• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

WTB: Seiko friktionsfjäder

Mykeys

Cartier
Jag behöver en ny "friktionsfjäder" till vridningen på min Seiko 6105-8000. Är du nån som vet var man kan få tag i sån?
Stort tack på förhand!
 

Mykeys

Cartier
Sådär ja, äntligen lite action i tråden. Tack för gensvar boys. Ska försöka bena ut det här så gott det går.

@Yonsson, friktionsfjäder=bandstift? Hur tappad tror du jag är? haha

Det är mer som Rber och Scaramanga säger, det är den där metallringen som sitter under bezeln och som gör att att den håller sig på plats. Men det är ingen bezel som klickar.

@Aurum, jag trodde oxå att det skulle gå att böja till den men fick inte till det själv så jag lämnade in den till urmakare som jag fick rekommenderad och hans omdöme är att den är sliten och måste bytas ut...

Har ni någon aning var jag kan hitta en sån rackare?
 

Mykeys

Cartier
Jag har tyvärr ingen bild på friktionsfjädern till Seikon men ni kan se en liknande längst ner till vänster på bilden. Det är den bockade "metalltråden" jag snackar om...
 

Bilagor

  • PAF.jpg
    PAF.jpg
    51.9 KB · Visningar: 133

Mykeys

Cartier
Tänkte lägga ut en krok på SCWF och se om det kan ge nåt. Är det nån som vet vad friktionsfjäder heter på engelska? "Tension ring" är mitt bästa förslag, vad tror ni?
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Bezel tension spring eller nått sånt kanske? Hittade även ett ställe där de nämnt "Bezel and Retaining Wire" men tror att om du lägger upp en bild på delen som ovan här så blir det svårt att missuppfatta
 
Topp