• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wakmann 10 sek/10 min stoppur

GurraG

Cartier
Kanske lite OT men jag fick nyligen ett stoppur av min svärfar och försöker få reda på lite mer om det men mina googlingar tar mig inte så långt men jag tänkte att här finns det gott om expertis.

Som jag förstått det är Wakmann amerikanskt och var importör för Breitling till USA mellan 1940 och 1970 men gjorde också egna klockor och stoppur. Det lite märkliga med just detta stoppur är att det mäter 10 sekunder i taget, upp till 10 minuter. Såg någon blog som snackade om något liknande för racing, typ drag racing. Min svärfar stammar och ska tydligen ha använt det för att talträna. Nyfiken på om någon vet något mer om uret?

Som ni kan se är plexit repigt och sprucket men huset i rätt ok skick så frågan blir såklart om det är värt att försöka fixa också.

IMG_1904.jpeg
 
Topp