• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Westerstrand centralur

Record

Breitling
Hej
Har kommit över ett westerstrand centralur sbu222
Undrar bra om det drivs med 220v? där det står 24v är det för utgående stöm pulser? Har ingen övrig manual eller info, vet någon nått mer om detta? Se bild
 

Bilagor

  • 1558195578421312060599.jpg
    1558195578421312060599.jpg
    134.4 KB · Visningar: 78
  • 15581955986821777594897.jpg
    15581955986821777594897.jpg
    126.2 KB · Visningar: 67

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Hej
Har kommit över ett westerstrand centralur sbu222
Undrar bra om det drivs med 220v? där det står 24v är det för utgående stöm pulser? Har ingen övrig manual eller info, vet någon nått mer om detta? Se bild

Känns som att sockerbitar längst till vänster är mot klockan/klockorna ute i fält.
Fin klocksymbol där.
Kolla så att du inte behöver 24v via transformator.
 

Record

Breitling
Tack.
Kruxet är det att jag inte har koll vad som driver klockan, ska bara köra den som den är som klocka på väggen, får en känsla att det går in 220v till klockan till drivning av urverket , men vet ej.
Dåligt med vettiga symboler vid sokerbitarna gör en novis.
 
Senast ändrad:

jabla

Sarlacc
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack.
Kruxet är det att jag inte har koll vad som driver klockan, ska bara köra den som den är som klocka på väggen, får en känsla att det går in 220v till klockan till drivning av urverket , men vet ej.
Dåligt med vettiga symboler vid sokerbitarna gör en novis.
Tvivlar stark på att den går på 220V. Låter farligt att laborera om du inte är duktig elektriker.
Ett enkelt tips annars är att kasta bort gamla urverket (dom brukar dessutom vara centralstyrda i dessa klockor) mot ett batteridrivet radiokontrollerat urverk från ex Kjell o Co/Clas Olsson. Så har jag gjort med denna och ställer mina klockor mot då den alltid går precis rätt.
F80620A8-73C8-4C5C-9697-B87409F55BD1.jpeg
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Tvivlar stark på att den går på 220V. Låter farligt att laborera om du inte är duktig elektriker.
Ett enkelt tips annars är att kasta bort gamla urverket (dom brukar dessutom vara centralstyrda i dessa klockor) mot ett batteridrivet radiokontrollerat urverk från ex Kjell o Co/Clas Olsson. Så har jag gjort med denna och ställer mina klockor mot då den alltid går precis rätt.
F80620A8-73C8-4C5C-9697-B87409F55BD1.jpeg

Håller helt med dig.
Inte värt att chansa. Mest troligt 24V.
Och då får du ett quartzverk på Tex Clas O för mindre peng.
Även jag har konverterat ett gammalt större centalstyrt ut till Quartz. Denna är mysiga 380mm i diameter.
Håller på att försöka jobba in ett gammal väggklocka på 800mm i huset. Men har inte hittat rätt placering än.....

IMG_20190520_191507.jpg
 
Nu är det ju ett centralur och inte ett skundärur!
Drivs nästan uteslutande av 220volt och ger impulser på 12 eller 24 volt ut till sekundäruren, en gång i halv- eller helminuten.
Varför stoppa in batteridrivna verk i sekundärur? Då kan man ju lika gärna köpa nya klockor i retro-stil?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Nu är det ju ett centralur och inte ett skundärur!
Drivs nästan uteslutande av 220volt och ger impulser på 12 eller 24 volt ut till sekundäruren, en gång i halv- eller helminuten.
Varför stoppa in batteridrivna verk i sekundärur? Då kan man ju lika gärna köpa nya klockor i retro-stil?
Konverterade precis ett sekundärur till kvarts då verket var kaputt. Sedan moddade jag så jag kunde behålla orginalvisare etc.. Det tycker jag är en bättre lösning än att slänga dem på tippen och köpa nya klockor i samma stil. Nu får de ju ett nytt liv. Med nya i retrostil så är det varken samma känsla eller kvalitet samt att det bidrar till konsumptionshets att alltid köpa nytt...
 

robyl

Omega
Sådant huvudur fanns på Tiger i Uddevalla i slutet på 80-talet. Huvuduret drivs av 24 volt. Minutpulsen till sekundäruren är 24 volt likspänning och skiftar polaritet vid varje minutpuls.
 

robyl

Omega
Säkerligen var huvuduret anslutet till ett separat nätaggregat som levererade 24 volt med backupbatteri. Med tanke på urets ålder användes troligen Nife-batterier som backup.
 

robyl

Omega
De som jag servat har haft inbyggda transformatorer som har gett 12 eller 24 volt, inga backup batterier , utan klockan har haft en fjäderdriven reservgång.
Jag ska inte säga emot dig, det finns säkert många olika sätt konfigurera en uranläggning beroende på storlek. De jag har jobbat med är mestadels större anläggningar med ett huvudur sedan ett antal undercentraler som är uppdelade på stämpelur och sekundärur.

En sak som är säker att dessa anläggningar är snart ett minne blott.


Huvudur.jpg
 

Felsökarn

Breitling
Jag skulle gissa att det inte är ett centralur utan ett impulsur. Det får en puls per minut från centraluret, på plinten till vänster. Då stegar den fram en minut per puls. Sedan finns det ryttare på det stora hjulet, som man kan flytta för att ange när fabrikssirenen eller ringklockorna ska ljuda för att tala om för arbetarna att de ska släppa verktygen där de står, för att gå å fika eller gå hem (no offense). Dessa pulser kommer ut på plinten i mitten, märkt 1 och 2. Två olika apparater kan styras, kanske siren eller ringklockor på den ena och belysning på den andra? Plinten längst till höger är matningsspänning, lik- eller växelspänning 24 V, som används för att göra en fördröjning, så att ringklockorna eller sirenen ljuder ca tio sekunder.

Titta om urverket har en solenoid, magnetspole, som drar ner en platta (ankare). Ankaret är kopplat till ett kugghjul med "sågtänder". Tryck på ankaret, och se om urverket stegar fram en minut. I så fall är det ett impulsur.

På Tradera kan man köpa ett elektroniskt impulsverk som ger en puls per minut. En mycket trevligare lösning, enligt mig, än att stoppa in ett kvartsverk i plast. Sök på "Westerstrands" eller "centralur" på Tratten.
 

Felsökarn

Breitling
@robyl, ett huvudur liknande det som syns bakom din arm, fanns på ett ställe där jag var för länge sedan. Det stegade fram med ett väldigt speciellt ljud, en gång per sekund eller per minut? Det lät "drrr". Och gick extremt noggrant. Skulle vara kul att se ett sådant igen.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ett ur från AB Svensk normaltid! Har suttit i en skola i Dalarna. Sitter tyvärr inte kvar i skolan. Men åtminstone bevarat för stunden.

Vore riktigt kul om det gick att få igång den och ha som väggur! Tavlan är riktigt bra!
04233459-9A1C-4792-9BE6-DDE32B4EC526.jpeg
B7E5A90E-632A-4C9F-ADE6-CAE94237BB92.jpeg
 
Senast ändrad:

klookan

Breitling
Jag har ett stort sånt här väggur sen flera år tillbaka. Fick det på en skola när de inte skulle ha det mer.
Det går på två stycken speciella litiumbatterier som ser ut som C eller D celler har jag för mig. Dock ska det räcka med ett (1) sånt i taget, har jag också för mig.

Till saken hör att klockan är radiokontrollerad.

När jag sätter i ett sånt speciellt batteri så ställer sig visarna på 12.00 men sen händer inget mer.
Bor i Blekinge och har haft klockan på altanen i ett år utan resultat.

Hade varit roligt att få liv i den utan att byta urverket.

Vad kan det vara?
 
Topp