• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vovve, Volvo och Villa - “Folkhemstripplen”

Arcticreef

Silver
Kombinationen sub, reverso o speedmaster brukar ju kallas ”radhustrippeln”. Men finns det en folkhemstrippel? Vi svenskar är ju besatta av Rolex trots att vi vet att GS är en bättre klocka och att PP har mycket högre status bland folk som kan klockor men kanske inte hos gemene man.
Jag skulle vilja föreslå att folkhemstrippeln består av stålversioner av sub, Gmt och Daytona. Men vad tycker ni? Vilka tre klockor sammanfattar folkhemstanken bäst?

Kombinationen sub, reverso o speedmaster brukar ju kallas ”radhustrippeln”. Men finns det en folkhemstrippel? Vi svenskar är ju besatta av Rolex trots att vi vet att GS är en bättre klocka och att PP har mycket högre status bland folk som kan klockor men kanske inte hos gemene man.
Jag skulle vilja föreslå att folkhemstrippeln består av stålversioner av sub, Gmt och Daytona. Men vad tycker ni? Vilka tre klockor sammanfattar folkhemstanken bäst?
Varför är GS bättre än Rolex egentligen? Jag har haft båda och var inte särskilt imponerad av GS i flera aspekter, så som länk och gångavvikelse. Tycker också att detaljmanin på GS inte syns på handleden utan mest när man fotar makro och tittar med lupp, medan Rolex över lag har bättre proportioner, även när man tittar på håll.

Varför är GS bättre än Rolex egentligen? Jag har haft båda och var inte särskilt imponerad av GS i flera aspekter, så som länk och gångavvikelse. Tycker också att detaljmanin på GS inte syns på handleden utan mest när man fotar makro och tittar med lupp, medan Rolex över lag har bättre proportioner, även när man tittar på håll.
Kan diskuteras. Men frågan här är vad skulle vara ”folkhemstrippeln”? Den kombination som förenar svenska klockälskare .

Skulle säga att folk i allmänhet inte ens vet vad ”GS” är. Inte heller är man nog besatt av Rolex, även om man väl känner till varumärket. Besattheten dör nog för de flesta när de ser prislappen.

Nej, dagens folkhemstrippel är nog snarare en Apple Watch, en typisk accessoar-klocka samt en ärvd klocka av förtjänst-typ.

Med accessoar-klocka menar jag klockor som funkar till ens stil och kanske kostar upp till 5000 kr ungefär. Och jag inkluderar både dress och G-shocks och liknande i detta.

”Radhustrippeln” är ju bara applicerbar på klocknördar. Folk i stort lägger ju knappast så mkt pengar som @Weberg är inne på.

Den dagliga klockan är en Apple Watch

HQWW2.jpeg

Sen har man fått en förtjänstklocka för att man är för lat för söka nytt jobb, exempelvis Tissot eller Certina i guld.

Screenshot_20240119-132427.png

Till sist: en gammal 90-tals klocka tex Sector eller Camel Trophy.

Screenshot_20240119-132019.png

Han hade dessutom en familj till ute i Nacka
Ja, du ser. Så vad skiljer egentligen dåtidens folkhem från nutidens? Och om vi tar Per-Albin-husen som exempel, så är det nog en och annan radhustrippel à la KS som finns just i dessa radhus.

Vad hade förresten Per-Albin för klockor?

Men, jag undrar om inte din fråga ändå blivit besvarad nu. Dvs ”folkhemstrippeln” är helt enkelt billigare än Klocksnacks ”radhustrippel”. Undrar vem det var som myntade uttrycket förresten här? Kan det ha varit @Davvan kanske. Det är en kreativ figur.

Ja, du ser. Så vad skiljer egentligen dåtidens folkhem från nutidens? Och om vi tar Per-Albin-husen som exempel, så är det nog en och annan radhustrippel à la KS som finns just i dessa radhus.

Vad hade förresten Per-Albin för klockor?

Men, jag undrar om inte din fråga ändå blivit besvarad nu. Dvs ”folkhemstrippeln” är helt enkelt billigare än Klocksnacks ”radhustrippel”. Undrar vem det var som myntade uttrycket förresten här? Kan det ha varit @Davvan kanske. Det är en kreativ figur.
U think too much of me.........sweet :)

Vår vän Sond tog upp frågan redan för 10 år sedan....

Tillbaka
Topp