har dock sett ner till 9k bland vintage. Nån som vet om det produceras 9/10k idag?
En till parentes/kuriosa är att guld nyligen gick om platina i råvarupris. Det har dock ännu inte påverkat produktpriserna, då platina fortfarande är dyrare.

Guld har väl varit dyrare tidigare med? Iofs lite missvisande då man använder platinan renare samt att den är lite mer svårarbetad, men att de skall kosta det dubbla på armbandsur känns lite sådär...

Var inte de där guldreglerna från förr, gäller de än idag? Kommer ihåg att jag läste om det tidigare. Det är ju tyvärr inte lag på kontrollstämplar så som kattfot längre, lite synd då det är charmigt med guld/silverstämplar. Har tex sett att vissa svensksålda guldrolex har svenska kontrollstämplar.

9K är vanligt på Guldfynd och liknande kedjor. Gärna i kombination med ihåliga länkar.

Blir billigt och....sisådär.

Platina är fortfarande dyrare än guld som råvara till smyckestillverkning, dock inte alls lika mycket som tidigare. Beroende på vad man köper för material kan man till exempel (som kund, inköpspris håller jag tyst om ;)) få betala runt 700/g för platina och strax under 600 för guld.

På ringar har en av Sveriges största leverantörer en femhunka per ring i tillägg för vitguld, de andra har samma pris.

Mycket intressant tråd, men den vore ännu bättre med en massa bilder på vitguldsklockor (med fördel day-date)... :)

Kemi!

Jag misstänker att Rolex och andra tillverkare har riktigt bra koll/kvalité på sina ädelmetaller.

Ingen häxblandning från Vårby...

Mycket intressant tråd, men den vore ännu bättre med en massa bilder på vitguldsklockor (med fördel day-date)... :)

Gammal bild på samma dd som ovan. Dj:n är inte min då...
IMAG2955.jpg

Hittar ingen bild på platina dd:n, så en stulen bild på en nifty platinaspeedy får hänga med
5.jpg

Och en lite udda vitguldsdaytona jag aldrig köpte
5.jpg

Bilagor

• IMAG4143.jpg
    IMAG4143.jpg
    147.9 KB · Visningar: 51
Tillbaka
Topp