Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Intressant. Min mormors Datejust lider av just detta fenomen
![]()
![]()
Går det att bli kvitt oxidationen på nåt sätt?
Precis så. Det luriga är att rosa/rött guld ofta först oxiderar till en gulguldsfärg... 100% rent guld oxiderar väl knappt men om man går ned till 75% (18k) finns det ju mer som kan oxidera. Kul när man ser guld som oxiderat i regnbågens färger. Tyvärr blir det oftast mest svart.
Precis så. Det luriga är att rosa/rött guld ofta först oxiderar till en gulguldsfärg... 100% rent guld oxiderar väl knappt men om man går ned till 75% (18k) finns det ju mer som kan oxidera. Kul när man ser guld som oxiderat i regnbågens färger. Tyvärr blir det oftast mest svart.
Bra info aboynamedsue! Grattis förresten till din keeper!
Är det fler än jag som tycker att vitt guld ser ut som en diskbänk i ett hyreshus?Tänker främst på smycken i vitt guld och inte så mycket på klockor. Men det går inte att förneka att det ser snyggare ut med en vitguldsring bredvid en stålklocka jämfört med en ring i rött guld och stålklocka. Synd bara att vitt guld blir så shabbigt snabbt och måste rodineras titt som tätt.
Tror fan dock jag föredrar en diskbänk i ett hyreshus, framför en polerad granitskiva och guldkranar i en mexitegelvilla.![]()
Även 9 och 10k.Vissa äldre rolex har väl dessutom boetter i 14 k guld, dvs än större oxideringsrisk?
Även 9 och 10k.
Jag hörde att man idag (i sverige?) inte klassar guld under 12k som just guld, eftersom det då till mindre än hälften består av just guld. Har dock sett ner till 9k bland vintage. Nån som vet om det produceras 9/10k idag?
En till parentes/kuriosa är att guld nyligen gick om platina i råvarupris. Det har dock ännu inte påverkat produktpriserna, då platina fortfarande är dyrare.
Mycket intressant tråd, men den vore ännu bättre med en massa bilder på vitguldsklockor (med fördel day-date)...![]()