• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vrida upp min Superocean

Hej!
Har en ny Superocean, när jag stannar den helt och ställer om tiden, upplever jag att den kan gå mycket sakta och tappa jättemycket tid, kan handla om 15-20 sekunder under natten, måste jag vrida upp den manuellt efter att stannat urverket helt?

Med Vänliga Hälsningar Peter

Sålänge klockan går har det ingen betydelse ifall du "ruskat" igång den eller dragit upp den manuellt. Med andra ord, oavsett hur spänd fjädern är så ska den kunna hålla samma gång (så gott som iaf..)
Är det en helt ny Superocean? Isåfall hade jag gått till närmaste AD (förslagsvis där den är köpt) och ta en diskussion, för den ska ju hålla sig inom COSC, åtminstone när den är ny :)

Hej!
Har en ny Superocean, när jag stannar den helt och ställer om tiden, upplever jag att den kan gå mycket sakta och tappa jättemycket tid, kan handla om 15-20 sekunder under natten, måste jag vrida upp den manuellt efter att stannat urverket helt?

Med Vänliga Hälsningar Peter
Om du med "stanna helt" menar att du drar ut kronan så att visarna stannar, så är svaret: nej, det har inget med uppvridningens mängd att göra. Fjädern som vrids upp behåller sin lagrade kraft även om du dragit ut kronan och justerat tiden och sen tryckt in kronan igen.

Dra upp den med 30 rejäla vrid, då kan du omöjligt ligga nära botten av kraftreserven. Om den ändå tappar olika mycket beroende på om du ställt tiden eller ej, så är något fel, ta den till en urmakare!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp