• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Watchmaster inbrott.

Hej,
Har någon fått någon mer information från Watchmaster på senaste tiden? Senaste uppdateringen för mig var i Augusti.

Hej,
Har någon fått någon mer information från Watchmaster på senaste tiden? Senaste uppdateringen för mig var i Augusti.
Jag fick ett brev från en tysk advokat. Där stog det att detta kan ta lång tid och om man har en annan försäkring så skulle man försöka använda den.
Jag kontaktade IF och de sa att jag var tvungen att göra en polisanmälan mot Watchmaster. Detta gjorde jag när kontraktet mellan oss löpte ut och de misslyckades med att återlämna min klocka.

Jag har skickat anmälan till deras advokat och till IF. IF säger att de betalar mellanskillnaden från det jag får ut från Watchmaster och priset vi satte när de tog klockan.

Ett problem är att de ansöker om konkurs, men sidan är uppe och de gör affärer.

/M

Tack för svar Norre.

Den stora frågan är om Watchmaster samt deras försäkringsbolag kommer betala ut summorna tillslut.
För egen del så känner jag att rånet / inbrottet är så pass stort att det måste vara omöjligt att en utbetalning inte sker, fast min kunskap gällande rättsväsendet i synnerhet i Tyskland är inte så jätte stark.

Jag har ett eget företag. Min försäkring betalar alltid ut direkt om något händer. Tex din bil eller hemförsäkring.
Det står i avtalet med försäkringsbolaget att de kan stoppa utbetalningar om det framgår att det är något felaktigt med försäkringsanmälan. Tex om det är ett bedrägeri eller något annat kriminellt.

Det pratas lite om att det var ett insider jobb och att det pågår en parallell polisutredning.
Detta är såklart bara rykten och inget advokaten i Tyskland sagt till mig.
Men det kan vara därför det tar sådan tid.

Får du / jag lite från Watchmaster så kommer ditt svenska försäkringsbolag täcka upp det som fattas på värdet som Watchmaster erbjöd dig för din klocka.
/N

Det pratas lite om att det var ett insider jobb och att det pågår en parallell polisutredning.
Detta är såklart bara rykten och inget advokaten i Tyskland sagt till mig.
Men det kan vara därför det tar sådan tid.

/N

RBB skrev om rättegången i början av Oktober och skall man tro den verkar det ju vara ett insiderjobb.
https://www.rbb24.de/panorama/beitr...ehe-luxusuhren-fasaenstrasse-landgericht.html

Fem män måste från och med torsdag inför Landgericht Berlin svara för bland annat stöld i ett särskilt allvarligt fall. Vid händelsen i november 2022 stals lyxklockor värda tiotals miljoner. Av Ulf Morling

Fem gärningsmän gjorde byte värda miljoner i november 2022 - inklusive klockor och värdepapper
Rättegången börjar på torsdag med ökade säkerhetsåtgärder
Bytet har varit försvunnet sedan inbrottet
Från morgon till kväll den 19 november förra året tömde förövarna de tre kassaskåpen på Fasanenstraße i Charlottenburg, medan inget ont anande människor shoppade i närheten på Ku‘damm den lördagen. Från 7:13 till 19:34 påstås den åtalade Kenan S. (28) tillsammans med fyra till idag okända gärningsmän ha brutit upp dörrarna till de 200 kvadratmeter stora kassaskåpen och bland annat tagit smycken och värdepapper värda nästan 35 miljoner euro från 295 bankfack.

Från de två hyrda kassaskåpen av den internationella online-klockhandlaren "Watchmaster", där enligt åklagarmyndigheten 2 000 lyxklockor lagrades, ska tjuvarna ha tagit 996 klockor värda nästan 15 miljoner. Den medåtalade VD:n för företaget som hade hyrt ut kassaskåpen ska ha möjliggjort för de utförande förövarna och deras misstänkta bakmän att göra ett byte på nästan 50 miljoner euro.

En åtalad ska berätta allt och skyddas av polisen

Enligt åklagarmyndigheten är de tre viktigaste aktörerna i kuppen alla utan tidigare brottsregister och har hittills levt ett snarare obemärkt, borgerligt liv: Bilal M. (42) sägs enligt åklagarmyndigheten driva två företag som endast grundades för att förvalta hans förmögenhet. Dessutom har han länge varit engagerad i köp och försäljning av antikviteter.

Hans medåtalade släkting Mahmoud M. (26) driver bland annat ett enkelt hotell i Berlin-Wilmersdorf. Båda kommer från en familj vars efternamn är känt i staden. Den medåtalade VD:n Thomas S. (52), som genom sitt påstådda deltagande i brottet först gjorde den tvåsiffriga miljonstölden möjlig, sägs vara kopplad till de båda M. genom tidigare penningtvättaffärer i samband med guldhandel. S. borde därför enligt utredare ha skulder på 1,3 miljoner euro till de båda M., som med miljonkuppen på Fasanenstraße, enligt en av anklagelserna, ville se S:s skulder slutligen reglerade.

S. är känd i scenen som särskilt kopplad till Hells Angels och den undre världen i Berlin. Som VD för företaget som hade hyrt ut två av de tre kassaskåpen i källaren på Fasanenstraße, hade han bokstavligen nycklarna i handen för sitt påstådda deltagande i brottet.

Falska mail och vilseledande spår

Efter gemensam planering av alla åtalade, inklusive Muhammet H. (42), som bland annat ska ha rådgivit de medåtalade som "expert" för sådana fall, ska S. ha avslutat kontraktet med den tidigare säkerhetstjänsten ansvarig för kassaskåpen i källaren. Genom en nyligen skapad e-postadress försökte han låtsas att en annan Berlin-säkerhetstjänst nu var anställd av hans företag, vars namn faktiskt existerar i Berlin, men som inte visste något om sitt påstådda uppdrag att övervaka larmet för kassaskåpen. Bara några minuter före brottets början den 19 november ska S. ha bett en annan säkerhetsfirma att stänga av larmet i alla tre rummen i kassaskåpet, ansvarig för att aktivera larmet. Anledningen: påstådda byggarbeten.

Kenan S. ska slutligen ha använts som en påstådd säkerhetsvakt i kassaskåpen, med en motsvarande transponder som nyckel, tillsammans med fyra ytterligare okända personer. Efter att ha brutit upp kassaskåp och bankfackdörrar ska de ha transporterat bort bytet i över tolv timmar och slutligen lämnat platsen ostört.

"Man vill ju inte bli så hårt straffad"

Värden på över 49 miljoner euro har varit spårlöst försvunna sedan inbrottstölden. Att identifiera gärningsmännen blev också svårare eftersom eld sattes och koldioxid-släckningssystemet utlöstes när de lämnade de uppbrutna kassaskåpen.

En av de första ledtrådarna för utredarna var bland annat att säkerhetsföretaget hade bytts strax före den tvåsiffriga miljonkuppen av det företag där S. var VD. Polisens första framgång var till slut gripandet av 42-årige Bilal M. i början av maj detta år. Åklagarmyndigheten antar att han initierade brottet. Tre dagar senare greps Thomas S. Efter att ha tvekat länge, ska han ha berättat allt för att kunna dra nytta av kronvittnesregleringen och därmed hoppas på ett lägre straff.

"Han kommer att svara på anklagelserna", säger hans försvarare till Berliner Morgenpost. "Man vill ju inte bli så hårt straffad."

Vänligen,
Martin

Ok. Då var det värre än jag trodde.
Men döms herrarna snarast så bör försäkringen kicka in och vi "bör" få våra pengar.
Nästa gång säljer jag Rolex klockorna på Blocket eller liknande.
Jag har använt Watchmaster två gånger tidigare så jag hade inget tanke om att vara orolig. Men såklart, hade VD en skuld till en "klan" familj så har han väl inte haft så mycket val.

Tack för infon.

/Martin

Jag fick ett brev från en tysk advokat. Där stog det att detta kan ta lång tid och om man har en annan försäkring så skulle man försöka använda den.
Jag kontaktade IF och de sa att jag var tvungen att göra en polisanmälan mot Watchmaster. Detta gjorde jag när kontraktet mellan oss löpte ut och de misslyckades med att återlämna min klocka.

Jag har skickat anmälan till deras advokat och till IF. IF säger att de betalar mellanskillnaden från det jag får ut från Watchmaster och priset vi satte när de tog klockan.

Ett problem är att de ansöker om konkurs, men sidan är uppe och de gör affärer.

/M
Förstår mellanskillnaden om du får ut pengar - men om du inte får en krona från Watchmasters försäkringsbolag, står då If för hela delen (dvs mellanskillnaden mellan noll och försäkrat belopp), eller blir det ändå något avdrag där du får en mindre summa?

Senast ändrad:
Låter helt otroligt.

Vad gäller försäkringsskydd när man frivilligt lämnat ifrån sig nåt till tredje part, så finns det förövrigt mängder av undantag. Det brukar oftast handla om bilar som man frivilligt lämnat ifrån sig nyckeln till. Kan handla om en provkörning där personen som ska provköra stjäl bilen, men också om du lämnat den till ett företag av nån anledning och den blir stulen därifrån. Det är helt enkelt inte säkert att försäkringsbolaget ser det som att man har blivit bestulen när man frivilligt lämnat ifrån sig det stulna. Det här fallet är både ovanligt och extremt, men sanningen är ju den att klockan frivilligt har lämnats till kriminella som sen har blåst alla. I normalfallet så är det företagets försäkring som borde kicka in, men det känns ju inte så troligt här.

Det är bara att hålla tummarna, men min gissning är att försäkringsbolagen inte kommer att vara så pigga på att betala ut ersättning. Det här borde vara en tankeställare för alla som lämnar ifrån sig dyra klockor för försäljning.

Senast ändrad:
Låter helt otroligt.

Vad gäller försäkringsskydd när man frivilligt lämnat ifrån sig nåt till tredje part, så finns det förövrigt mängder av undantag. Det brukar oftast handla om bilar som man frivilligt lämnat ifrån sig nyckeln till. Kan handla om en provkörning där personen som ska provköra stjäl bilen, men också om du lämnat den till ett företag av nån anledning och den blir stulen därifrån. Det är helt enkelt inte säkert att försäkringsbolaget ser det som att man har blivit bestulen när man frivilligt lämnat ifrån sig det stulna. Det här fallet är både ovanligt och extremt, men sanningen är ju den att klockan frivilligt har lämnats till kriminella som sen har blåst alla. I normalfallet så är det företagets försäkring som borde kicka in, men det känns ju inte så troligt här.

Det är bara att hålla tummarna. Det här borde nog vara en tankeställare för alla som lämnar ifrån sig dyra klockor för försäljning.
Du har helt rätt. Det var därför jag fick göra en polisanmälan mot Watchmaster då de inte returnerade klockan efter avtalet löpt ut.
Min polisanmälan är för stöld eventuellt bedrägeri. När det var UPS som hämtar och lämnar klockorna så har även UPS en försäkring som skyddar mot stöld eller om klockan kommer på avvägar när UPS hanterar klockan.
Så man har ett visst skydd även där.

Men annars har du rätt, hyr man ut sin bostad på airbnb eller liknande och inte har extra försäkring så gäller inte hemförsäkringen.
Men här har man hemförsäkringen, UPS och Watchmaster, där alla har försäkrat klockan. Så man lämnar bara inte bort klockan, utan avtal skrivs under innan överlämningen sker.
Detta är ett stort företag som Watchmaster, inte en skum bilhandlare op Blocket.

Men igen, VD är med på stölden. Så allt kan hända.

/Martin

Tack för informationen Martin, den var ny för mig.
Vi får hoppas att en utbetalning sker inom kort till alla som har blivit drabbade.

Vänliga hälsningar
Tim

Du har helt rätt. Det var därför jag fick göra en polisanmälan mot Watchmaster då de inte returnerade klockan efter avtalet löpt ut.
Min polisanmälan är för stöld eventuellt bedrägeri. När det var UPS som hämtar och lämnar klockorna så har även UPS en försäkring som skyddar mot stöld eller om klockan kommer på avvägar när UPS hanterar klockan.
Så man har ett visst skydd även där.

Men annars har du rätt, hyr man ut sin bostad på airbnb eller liknande och inte har extra försäkring så gäller inte hemförsäkringen.
Men här har man hemförsäkringen, UPS och Watchmaster, där alla har försäkrat klockan. Så man lämnar bara inte bort klockan, utan avtal skrivs under innan överlämningen sker.
Detta är ett stort företag som Watchmaster, inte en skum bilhandlare op Blocket.

Men igen, VD är med på stölden. Så allt kan hända.

/Martin
Ja tyvärr är det ju så. Jag säger inte att det är omöjligt att få ersättning, men det kommer att bli en tolkningsfråga.

Nu är jag inte drabbat för egen del men om jag läser rätt på konkursförvaltarens sida, så täcker försäkringen endast Watchmasters egendom och inte klockor som lämnats över till Watchmaster för försäljning. Försäkringsfrågan kommer vid sitt ev avslut att tillföra pengar till konkursboet, men inte direkt till klockägare som sådana. (Se punkter 2 samt 3). Reservation för att jag förstått den tyska juridiken rätt, men se länk nedan med Q&A från konkursförvaltaren.

Oavsett vad, så oerhört tråkigt för alla som blivit av med sina klockor.

https://inso.whitecase.com/watchmaster-icp-gmbh-informationen-zum-insolvenzverfahren

Senast ändrad:
Nu är jag inte drabbat för egen del men om jag läser rätt på konkursförvaltarens sida, så täcker försäkringen endast Watchmasters egendom och inte klockor som lämnats över till Watchmaster för försäljning. Försäkringsfrågan kommer vid sitt ev avslut att tillföra pengar till konkursboet, men inte direkt till klockägare som sådana. (Se punkter 2 samt 3). Reservation för att jag förstått den tyska juridiken rätt, men se länk nedan med Q&A från konkursförvaltaren.

Oavsett vad, så oerhört tråkigt för alla som blivit av med sina klockor.

https://inso.whitecase.com/watchmaster-icp-gmbh-informationen-zum-insolvenzverfahren
Absolut, de har inte tagit beslut om ersättningen. Sen är det såklart vi som lämnat in klockor som får pengar sist. Alla fakturor för hyror, advokater osv går före.
Jag har kontaktat IF ich de ersätter min klocka, men måste först får ett avslag från Manhemimer i Tyskland.
Sen om IF går på dagspriset på en Rolex eller om de går på priset som jag har avtal på med Watchmaster, det vet jag inte.

Jag hoppas verkligen att ingen gör affärer med Watchmaster i UK. Det företaget ska försättas i konkurs. Kriminell VD och kriminella klaner i Tyskland. Det känns inte safe.

/M

Tillbaka
Topp