• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yacht Master 2015

Oki, då ställer jag mig i kön på k&s istället!

Kölapp 1 - Oddset:)

Känner en kille som beställt 8 stycken annars......

Tror att det blir en svår klocka på andrahandsmarknaden iom att armbandet verkar komma (vad jag hört iallafall) i ett antal olika (6 eller 8) storlekar (iom att det inte är ett gummiband utan någon gummiklädd stål/guld? länk innuti som jag förstått det) och man måste välja rätt till sig själv från början så vid ev flipp så måste köparen ha samma storlek....eller köpa nytt vilket säkert inte är billigt?

Spencer66 vet väl säkert hur det är?
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Kan någon förklara vitsen med yahtmasterserien för mig?
En sub C med sämre WR och mindre funktionell vridring. Är vitsen att den är stekigare och dyrare, eller vad är vitsen? Vad tillför modellerna som inte subben resan erbjuder förutom färg?

Jag Gillar att siffrorna på bezeln är upphöjda. får det att kännas lite mer "rugged".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag Gillar att siffrorna på bezeln är upphöjda. får det att kännas lite mer "rugged".
Tycker bara att det är konstigt att man utgår från en modell i sitt modellprogram och gör den sämre fast pråligare samt höjer priset. Då kan man likagärna behålla den boett man redan tillverkar. Ser inte riktigt vad modellen tillför förutom variationen i utseende.

Jämför man SubC med 116600 så kan ju den också sägas vara väldigt lik SubC, men den har ju teknisa aspekter som höjer specifikationerna på klockan. Man får alltså ett någorlunda motiverat mervärde jämfört med SubC. Men visst, YM är ju ingen dykarklocka och kan inte passera som det eftersom den inte har lume i vridringen, så ett nytt namn är väl smart.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Med tanke på väntetiden, så kanske man borde boka en nu. Du hinner ju spara fram till det är dags ;)
 
Tycker bara att det är konstigt att man utgår från en modell i sitt modellprogram och gör den sämre fast pråligare samt höjer priset. Då kan man likagärna behålla den boett man redan tillverkar. Ser inte riktigt vad modellen tillför förutom variationen i utseende.

Jämför man SubC med 116600 så kan ju den också sägas vara väldigt lik SubC, men den har ju teknisa aspekter som höjer specifikationerna på klockan. Man får alltså ett någorlunda motiverat mervärde jämfört med SubC. Men visst, YM är ju ingen dykarklocka och kan inte passera som det eftersom den inte har lume i vridringen, så ett nytt namn är väl smart.

Men om du tar den gamla YM när den släpptes så var den ju annorlunda än både GMTn och Subben iom att den hade mittpolerade länkar och polerat case? samt platinatavlan och platinavridringen, helt klart en lite stekigare variant och betydligt dyrare, samt endast twinlock har jag för mig och den mindre kronan...

Sedan iom dom nya keramiska modellerna så valde ju Rolex att även blinga till GMTn med polerade mittlänkar osv...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller
Tackar. Så bara utseendeförändringar alltså (flrutom andra material). Tänkte om den var mycket tunnare eller hade npgon ytterligare fördel mot SubC.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tror att det blir en svår klocka på andrahandsmarknaden iom att armbandet verkar komma (vad jag hört iallafall) i ett antal olika (6 eller 8) storlekar (iom att det inte är ett gummiband utan någon gummiklädd stål/guld? länk innuti som jag förstått det) och man måste välja rätt till sig själv från början så vid ev flipp så måste köparen ha samma storlek....eller köpa nytt vilket säkert inte är billigt?

Spencer66 vet väl säkert hur det är?

Titanblad har jag för mig. Informationen jag fick var att de inte skulle vara jättedyra.
 
Hörde jag kö:)
image.jpg

Värd att vänta på
image.jpg

Den är så jäkla snygg den där.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom YM serien i stort är en rätt lökig sådan, vågar nog moderskeppet Xperimentera lite......modigt!!
 

Whedda

Rolex
Tycker bara att det är konstigt att man utgår från en modell i sitt modellprogram och gör den sämre fast pråligare samt höjer priset. Då kan man likagärna behålla den boett man redan tillverkar. Ser inte riktigt vad modellen tillför förutom variationen i utseende.

Jämför man SubC med 116600 så kan ju den också sägas vara väldigt lik SubC, men den har ju teknisa aspekter som höjer specifikationerna på klockan. Man får alltså ett någorlunda motiverat mervärde jämfört med SubC. Men visst, YM är ju ingen dykarklocka och kan inte passera som det eftersom den inte har lume i vridringen, så ett nytt namn är väl smart.

Med all respekt är det där det dummaste jag hört. Varenda sportrolex har ju utgått från tidigare modeller? Med samma argumentation kan man ju skippa subben också då Dwellern är "bättre" i alla tekniska avseenden. Eller varför inte skippa Exp2 då det redan finns en fullt fungerande lösning med samma verk i GMT serien?

Förstår på fullaste allvar inte vad man har emot ett bredare utbud av modeller? Sen om alla faller i smaken eller ej spelar väl mindre roll?

Nya Yachtmastern är ju dessutom inte ens samma fågel som Subben pga "gummi"-länken. Klart billigare än den billigaste guldsubben och Lätt den mest spännande klockan från Rolex på många år IMHO.

Gamla YM-serien är inte min kopp te men ser fortfarande inte problemet i att den finns.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med all respekt är det där det dummaste jag hört. Varenda sportrolex har ju utgått från tidigare modeller? Med samma argumentation kan man ju skippa subben också då Dwellern är "bättre" i alla tekniska avseenden. Eller varför inte skippa Exp2 då det redan finns en fullt fungerande lösning med samma verk i GMT serien?

Förstår på fullaste allvar inte vad man har emot ett bredare utbud av modeller? Sen om alla faller i smaken eller ej spelar väl mindre roll?

Nya Yachtmastern är ju dessutom inte ens samma fågel som Subben pga "gummi"-länken. Klart billigare än den billigaste guldsubben och Lätt den mest spännande klockan från Rolex på många år IMHO.

Gamla YM-serien är inte min kopp te men ser fortfarande inte problemet i att den finns.
Jag har inget emot YM, tvärt om, tycker den är rätt cool, men frågan kvarstår.
SubC är tunnare, lättare och billigare än 116600, DSSD har flera tekniska lösningar som inte 116600 har och de olika GMT-modellerna skiljer sig ganska mycket till utseendet. Frågan var om YM har fördelar som inte SubC har eller om det bara är estetiska skillnader. Nya gummit är ju roligt, men det hade varit mer logiskt att släppa det till dykarklockorna kan jag tycka. Tycker det känns ologiskt om gummit ska stanna bara hos YM.
 

Whedda

Rolex
Jag har inget emot YM, tvärt om, tycker den är rätt cool, men frågan kvarstår.
SubC är tunnare, lättare och billigare än 116600, DSSD har flera tekniska lösningar som inte 116600 har och de olika GMT-modellerna skiljer sig ganska mycket till utseendet. Frågan var om YM har fördelar som inte SubC har eller om det bara är estetiska skillnader. Nya gummit är ju roligt, men det hade varit mer logiskt att släppa det till dykarklockorna kan jag tycka. Tycker det känns ologiskt om gummit ska stanna bara hos YM.

Men återigen...varför skulle man bara kunna släppa den "tekniskt" bästa versionen möjligt. Estetiskt skiljer sig YM mer från SubC än vad GMT:n gör och jag köper snarare en klocka baserad på estetiken än hurvida den är 100, 200 eller 300m. Alla är fullt fungerande för allt jag kan tänkas utsätta dem för ändå. Genom att placera gummibandet på YM istället för subbarna räddade man enligt mig den halvtrötta modellserien. SubC är ju knappast i behov av någon facelift för att sälja. Bara att tavlan är matt med den röda texten kombinerat med vridringen som är helt annorlunda på YM räcker gott för mig som svar på varför klockan har existensberättigande.
 

BME

Cartier
Kunde de inte bara fixat till bandet så det vart mer likt ett rubber b?
Annars tycker jag den är ascool! Oavsett hur lik eller olik den är någon annan rolex :)
 

SwedishMade

Cartier
Kan någon förklara vitsen med yahtmasterserien för mig?
En sub C med sämre WR och mindre funktionell vridring. Är vitsen att den är stekigare och dyrare, eller vad är vitsen? Vad tillför modellerna som inte subben resan erbjuder förutom färg?

Stekigare och snyggare. Bl.a. kronan är så stor och ful på dykarklockorna.

Billionaire approved times two!
(Men den nya med gummi gillar jag inte, ser lite för mycket Hublot ut, känns som Rolex triangulerar mot Hublot...)
... och så börjar jag återigen surfa efter en midsize....
audimedcup_m8492_tp52wc_101006nm_1344-1b1.jpg

1344592754_niclas_zennst__rm.jpg
 
Topp