• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Wempe Iron walker - Inte alls dum!

Från Wempes hemsida: ”Inspired by the dauntless steel construction workers of the New York skyscrapers from the 1920s”

Hahahah, joråsatte.

Visst, inte särskilt unika men jag måste ändå säga att jag inte är helt avig ändå. Gillar att de är stilrena och inga skruvar och krystade linjer..

Hade nog kunnat leva med att vara OWG med en sån i kvarts :D Tror nog att den bärs riktigt bra trots att 36mm är ganska litet, hade också valt den över 40 alla dagar i veckan. Jag tycker att den verkar vara snudd på perfektion... bortsett från namnet och otyget att printa sagda modellnamn på tavlan :hilarious:
agreed :bag: Som någon "robo cop" grej.

Roligt att dom tryckt in ett halvt dygns kraftreserv mer än vanliga eta2892-a2. Man undrar nästan varför alla andra som använder tredjepartsurverk inte maxar prestanda på samma sätt, Wempe gör det bra, helt klart intressant.

Ser snygga ut. Wempe är ju en stor återförsäljare till flera populära och berömda klockmärkena på högre nivån och har nyligen även börjat ta begagnade klockor i byte till en ny klocka. Jag gillar de där nya klockorna och tror på det att de har mycket klockan på pengar.

Ju mer jag kollar på den, desto mer gillar jag den.

Det är lite som en mix av Genta-klocka (ingenieur) och klassisk sportklocka (oyster perpetual) - då den har integrerad länk och kantig boett men klassisk glasring, tavla, index och visare. Självklart inget nyskapande men det är balansen som tilltalar mig. Tycker de kantiga formerna i Genta-designen är tilltalande samtidigt som jag tycker skruvar, hål, octagoniska glaseringar, våffeltavlor, osv känns för krystat och överdesignat.

Att den stulit designelement, visst. Men det är ingen designkopia. Enda nackdelen som jag ser det är “iron walker” både den påhittade inspirationen (så uppenbart trams, vore ballare om de bara sa ”vi var inspirerade av 70-talets sportklockor och vi ville skapa vår variant på temat”) samt texten på tavlan. Datumet är också onödigt. Men båda går att bortse ifrån.

Senast ändrad:
Svinbra ju! Rolex
Inväntar leverans, kanske hinner den komma innan helgen, annars blir det i början på veckan...
Jag passar på att kommentera allas olika åsikter om designinfluenser, den är given i min låda. Jag har länge sagt att det enda som skulle få mig att köpa en Rolex igen är om dom släpper en ny OQ. Det verkar inte hända inom en överskådlig framtid... Då jag bekantat mig med Wempe tidigare (då också kvarts) känner jag inte minsta tvekan om att kvalitén kommer vara i paritet med (om inte överträffa) priset. En kvarts modell med integrerad länk, där både urverk och finish är av hög kvalité, gärna samma som dess mekaniska syskon om sådant finns, har inte släppts på hur länge då? Och till rimliga pengar? Att denna har klara drag av OQ fast med kronskydd och med annan design av länken är bara på plussidan i min bok. Om det är någon tillverkare som skulle vara värdiga att göra homage på någon av de stora är det absolut Wempe. Patek har ju till och med gjort en Calatrava med WEMPE på tavlan... Om man nu vill kalla Iron Walker för homage? Att med denna design och kvalité få ett chronometer certifierat termokompenserat urverk ifrån Glashutte är ju grymt.
Ja det var ju givet att du skulle slå till på den! Instämmer på alla sätt och tycker det är ett självklart val att gå på quartz här. Svinbra design oavsett och hursomhelst ingen copy på någon levande modell. Den är ju väldigt lik Rolex OC men dels är den ganska ovanlig o dels har ju Rolex givit upp modellen (och quartz) för länge sedan så varför skulle man då inte göra en såhär väldesignad klocka med ett bra HAQ verk? Lysande helt enkelt!

En quartz-36:a i blått hade varit den perfekta -Jag-hinner inte-ställa-datumet-på-en-automat-nu-på morgonen-klocka :)
Med vänlig hälsning,
Ola G

Time/date-ingenjören:
Case: 40mm diameter x 9.75mm height – stainless steel case, brushed and polished – sapphire crystal with anti-reflective coating on both sides – screw-in crown – 100m water-resistant

Och L2L under 46mm.

Och kronocertade verk. Auto eller kvarts.

Ruskigt många rutor blir ikryssade, det går inte att komma undan från att W har lagt sig i en pris/utbuds-nisch som är både intressant och gles.

Time/date-ingenjören:
Case: 40mm diameter x 9.75mm height – stainless steel case, brushed and polished – sapphire crystal with anti-reflective coating on both sides – screw-in crown – 100m water-resistant

Och L2L under 46mm.

Och kronocertade verk. Auto eller kvarts.

Ruskigt många rutor blir ikryssade, det går inte att komma undan från att W har lagt sig i en pris/utbuds-nisch som är både intressant och gles.

Maurice Lacroix Aikon är nog den som ligger närmast.

E50A7900-024E-47C5-BB73-151944EF3600.jpeg

Maurice Lacroix Aikon är nog den som ligger närmast.

E50A7900-024E-47C5-BB73-151944EF3600.jpeg
Ja, den dagen ML lugnar ner sig lite med den där förvirrade prytteln som inte vet om den är en glasring eller vridring så stövlar jag in på Fältöversten och daskar plånkan i glasdisken så att katalogerna flyger.

Ja, den dagen ML lugnar ner sig lite med den där förvirrade prytteln som inte vet om den är en glasring eller vridring så stövlar jag in på Fältöversten och daskar plånkan i glasdisken så att katalogerna flyger.
Instämmer. Glasringen är galet ful som den är idag. Sabbar hela klockan som den är nu. En slät, såväl borstad som polerad, då hade den varit intressant.

@nept jämförde lås...
B721D943-B4EF-412D-AE55-7DA98D909A31.jpeg

The Citizen till vänster och WEMPEs till höger som är ca 1cm kortare. Borde passa dig ;)

Kanske det! Wempes lås ser ju sjyst ut. Apropå att det inte har knappar så är det väl kanske lite mer förtroendeingivande om man inte vill att det ska gå upp när man har fullt upp med nån fysisk aktivitet som kanske kommer åt knapparna. Motsvarande är väl rätt vanligt på schweiziska sportklockor också.

En annan grej jag tänkt på med Citizen-låset är att den är ledad bakom delen med knapparna. Det känns som att det gör att omkretsen blir mindre när det är öppet och lite tightare att få på sig klockan om man har relativt stora händer men smala armar som jag.

upload_2020-6-2_12-28-10.png

Den i mitten borde väl vara en sån här: ;)

upload_2020-6-2_12-40-22.png

Kanske det! Wempes lås ser ju sjyst ut. Apropå att det inte har knappar så är det väl kanske lite mer förtroendeingivande om man inte vill att det ska gå upp när man har fullt upp med nån fysisk aktivitet som kanske kommer åt knapparna. Motsvarande är väl rätt vanligt på schweiziska sportklockor också.
En annan grej jag tänkt på med Citizen-låset är att den är ledad bakom delen med knapparna. Det känns som att det gör att omkretsen blir mindre när det är öppet och lite tightare att få på sig klockan om man har relativt stora händer men smala armar som jag.
Förtroendeingivande kanske jag inte skulle tänkt, men det är ju inget som någon fingerfärdig Labero trollar av utan att man märker det ;)
Jag förstår hur du tänker, fast det är omvänt... När båda länkarna är stängda är dom båda 18cm, men när dom är öppna är Citizen större.

Jag förstår hur du tänker, fast det är omvänt... När båda länkarna är stängda är dom båda 18cm, men när dom är öppna är Citizen större.

Jo, inser att jag tänkte lite fel, för den utstickande delen motsvaras ju av en längre underdel (röd resp lila i bilden nedan) så jag tror faktiskt att det går ungefär jämnt ut iaf jämfört med min GS.

Låset är lite längre (den ljusblå delen) men delen vid låset (röd) är ju redan del av omkretsen när det är stängt. Får det blå till cirka 7 cm på min GS och Citizenlåset till ungefär 7.5, fast den röda delen utgör nästan en centimeter så det blir bara 6.5 cm längre när det är öppet.

upload_2020-6-2_13-39-39.png

Tillbaka
Topp