• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Wempe Iron walker - Inte alls dum!

DrDre

Diamant
Riktigt snygg sportstål från Wempe. Väldigt rimligt pris också, särskilt på tre-visaren ($2000). Dykaren är nog min favorit.
https://www.ablogtowatch.com/wempe-...walker-integrated-bracelet-sports-watch-line/

6520C6F7-CF50-40F6-9C06-67B7616B229D.jpeg

95467066-1096-49BC-9367-7CE3479AB0FA.jpeg

87A3607D-6C2D-47BF-A5BC-93CE426D135C.jpeg
7C03A0F8-8270-482D-B070-946EBECD83A3.jpeg

Bilagor

• 30BC4606-A057-4833-BFFF-E1A5DD0AA353.jpeg
    30BC4606-A057-4833-BFFF-E1A5DD0AA353.jpeg
    218.8 KB · Visningar: 11
Finns med quartz, då blir 40mm-modellen under 10mm tunn. Trevligt!

I övrigt ser det ut som på reklambilderna på siten att de har klurat på om länken ska ha polerade mittlänkar, lite blandad kompott av borstade/polerade länkbitar. Synd att de valde PCL :/

Snygga. Tänkte faktiskt inte alls på Ingenieur när jag såg den även om den är jäkligt lik. Tänkte mera generisk stålsport.

Det är väl bara den där skarpa kanten och integreringen av länken som är lik IWCn? Resten är ju inte alls samma. Ingenieuren har ju de där fem skruvarna som drar till sig blicken också.

Indexen är rätt lika de med :)
Plus typsnittet på arabiska siffror på innerringen, tex "05". Fast där finns det kanske en viss begränsning i vad som går bra ihop med boetten, beroende på hur välvilligt man ser på saken.

Edit: jo, alltså, kronskyddet.. det är lite väl nära kan man tycka :)

Senast ändrad:
OT: Med det sagt är jag trött på dem som höjer upp AP/Genta på en så hög piedestal att ingen tillverkare längre kan komma undan med att dra obrutna raka linjer ovanför och under glasringen utan att folk börjar härja ;) Är det bara de tillverkare som haft modeller sedan 70-talet som ska få lov att anvvända detta supersnygga formspråk? Tråkigt!

Plus typsnittet på arabiska siffror på innerringen, tex "05". Fast där finns det kanske en viss begränsning i vad som går bra ihop med boetten, beroende på hur välvilligt man ser på saken.

Edit: jo, alltså, kronskyddet.. det är lite väl nära kan man tycka :)
Jo kanske. Jag hade "fel" version av IWCn i huvudet. Snabbgooglade lite och nöjde mig när det bekräftade min bild. ;)

Totalt skamlös rip-off på förra generationens IWC Ingenjör.
Kan det inte finnas ett värde i att föra en designtradition vidare som upphovsmannen avsagt sig? Om IWC nu vägrar göra nya fina ingenjörer med respekt för det egna arvet kanske det är bra att någon annan blåser lite liv i det. Å andra sidan blir det ju rätt funky om alla ska börja kopiera varandras äldre modeller. Nu är det ju iofs inte alla som bara stänger ner en vacker serie randomly som IWC. Svårt detta.

Med tanke på vad Wempe är tycker jag inte det är så märkligt att det finns designelement från jättarna de själva saluför.
Ser ut att vara kvalitativt för vad det kostar, tippar på att deras kunder köper några ex för skojs skull på vägen ut.

Vänligen ändra titel på tråden till ”[...] - en studie i hur man designar en fullträff”.

Mycket integrerat just nu. Denna länken och boetten var väl ett par snäpp roligare?
ANT_Terre_Adelie_Black_Ink_REF_REF1_Soldier_Web_copy.jpg

https://www.hodinkee.com/articles/czapek-and-cie-antarctique-collection-introducing
10 ggr priset var väl lite komiskt dock.

Jo, jag så den där tidigare idag och samma tanke slog mig också - betalar man 10 ggr så mycket så blir det onekligen vassare. Jag gillar särskilt modellen med grå urtavla, där urtavlan har samma borstning som boetten. Stiligt.

Jag håller med. Det är fler och fler som kommer med något i den där lyxsportstilen med en distinkt glasring, plan boett med en vinkel på och sedan en integrerad länk. Tex Zenith, GP och Hublo vill vara med och slåss om kakan.
Girard-Perregaux-Laureato-steel-99.jpg
Hublot-Big-Bang-UNICO-Integral-12-1536x1024.jpg
Zenith .jpg

Inväntar leverans, kanske hinner den komma innan helgen, annars blir det i början på veckan...
Jag passar på att kommentera allas olika åsikter om designinfluenser, den är given i min låda. Jag har länge sagt att det enda som skulle få mig att köpa en Rolex igen är om dom släpper en ny OQ. Det verkar inte hända inom en överskådlig framtid... Då jag bekantat mig med Wempe tidigare (då också kvarts) känner jag inte minsta tvekan om att kvalitén kommer vara i paritet med (om inte överträffa) priset. En kvarts modell med integrerad länk, där både urverk och finish är av hög kvalité, gärna samma som dess mekaniska syskon om sådant finns, har inte släppts på hur länge då? Och till rimliga pengar? Att denna har klara drag av OQ fast med kronskydd och med annan design av länken är bara på plussidan i min bok. Om det är någon tillverkare som skulle vara värdiga att göra homage på någon av de stora är det absolut Wempe. Patek har ju till och med gjort en Calatrava med WEMPE på tavlan... Om man nu vill kalla Iron Walker för homage? Att med denna design och kvalité få ett chronometer certifierat termokompenserat urverk ifrån Glashutte är ju grymt.

Inväntar leverans, kanske hinner den komma innan helgen, annars blir det i början på veckan...
Jag passar på att kommentera allas olika åsikter om designinfluenser, den är given i min låda. Jag har länge sagt att det enda som skulle få mig att köpa en Rolex igen är om dom släpper en ny OQ. Det verkar inte hända inom en överskådlig framtid... Då jag bekantat mig med Wempe tidigare (då också kvarts) känner jag inte minsta tvekan om att kvalitén kommer vara i paritet med (om inte överträffa) priset. En kvarts modell med integrerad länk, där både urverk och finish är av hög kvalité, gärna samma som dess mekaniska syskon om sådant finns, har inte släppts på hur länge då? Och till rimliga pengar? Att denna har klara drag av OQ fast med kronskydd och med annan design av länken är bara på plussidan i min bok. Om det är någon tillverkare som skulle vara värdiga att göra homage på någon av de stora är det absolut Wempe. Patek har ju till och med gjort en Calatrava med WEMPE på tavlan... Om man nu vill kalla Iron Walker för homage? Att med denna design och kvalité få ett chronometer certifierat termokompenserat urverk ifrån Glashutte är ju grymt.
Word! Knep du 36mm?

Japp, svart 36. Snackade med Nora på Wempe och frågade hur den var i förhållande till OQ´n. Hon tyckte också 36 var det givna "tidlösa unisex valet" ;)
Hade nog kunnat leva med att vara OWG med en sån i kvarts :D Tror nog att den bärs riktigt bra trots att 36mm är ganska litet, hade också valt den över 40 alla dagar i veckan. Jag tycker att den verkar vara snudd på perfektion... bortsett från namnet och otyget att printa sagda modellnamn på tavlan :hilarious:

Tillbaka
Topp