Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag fick ett brev från en tysk advokat. Där stog det att detta kan ta lång tid och om man har en annan försäkring så skulle man försöka använda den.Hej,
Har någon fått någon mer information från Watchmaster på senaste tiden? Senaste uppdateringen för mig var i Augusti.
Det pratas lite om att det var ett insider jobb och att det pågår en parallell polisutredning.
Detta är såklart bara rykten och inget advokaten i Tyskland sagt till mig.
Men det kan vara därför det tar sådan tid.
/N
Förstår mellanskillnaden om du får ut pengar - men om du inte får en krona från Watchmasters försäkringsbolag, står då If för hela delen (dvs mellanskillnaden mellan noll och försäkrat belopp), eller blir det ändå något avdrag där du får en mindre summa?Jag fick ett brev från en tysk advokat. Där stog det att detta kan ta lång tid och om man har en annan försäkring så skulle man försöka använda den.
Jag kontaktade IF och de sa att jag var tvungen att göra en polisanmälan mot Watchmaster. Detta gjorde jag när kontraktet mellan oss löpte ut och de misslyckades med att återlämna min klocka.
Jag har skickat anmälan till deras advokat och till IF. IF säger att de betalar mellanskillnaden från det jag får ut från Watchmaster och priset vi satte när de tog klockan.
Ett problem är att de ansöker om konkurs, men sidan är uppe och de gör affärer.
/M
Du har helt rätt. Det var därför jag fick göra en polisanmälan mot Watchmaster då de inte returnerade klockan efter avtalet löpt ut.Låter helt otroligt.
Vad gäller försäkringsskydd när man frivilligt lämnat ifrån sig nåt till tredje part, så finns det förövrigt mängder av undantag. Det brukar oftast handla om bilar som man frivilligt lämnat ifrån sig nyckeln till. Kan handla om en provkörning där personen som ska provköra stjäl bilen, men också om du lämnat den till ett företag av nån anledning och den blir stulen därifrån. Det är helt enkelt inte säkert att försäkringsbolaget ser det som att man har blivit bestulen när man frivilligt lämnat ifrån sig det stulna. Det här fallet är både ovanligt och extremt, men sanningen är ju den att klockan frivilligt har lämnats till kriminella som sen har blåst alla. I normalfallet så är det företagets försäkring som borde kicka in, men det känns ju inte så troligt här.
Det är bara att hålla tummarna. Det här borde nog vara en tankeställare för alla som lämnar ifrån sig dyra klockor för försäljning.
Ja tyvärr är det ju så. Jag säger inte att det är omöjligt att få ersättning, men det kommer att bli en tolkningsfråga.Du har helt rätt. Det var därför jag fick göra en polisanmälan mot Watchmaster då de inte returnerade klockan efter avtalet löpt ut.
Min polisanmälan är för stöld eventuellt bedrägeri. När det var UPS som hämtar och lämnar klockorna så har även UPS en försäkring som skyddar mot stöld eller om klockan kommer på avvägar när UPS hanterar klockan.
Så man har ett visst skydd även där.
Men annars har du rätt, hyr man ut sin bostad på airbnb eller liknande och inte har extra försäkring så gäller inte hemförsäkringen.
Men här har man hemförsäkringen, UPS och Watchmaster, där alla har försäkrat klockan. Så man lämnar bara inte bort klockan, utan avtal skrivs under innan överlämningen sker.
Detta är ett stort företag som Watchmaster, inte en skum bilhandlare op Blocket.
Men igen, VD är med på stölden. Så allt kan hända.
/Martin
Absolut, de har inte tagit beslut om ersättningen. Sen är det såklart vi som lämnat in klockor som får pengar sist. Alla fakturor för hyror, advokater osv går före.Nu är jag inte drabbat för egen del men om jag läser rätt på konkursförvaltarens sida, så täcker försäkringen endast Watchmasters egendom och inte klockor som lämnats över till Watchmaster för försäljning. Försäkringsfrågan kommer vid sitt ev avslut att tillföra pengar till konkursboet, men inte direkt till klockägare som sådana. (Se punkter 2 samt 3). Reservation för att jag förstått den tyska juridiken rätt, men se länk nedan med Q&A från konkursförvaltaren.
Oavsett vad, så oerhört tråkigt för alla som blivit av med sina klockor.
https://inso.whitecase.com/watchmaster-icp-gmbh-informationen-zum-insolvenzverfahren