• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yahoo Auctions Japan blockerad i EU

JPS33

Cartier
2-Faktor
Yahoo Auctions, som har varit lite av en husgud för mig, är från och med idag blockerad i EU eftersom man inte anser sig kunna uppfylla EUs GDPR-regler. Man kan använda proxytjänster som Buyee, men det är väldigt osmidigt jämfört med att söka direkt på Yahoo. Är det någon som har några bra tips hur man ska komma runt detta? Lämplig VPN-tjänst?
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Jag kanske har missuppfattat, men ger dessa access till Yahoo Auctions? Jag uppfattar dem som fristående säljkanaler.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag kanske har missuppfattat, men ger dessa access till Yahoo Auctions? Jag uppfattar dem som fristående säljkanaler.
De köper varan åt dig från de vanliga annonskanalerna i Japan, Yahoo rakuten etc, och skickar vidare till Sverige. Kostar en liten slant men de tar hand om allt.
Jag har visserligen enbart köpt fast pris och aldrig auktion. Men det funkar på auktioner också.
Det har funkat klockrent.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Är du säker på anledningen till att stängt ner sina tjänster? Jag hittade ingen konkret information.

Jag har använt Buyee som proxy, men efter Yahoo! stängde ner sina tjänster 6 april visas inte bilder längre i alla annonserna. Vet inte om det är tillfälligt eller permanent.
04C91FC6-8079-47F3-B181-05DA6E7CBE9E.jpeg


Möjligheten att söka på avslutade auktioner är över, och det är kanske det hårdaste slaget mot oss i EU och UK. Man kan inte längre följa priser eller söka på ovanliga referenser för att studera. Vad jag vet finns det ingen annan som erbjuder detta.

Japan post har också nyligen begränsat sina tjänster rejält pga pandemin. Detta är förhoppningvis övergående. Just nu går det inte att skicka med paket EMS som alternativ, och paket som kunde ta en vecka eller två att få hem är nu månader.

Från Japan Post:
”D) Arrival of surface mail at the destination country (territory) may be delayed by around three months compared with the normal transport time owing to cargo congestion.
Loading mail items onto airplanes is expected to take considerable time due to the shortage of cargo space caused by the reduction of flights.”

”Our acceptance of various international mail items has been temporarily suspended due to the novel coronavirus pandemic. We will make the following changes to mail service shown in the table below effective March 2.”

 
Senast ändrad:

JPS33

Cartier
2-Faktor
Är rätt säker på att det är pga GDPR, det är vad Wired skrev i en artikel som verkade initierad.

Ja, det är främst möjligheten att se avslutade auktioner som jag saknar.

Angående Japan Post undrar jag om det verkligen stämmer. Köpte en klocka från Japan via Buyee nyligen och fick upp varningen om försening, men det tog bara några dagar att få den till Sverige. Hämtade ut den i fredags.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Just det, bilder på Buyee, det här funkar för mig om bilderna inte visas: klicka på annonsen, sedan på ”more about items”, och gå sedan tillbaka till annonsen igen. Då visas bilderna.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Vad det gäller bilder som inte visas så brukar det funka att bara ladda om sidan, alternativt att klicka på den saknade bilden. I alla fall för mig.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Är rätt säker på att det är pga GDPR, det är vad Wired skrev i en artikel som verkade initierad.

Ja, det är främst möjligheten att se avslutade auktioner som jag saknar.

Angående Japan Post undrar jag om det verkligen stämmer. Köpte en klocka från Japan via Buyee nyligen och fick upp varningen om försening, men det tog bara några dagar att få den till Sverige. Hämtade ut den i fredags.

Intressant. Vilket fraktsätt valde du? Mina paket som Buyee samlar upp på ett lager har normalt 30 dagar gratis lagringstid, men verkar ha pausats på obestämd tid, troligen för att frakt till min destination är begränsad.

Att uppdatera sidorna flera gånger verkar vara en nödlösning för att få upp bilder som nämnt.

Finns det någon fristående sida som samlar information om avslutade auktioner? Jag vet att det finns liknande för Ebay.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Intressant. Vilket fraktsätt valde du? Mina paket som Buyee samlar upp på ett lager har normalt 30 dagar gratis lagringstid, men verkar ha pausats på obestämd tid, troligen för att frakt till min destination är begränsad.

Att uppdatera sidorna flera gånger verkar vara en nödlösning för att få upp bilder som nämnt.

Finns det någon fristående sida som samlar information om avslutade auktioner? Jag vet att det finns liknande för Ebay.
Brukar alltid välja den billigaste flygfrakten, i detta fallet Registered Small Package AIR. Skickades 31 mars och jag hade det i handen 8 april.
 

spruff

Omega
Missade ett fynd(?) på yahoo igår trots att jag hade högsta budet. Buyee påstår att säljaren inte accepterade deras (mitt) bud. :(
Nån mer som varit med om detta?
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Nej, men det verkar vara så att säljarna kan nobba högsta bud om de vill. Vissa säljare säljer ju inte till proxytjänster men då brukar det oftast stå i annonsen.
 
Topp