• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Winder

Jonte73

Audemars
Hej tänkte dela med mig av lite tankar kring min winder som inköptes i början av sommaren.
Då jag skaffat ett par automater så uppstod såklart behovet av en schysst winder.

Valet föll på denna från Acetimer, en winder med plats för två klockor i snurran samt förvaring för ytterligare fyra klockor.
Ett av kraven var att den skulle kunna gå på batteri då den skall förvaras i ett skåp, denna går på två st D batterier.

Windern har tre program som snurrar åt bägge håll samt ett program där den bara snurrar medurs samt ett program som snurrar moturs, alltså totalt fem program.
De går att ställa från 650-1000 varv per dag.

Finishen är hög och detta ex är i svart pianolack.
Locket har ett glas så att man ser klockorna, locket är även låsbart.

Inredningen är även den i hög kvalitet med ett beige mjukt material som påminner om filt.
Kuddarna är i samma material och går att förminska eller förstora.

Jag har fått lägga till lite skummaterial för kuddarna i snurran då de klockor som skall snurra är lite för stora för kuddarna, handledsmått på 19 cm ca.

Överlag är jag mycket nöjd med denna winder, det finns en brist tyvärr .
Batteritiden ! De batterier jag satte in höll bara två veckor ungefär. Kan ju vara taskiga batterier men den verkar dra en del ström med dubbla klockor i snurran.

Den är naturligtvis även nätdriven på 220 v så det är inga problem eg. Men tanken att ha den inlåst faller således.

Det bästa med windern är priset , betalade 1800 kr med frakt från Usa och fick den inom en vecka.
Det är svårslaget och kvalitetskänslan är hög för denna winder.
Tack för mig.


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Kibbbe

Breitling
Den såg riktigt bra ut, har tittat runt en del på Winders men ännu inte införskaffat någon själv än men då jag vet att det snart kommer behövas. Det här var trevlig läsning!
 

SLEEPY

Omega
Ni som har lite erfarenhet i ämnet. Är det värt att skaffa en winder?

Har fått i samma tankar men som somnat är nu har jag 5st ur som delar tid på handleden och jag bär dom oftast några dagar / veckor åt gången.

Känns som det kanske är ovärt med en winder?

Tacksam för er input!

M
 

vonhall

Rolex
Tack för trevlig recension!
Fick precis som du bygga om kuddarna för att de var för små. Fick dessutom bygga om kuddarna i min sambos winder då de var för stora. Dessutom så verkar alla winders ha lite för tätt mellan klockorna. Har man två 42 mm klockor så ligger de gärna och gnager på varandra.
Ursäkta att jag svävade i väg lite :)
 

Pewe

Omega
Tjena,
Undrar också om hur du upplever ljudnivån dvs om den är sovrumsvänlig samt om du testat med nya batterier och i så fall hur lång batteritiden blev?
 

Jonte73

Audemars
Bumpar min egen recension med anledning av att snurran havererat.

Den höll alltså till nu och den har fungerat bra.
Låg ljudnivå och med det sovrumsvänlig. Batteritiden däremot var inte bra, ett par dagar orkade den!
Oklart om det var något fel på den med tanke på den korta aktionstiden?

Sammanfattningsvis med facit i hand så strunta i denna !
 
Topp