• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Winder eller inte? Ska klockan få ligga stilla?

Hej,

Jag har en fråga som jag har fått olika svar på och vänder mig därför till er experter.

Jag har en klocka som jag inte använder, utan som bara ligger i ett bankfack och väntar på bättre tider.

Mitt mål är att minska "slitaget" på klockan och att inte stressa fram den kommande servicen. Ser tre olika alternativ.

1. Låta klockan stanna och vara helt stilla

2. En gång i veckan vrida upp den och låta den gå 2-3 dagar innan den stannar igen

3. Skaffa en winder och sätta den i

Vad är bäst för klockan?

Av vissa har jag hört att det inte är något fel att låta den vara helt stilla. Då "fryser" man den där den är just nu och ingen påverkan på klockan. Av andra har jag hört att det torkar ut den och att jag istället bör snurra upp den en gång i veckan och att det inte är några problem att låta den stanna hela tiden. Sedan även att jag borde sätta den i en winder så att den kan följa sin normala "service-cykel".

Vad säger ni?

Tacksam för svar!

Om en automatare skall köras i winder för att må bäst, antar då att det är samma med manuella. Låter sjukt jobbigt för de som har ett gäng manuella. :D

Om du inte alls använder den, så tycker jag du ska låta den ligga. Vad är det för skillnad från att sen ligger i ditt bankfack jämfört med de som legat i en Ad:s skyltfönster i ett år innan den blivit såld.

Aboynamedsue har även poäng, att du inte får något slitage.

Är inte heller någon expert, min åsikt bara. Google finns, måste finnas massor med liknande frågor samt svar.

Enklast är nog att låta den stanna. Låter riktigt drygt att behöva åka till bankfacket en-två ggr i veckan för att dra upp den. Eller att dra elsladd in i facket för att använda winder ;)

Nu var det ju inte riktigt det han frågade efter. Vad är det för poäng att säga att han bör sälja klockan? o_OHan frågar efter bästa tips att ta hand om den.
Så du menar att det kanske inte var ett av de bättre tipsen? Låta klockan vara i sin egentliga natur, dvs på någons handled och inte bli uppdragen var 2-3 dag i ett bankfack?

Men lyssna inte på mig. @Hobbygolfarn få in den i din rotation eller låt den ligga tills det är dax.

Hur länge tänkte du ha den liggande i bankfack? Nu var det tydligen en ganska så ny klocka så ett eller något år ska inte var ett problem att låta den ligga orörd och du kan fordrande använda den när du väl hämtar ut den.
Men är den däremot redan gammal och oljorna har passerat sitt bästföredatum så tar den ingen skada så länge den ligger orörd men se då till att det första du gör när du plockar ut den är att lämna den till en urmakare. Att använda en klocka med gammal olja kan vara ganska så skadligt för klockan.

Jag vrider upp min samling. Varannan månad så det får snurra lite på urverket.

Men tyvärr köper jag inte att olja skulle torka fortare om oljan och klockan ligger Still.

Klockan skall ändå servas enligt tillverkarens rekommendationer.

Och om oljan hinner torka innan nästa service låter orimligt. Då betyder det att du struntat i att serva klocka enligt tillverkarens rekommendationer.

Men som Mw79 rekomenderar kan den ju ligga tills den skall användas och se till att oljor är bytta vid användning.

Och som flera nämnt slits inte urverket av att ligga Still.

Senast ändrad:
Dock kan jag rekommendera att man använder winders när man har urverk som har kalender komplikationer. Som visar månad eller ännu mer avancerade.

Det tar en stund att ställa in sådana urverk. Och då underlättar en winder att behålla korrekt kalender tid.

Tillbaka
Topp