• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vulcain, Cricket-President ref 160151.325L

Scipio

Patek
2-Faktor
En längre tid har jag varit nyfiken på Vulcain. I dag blev jag ägare till en Vulcain Cricket President. Jag har följt Vulcain på chrono24.com och sett att priserna diffar märkligt mycket. Av en händelse fick jag veta att Kaplans i Stockholm hade köpt in några fabriksnya modeller. Jag gick dit och provade en Cricket President och en med månfas. Priset på alla modeller är 50% av listpriset så det är mycket klocka för pengarna, med historia, inhouseverk och deras signum mekaniskt alarm.

Vulcain är en sweiziskt företag som är mest känd för att flera amerikanska presidenter burit deras modell Cricket med mekaniskt alarm. Deras logotyp tycker jag är en av de snyggaste som gjorts. De har flera modellgrupper. Dress, dykare, flyg och väldigt dyra smyckesur.

Lite fakta om den modell jag köpte:
Urverket är ett manuellt inhouseverk som heter V-11 med datum, mekaniskt alarm, timmar, minuter och centrerad sekundvisare.
Svart tavla som har en förmåga att i vissa ljus gå över till djupt mörkt blå
Svart Alligatorband med logotyp på spännet.
Välvt plexiglas
Baksida i safirglas med V rakt över urverket
Boetten är i stål, polerad och borstad så den har liv i skiftningarna
Boxen och ytterlådan är nog branschens snyggaste och mest välgjorda

Känslorna när jag tar på den är flera. Den här klockan är inte mainstream. Bara det är oväntat en skön känsla. När jag tar på min Rolex händer något. Jag är som en i familjen. Här är jag ensam. Den här klockan sänder inga signaler som säger att jag söker bekräftelser. Vulcain är ett kvalitetsur som inte har många anhängare i Sverige. Fredmans Ur är den enda AD i Sverige. Min Panerai tar plats och ropar se på mig. Vulcain är mer sober och diskret. Min känsla är att utgivningen är krisigt skarp. Visare och index gör att det är lätt att se hur mycket klockan är. Avsaknaden av lumen ersätts av vitguld/stål (jag vet inte vilket) som gör tavlan ren och klar i kontrasten. Boettens livlighet kommer av att blandningen av borstat och polerat stål. Det är snyggt och skapar ett exklusivt intryck.
Detaljer i aligatorarmbandet med logotyp på insidan känns som att inget lämnats vind för våg.

Nu låter jag bilderna tala. En inte allt för dyr klocka som blir kul att bära och ett märke värt att vårda. Ett spontanköp som egentligen är mycket genomtänkt.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Greven

Audemars
Gratulerar! Tack bakgrundsinformation om Vulcain. Sober och snygg klocka, smyger lite under radarn. Boxen var ju väldigt exklusiv. Hur stor är den med och utan krona?
 

Simpatico

Rolex
2-Faktor
Tackar för att du delar med dig. Väldigt läcker klocka där.
Vulcain ligger min radar, mest kollat efter vintage där. Får kanske tänka om och testa en ny.
Gillar modellen du visar upp, alltid charmigt att dom fortfarande kör plexi.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Plexi är en annan känsla måste jag säga. Lite som förr, när jag var ung och väntade på att bli kallad vintage. Vulcain förmedlar en helt annan känsla än vad jag är van vid. Den har en stark koppling till mc-kulturen i USA. Lite som i filmen Easy Rider. Inte just den här modellen kanske eftersom det är en President Watch, men det finns några sköna retro på http://vulcain.com Dykarklockan i retrostil som klarar 300 m är jag också sugen på. Den finns i orange, blå och grön.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Vi kanske kan bli så många så vi kan fixa ett GTG. Köp Vulcain men inte den här modellen så vi kan prova flera olika stilar. Och lyssnar på mekaniska alarm naturligtvis. Ingen försover sig garanterat.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Grattis - Var själv och provade den där hos Kaplans, en riktigt trevlig bekantskap även om jag själv är mer nyfiken på de lite mindre modellerna!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu har jag tack vare youtube förstått hur man återställer alarmet. Vrid kronan medsols för urverket och motsols för alarmet. Simpelt när man vet. Sen satt det tejp på bilden på urverket. Det såg jag senare så om någon tyckte det var lite suddigt så var det det.
 

leben

Old Leia
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig klocka o recension.
Haft en vintage som jag köpte för 4k o sålde för 2k :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för recensionen. Kul klocka. Alarmvisar verkar ha någon form av "utsmyckning" på pilen, vad är det för "utsmyckning"?
 

DrDre

Patek
Tack för en trevlig review. Roligt att se något ovanligare, och denna är ju den klassiska alarmklockan (tilllsammans med Memovox).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för en trevlig review. Roligt att se något ovanligare, och denna är ju den klassiska alarmklockan (tilllsammans med Memovox).
Panerai har också en modell med mekaniskt alarm, annars är det inte så många som har det. Enligt Vulcain är det de som var först och har patentet. Bakgrunden till Memovox vet jag inte, men de har inte väckt en president:)
 

DrDre

Patek
Panerai har också en modell med mekaniskt alarm, annars är det inte så många som har det. Enligt Vulcain är det de som var först och har patentet. Bakgrunden till Memovox vet jag inte, men de har inte väckt en president:)

Jag vet faktiskt inte vem som var först. Men det är väl ofta Cricket och Memovox som anses vara de klassiska alarmklockorna. Sedan finns det ju ett gäng nu som gör dem (Oris, Sinn, Mont Blanc, Tudor IWC och säkert många fler som jag inte kommer på just nu), men själv skulle jag helst vilja ha ngn av de två klassikerna.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är en pil. Troligen för att särskilja den från tim- och minutvisare. Det lyckas de bra med tycker jag.
Ha, ha. Jasså, säger du det...? ;)

Jag tänkte mer på den strukturerade ytan på själva pilen. Det ser ut som något oputsat/oborstat, mer i stil med hamrat. Eller är det bara ögat som luras?

Capture.PNG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ha, ha. Jasså, säger du det...? ;)

Jag tänkte mer på den strukturerade ytan på själva pilen. Det ser ut som något oputsat/oborstat, mer i stil med hamrat. Eller är det bara ögat som luras?

Capture.PNG
Ha ha, ja nu ser jag. Jag ska titta. Jag och klockan är inte på samma plats nu. Jag återkommer. Det är inget jag tänkt på.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ha, ha. Jasså, säger du det...? ;)

Jag tänkte mer på den strukturerade ytan på själva pilen. Det ser ut som något oputsat/oborstat, mer i stil med hamrat. Eller är det bara ögat som luras?

Capture.PNG
Ha ha, ja nu ser jag. Jag ska titta. Jag och klockan är inte på samma plats nu. Jag återkommer. Det är inget jag tänkt på.
Ha, ha. Jasså, säger du det...? ;)

Jag tänkte mer på den strukturerade ytan på själva pilen. Det ser ut som något oputsat/oborstat, mer i stil med hamrat. Eller är det bara ögat som luras?

Capture.PNG
Det ser ut som ett trollspö. Det kanske..... Vulcain magic president med tre önskningar.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Här har jag tagit en bild på närmare avstånd och vad kan jag säga? Det är en skrovlig yta på alarmvisaren. Va ska jag säga mer? Du har bra syn. Nu är den så liten i naturlig storlek så jag ser det inte, men jag förstår inte om det är en miss eller konst?
LAH_6019_01.JPG
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Här har jag tagit en bild på närmare avstånd och vad kan jag säga? Det är en skrovlig yta på alarmvisaren. Va ska jag säga mer? Du har bra syn. Nu är den så liten i naturlig storlek så jag ser det inte, men jag förstår inte om det är en miss eller konst?
LAH_6019_01.JPG
Vi säger konst.:) Jag tyckte bara att det var en annorlunda detalj.

Jag har aldrig provat Vulcain men har sneglat på dom till och från. Den är rätt stilig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nice! Tycker deras modeller är snygga men för dyra flr att jag ska chansa.
Den här ligger på upp till 55000 kr på chrono24. Kaplans säljer den för 22000 kr plus kommission. Det är ett pris som känns bra. Det jag kan tillägga är att det inte följer med några certifikat av okänd anledning. En mindre viktig sak men som jag registrerat är att urverket V-11 inte finns med i 2015 års katalog på http://vulcain.com. Det verkar utgå. Jag vet inte om man ska ens fundera på varför. Ner till 18000 kr finns det nya Vulcain för på chrono24 och de är säkert prutbara. Tyvärr saknas de absolut finaste helt.
 
Topp