• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wienande koncept....

kmg

Patek
2-Faktor
@RicVin men kul att du ska dit. när åker du? jag drar 23 sep. kan ju uppdatera här på hur nuläget ser ut i wien, den som åker ner först och rekar.
 
Jag ska till Wien på en lång Weekend imorgon, den här tråden är bara guld! Tack @Depp-Erik för ett grymt inlägg!:)

Dags att väcka den här tråden igen. Jag var just förbi en urmakare/klockhandlare vid namn Pierre Schmollgruber på Burggasse 11 (strax ovanför Museumsquartier). Förbi var ordet, för inga av de mindre handlarna verkar ha öppet på helger utom efter överenskommelse. Dock blev jag rekommenderad honom från en annan handlare i Salzburg. Vad jag kunde se genom rutan fanns det flera äldre (40-talet och framåt) JLC, Omega (speedy 321 etc.), Glashütte mm. Om någon kommer förbi när det är öppet får ni gärna rapportera.

Jag promenerar förbi på måndag, förhoppningsvis håller han öppet då, får se vad han har inne. Är det något intressant rapporterar jag här.

Ingen som hittat gråhandlare i wien?

Jag ska hålla ögonen öppna efter evetuella gråhandlare, lovar dock inget:)
 
Blir dubbelpost här, jag hoppas att ni ursäktar det.
@Anno 1685 Jag var förbi Burggasse 11 och Herr Schmollgruber idag men blev aningen förvånad då det mest spännande han hade var Fortis och någon enstaka Omega 60-talare. Dessutom var herren allt annat än tillmötesgående. Tråkigt men bra att du inte missade världens vintagegruva för att han hade stängt. :)

Mer generellt är Wien verkligen värt en resa i klockans tecken! Rekommendationerna i första inlägget håller fortfarande till punkt och pricka.

En liten kul annekdot (vilket resulterade i att jag hittade en bra gråhandlare i centrum, ping @kmgustafsson ):
När vi var inne i en butik lägger jag märke till säljarens mkt fina Daytona och kommenterar den. Vi börjar prata om klockor i allmänhet och om Rolex i synnerhet. Mycket trevlig konversation och han rekommenderar mig vidare till Chronotek (hemsidan chronotek.at) på Bräunerstrasse 8, ligger 50 meter från Graben och kanske 250 meter från Stephansdomen. In där och ägaren som jag pratade i säkert 30 min med var väldigt kunnig, nästan på gränsen till otrevlighet vid enstaka tillfällen, men överlag har han verkligen koll på vad han sysslar med. Om man har lite skinn på näsan är det verkligen ett ställe att rekommendera! Finns på både modernt och gott om vintage.

Ps. Bli inte förvånade om ni blir mötta av en pistolbeväpnad vakt antingen i dörren eller precis utanför dörren till så gott som alla klockbutiker i centrum. Något oroväckande.. Ds.
 
Topp