• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Winder för 2 - i medelprisklass? (du väljer!)

En rimligt prissatt Winder för 2st klockor, vad skulle du välja?

• Alternativ A

Röster: 17 77.3%
  • Alternativ B

Röster: 0 0.0%
  • Alternativ C

Röster: 2 9.1%
  • Alternativ D

Röster: 2 9.1%
  • Ingen av dem - jag tycker "denna" istället!

Röster: 1 4.5%

• Totala väljare
    22

najkksorn

Basic
Har funderat lite på att införskaffa en Winder hemma (antar att det är den rätta tekniska termen?)
Finns tydligen i priser från 500kr - princip astronomiska summor, då man inte kan ha den på armen ;)
Min prisklass är väl egentligen upp till 1000-lappen jämnt, gärna med frakten inkluderad om möjligt!

Har kollat på några olika ebay-alternativ, alla rymmer 2st klockor, men har lite olika design/utförande

Behöver helt enkelt lite hjälp från forumet innan jag lägger en beställning på någon av dem :)

Personligen gillar jag alternativ A, eftersom den känns mest gedigen och "old school".. men jag velar en hel del!

Alternativ A
s-l500.jpg

Alternativ B
s-l500 (2).jpg

Alternativ C
s-l500 (1).jpg

Alternativ D
s-l500 (3).jpg

Utseendemässigt: A.

Tänk på att göra lite research kring ljudet. Inte kul att ha ett högt surrande om du till exempel vill ha windern i sovrummet.

Även om man nu oftast har den ena på sig, så känns det ändå bra med plats för 2st - lite att växa in i :)

Hittade faktiskt ytterligare några konkurrenter som jag gillar..

Första bilden rymmer ju fler..
Andra bilden tycker jag designmässigt är j.... läcker!
Tredje bilden ser ut som en lite "exklusivare" version av den jag hade som alternativ A

s-l500 (4).jpg
s-l500 (5).jpg
s-l500 (6).jpg

Hittade faktiskt ytterligare några konkurrenter som jag gillar..

Första bilden rymmer ju fler..
Andra bilden tycker jag designmässigt är j.... läcker!
Tredje bilden ser ut som en lite "exklusivare" version av den jag hade som alternativ A

s-l500 (4).jpg
s-l500 (5).jpg
s-l500 (6).jpg

Vad heter den översta och vad kostar den?

Bra med en winder där de två platserna kan slås på/av separat om man inte alltid har två ur i den. Alternativ C är nyligen inhandlad till en klock kompis som är mycket nöjd. Den är så tyst att det är inget problem med placering i sovrum om man skulle vilja det.

Bra med en winder där de två platserna kan slås på/av separat om man inte alltid har två ur i den. Alternativ C är nyligen inhandlad till en klock kompis som är mycket nöjd. Den är så tyst att det är inget problem med placering i sovrum om man skulle vilja det.
bra att veta :)
tror jag lutar mest åt den "konformade", främst eftersom jag gillar den lite retrodesignen :)
sedan verkar den ha många inställningar, ledbelyst, och tar inte så extremt mycket plats
dock kommer jag nog behöva 2st, fast de kan nog göra sig bra i en bokhylla!

Mitt förslag kommer låta tråkigt. Men jag har varit där, gjort fel och fick göra om. Ska du köpa en winder så sikta på en av bra kvalitet. Dem håller och det kommer betala sig i längden. Kolla Modalo, Scatola Del Tempo med flera. Det är mycket som ska klicka, den ska funka länge, vara stabil och gärna tyst. Kuddarna ska vara av bra kvalitet, den ska kunna snurra på olika program m,m. Som sagt, jag köpte billigt flera gånger och fick sedan göra om.

CA5E37C6-96FF-4FF7-A6CE-404EEE4E0073_zpsknkuuolu.jpg

D07B1E08-CF5D-4253-A09F-2409EECA946E_zpsoskypznu.jpg

Senast ändrad:
Mitt förslag kommer låta tråkigt. Men jag har varit där, gjort fel och fick göra om. Ska du köpa en winder så sikta på en av bra kvalitet. Dem håller och det kommer betala sig i längden. Kolla Modalo, Scatola Del Tempo med flera. Det är mycket som ska klicka, den ska funka länge, vara stabil och gärna tyst. Kuddarna ska vara av bra kvalitet, den ska kunna snurra på olika program m,m. Som sagt, jag köpte billigt flera gånger och fick sedan göra om.

CA5E37C6-96FF-4FF7-A6CE-404EEE4E0073_zpsknkuuolu.jpg

D07B1E08-CF5D-4253-A09F-2409EECA946E_zpsoskypznu.jpg
Jo jag har kollat in Modalo tidigare, och visst stämmer det du säger om kvalitet kontra pris!
dock ska man ju börja någonstans, och kan tänka mig att prova en billigare först och sedan byta upp mig

Följer din winder-resa med spänning! Jag har själv funderat lite på att skaffa en. Har bara två automatiska ur än så länge.. och vet inte om det är helt nödvändigt med en winder.

Har funderat lite på att införskaffa en Winder hemma (antar att det är den rätta tekniska termen?)
Finns tydligen i priser från 500kr - princip astronomiska summor, då man inte kan ha den på armen ;)
Min prisklass är väl egentligen upp till 1000-lappen jämnt, gärna med frakten inkluderad om möjligt!

Har kollat på några olika ebay-alternativ, alla rymmer 2st klockor, men har lite olika design/utförande

Behöver helt enkelt lite hjälp från forumet innan jag lägger en beställning på någon av dem :)

Personligen gillar jag alternativ A, eftersom den känns mest gedigen och "old school".. men jag velar en hel del

Hur stor är din kollektion av urverk, samt vilka är Automatiska och Quartz?

än så länge 2st automatare (breitling, kommande rolex), en tag heuer quartzare
Eftersom alternativ 1, som har en roterande kudde för två, bör ha två klockor samtidigt så det inte blir en ojämn rotation för motorn. Jag vill minnas att jag läste om det i detta forum. Jag har själv en som påminner om alternativ 1, den har dessutom plats för 3 till klockor utan en roterande kudde (2+3). Det finns nackdelar med den för två, tex att båda klockorna du har kräver samma typ av rotation. Så ditt val borde bero på din kollektion helt enkelt.

Eftersom alternativ 1, som har en roterande kudde för två, bör ha två klockor samtidigt så det inte blir en ojämn rotation för motorn. Jag vill minnas att jag läste om det i detta forum. Jag har själv en som påminner om alternativ 1, den har dessutom plats för 3 till klockor utan en roterande kudde (2+3). Det finns nackdelar med den för två, tex att båda klockorna du har kräver samma typ av rotation. Så ditt val borde bero på din kollektion helt enkelt.
du läste mina tankar, därför funderar jag på en winder med plats för 1st - och sedan helt enkelt skaffa två :)

Tillbaka
Topp